Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forvirring..?

Redigeret 14 februar, 2012, 17:50 i PMS og menstruation
Hej alle brugere.

Jeg er en 16 årig pige som har taget p-piller i nogle år. Min menstruation har altid været uregelmæssig. Fx. Nu tager jeg min første pille en lørdag, og slutter af en fredag. Så kommer min menstruation først tirsdag. Andre gange senere. For ca. 2 uger siden skulle jeg til en fest, hvor jeg så lige havde taget min sidste p-pille, jeg regnede ikke med jeg fik min menstruation så jeg havde ikke noget på eller noget som helst. Jeg skulle springe min pause over fordi jeg skulle i praktik og der gad jeg ikke have mine smerter. (som er meget slemme, dog kun hver anden gang..) I så fald, mærkede jeg pludseligt noget der tydet på at jeg blødte, men det kunne jo ikke passe? Jeg var stoppet samme dag, og skulle til at tage min p-pille?? Jeg fandt så ud af at jeg blødte.

Jeg tænkte, det går nok over, men stadigvæk, det var godt nok mærkeligt. Jeg har aldrig prøvet noget ligende.. Men jeg snakkede med min mor om det, og hun sagde at det nok gik over, og det nok havde noget at gøre med at min krop/hormoner havde forberet sig på det, så fik den jo så ikke lov, fordi jeg forsatte med mine p-piller, fordi det så ikke ud til at det var rent blod, men mere brunligt. Det kunne jeg bland andet se på toilet papir og bind. Men når jeg var i bad, var der rent blod. Så først troede jeg at der bare sad noget 'gammelt' blod, siden det ikke var rent blod, indtil jeg så, så det var rent når jeg var i bad.

Nu er der som sagt gået snart 2 uger, det er rent blod der kommer ud. - og det er stadig ikke stoppet. Nogle dage bløder jeg lidt og andre dage lidt mere. Dog ikke som en rigtig menstruation overhovedet. Jeg har ingen smerter, kun meget få nogle gange.. Jeg er ikke stoppet med mine p-piller fordi jeg besluttede mig for også at springe over min menstruation i min ferie. Men jeg skal holde pause her på fredag.

Det skal lige siges at, hver gang jeg skal have nye p-piller, tilbyder apoteket hver gang et andet mærke, som er billiger, men der er ingen forskel på dem.. Jeg er ikke tryk ved det, men det har vi altid gjort.
Den pakke som jeg skulle forsætte med i den her uge, er en anden en den jeg sluttede af med.. Men som sagt, det har vi gjort i flere år..

i den tid jeg har haft det her, har jeg også haft nogle svede ture.. Eller, det er super mærkeligt, det er som om jeg sveder og så kulde og så er der lidt kvalme og hovedpine..

Jeg har kraftig overvejet at gå til læge, men jeg ville se om det blev ved, det gjorde det jo så.. Men nu vil jeg se hvad der så sker når jeg rent faktisk skal have min menstruation..??

Hvis der er nogle derude der har prøvet eller gennemgår det samme, så skriv endelig.. Om så det er her eller privat.. Tøv ikke.. Jeg er virkelig nysgerrig hvad det er der sker. Fordi i alle dem år jeg har taget p-piller har jeg aldrig oplevet dette. Jeg håber virkelig der er nogle der svare på dette, fordi jeg har også en bekymring..

Knus fra Bettedd..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når man tager p-piller og springer pausen over, så er der risiko for gennembrudsblødning. Det bør stå i indlægssedlen for din medicin. Læs den indlægsseddel grundigt - hvilket man altid bør gøre, når man får medicin.

    Men -noget tyder da i aller højeste grad på, at din krop råber og skriger til dig om, at den ikke bryder sig om det hormontilskud, som p-piller jo er.

    Du er 16 år og skriver at du har taget p-piller i flere/mange år, dvs. du er begyndt at tage dem, før du var færdigudviklet.

    Mit forslag er da, at du giver din krop noget fred og ro. Hold op med de piller og brug en anden form for prævention.

    Det kan så være, at din krop også får ro til at udvikle en mere regelmæssig menstruation. I øvrigt får man slet ikke menstruation, når man tager p-piller, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, som i øvrigt med denne hormonstyring burde være meget regelmæssig. Endnu et tegn på, at din krop bestemt ikke bryder sig om disse piller.

    Du skriver også at du alligevel har menstruationssmerter, hvorfor jeg også vil foreslå dig, at få en henvisning til en fysioterapeut, der kan lære dig nogle gode afspændingsøvelser; det vil langt hen ad vejen være meget bedre for dig, end at være medicineret.
  • Indstillinger
    Det lyder meget klogt at jeg skal give min krop fred og ro fra p-piller. Ja jeg har taget dem i mange år, og jeg startede med dem pga. af mine smerter. Ikke som prævention. Jeg har prøvet sådan rimelige gange at springe over, og der er ikke sket noget.. Men altså, jeg tror ikke jeg vil stoppe helt med mine p-piller. Mine smerter er for store, jeg tager sindsyg mange piller den uge jeg har det, rent ud sagt 'doper' jeg mig selv, for at smerterne bare skal blive lidt mindre.

    Fysioterapeut lyder som en god idé.. Jeg kan dog selv nogle øvelser, og nogle gange virker de, og andre gange ikke.. Men tror ikke jeg får mig taget sammen til at skulle vente til en tid hos en fysioterapeut.. Men måske jeg skulle kontakte min læge?

    Jeg tænker også bare sådan, at det er da super mærkeligt at den bare kom samme dag, men det er en gåde..


    Tusind tak for svaret.
Log in eller Registrér for at kommentere.