Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Oppustet mave, kvalme og dårlig lugt

Hejsa. Jeg håber I kan hjælpe mig lidt her. Det hele er lidt noget øv.. For 2 uger siden begyndte min hele mave at blive oppustet og 'spændt ud', mest for oven, ved mellemgulvet. Og det er underligt, for jeg har en meget veltrænet mave, men pt kører den sit eget løb..

Dertil har jeg en uudholdelig kvalme og ondt i maven. Jeg kommer på toilet dagligt, men det er ikke en fornøjelse. Det føles som om at man ikke er helt tom og andre kan ikke gå på toilettet uden en gasmaske. Det gælder desuden hele tiden - og det er ikke normalt for mig. Maven er hele tiden oppustet og selv om jeg har prøvet at drikke meget vand og te, lave øvelser, og ikke at spise i 20 timer ( for at se om det var for meget mad) er det ikke gået over.

Jeg er meget træt, sover dårligt, jegsveder meget, og som noget helt usædvanligt, lugter jeg hele tiden noget surt, ligesom bræk? Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er.. Jeg spiser meget sund, drikker kun vand, spiser ikke forarbejdede/ færdigvarer og jeg dyrker dagligt motion og træner 6 gange om ugen. Jeg spiser måske lidt for store mængder til tider, men det plejer ikke at være et problem. Jeg har tidligere haft problemer med oppustet mave efter madindtag, så min mave om aften var lidt oppustet, men flad igen næste morgen.

Jeg er ikke gravid og jeg har overvejet at gå til læge, men det kan jeg ikke lige pt. (personligt) Og jeg har det faktisk rigtig skidt og jeg er bange for at det er en bakterie eller en ny form for intolerance jeg er ved at få..
Det skal lige siges at jeg er hvedeintolerant, men jeg har ikke spist hvede i 6 år, så det er ikke det.

Håber I har en idé om hvad det kan være.

Kommentarer

  • Indstillinger
    det kunne være irreteret tyktarm eller candida svamp tag op til lægen, får det undersøgt og tage en afføringsprøve for at se om du har bakterier.
  • Indstillinger
    Eller måske bare en slem forstoppelse? Man kan godt have afføring selvom man har forstoppelse.
    Uanset hvad: Til lægen.
  • Indstillinger
    måske mavesår.. opsøg læge :)
  • Indstillinger
    Prøv at efterlev syre/base teorien - d.v.s. spis overvejende vegetarisk (=basisk) i et par måneder. Spis små hyppige måltider. Tyg maden grundigt, d.v.s. spis langsomt. Skær kraftigt ned på kulhydrater. Held & lykke.
  • Indstillinger
    Tak for svarene! Jeg har fået en tid ved lægen nu..

    I mellem tiden har mave fået det lidt bedre, da jeg har forsøgt mig med danskvand, og masser af vand i det hele taget, samt mere 'robust' mad..

    Mht. mavesår så havde jeg engang tendens til for meget mavesyre, men ike længere.

    Det kan måske godt skyldes et overflod af kulhydrater, da jeg faktisk ikke spiser animalske produkter overhovedet ?
    Jeg spiser ting som rugbrød, havregryn, korn, bælgfrugter, tofu, grøntsager og frugt.

    Trods min kost og tilfredsende motion og træning, har maven stadig form som en gravid i 7 måned, smerter og ja.. Jeg håber ikke det er en form for bakterie, men jeg må se hvad lægen siger :)
  • Indstillinger
    Føler med dig har det på samme måde. Konstant oppustet hver dag, træner regelmæssigt oh har snart prøvet alt der kan prøves. Har godt nok cøliaki med lever stort set uden gluten. Overvejer og blive testet for candia eller fruktose. Det er en by i Rusland for at blive klog på problemet...
  • Indstillinger
    Må vi få en update? :)
  • Indstillinger
    Hej jeg er en pige på 13 år, jeg har det nemlig også sådan.. Jeg vil rigtig gerne vide hvad det er så har du fundet ud af det??
Log in eller Registrér for at kommentere.