Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Et atypisk problem.

Redigeret 13 februar, 2012, 15:11 i Prævention
Hej alle! Jeg er i en knibe.
Jeg tager normalt Marvelon p-piller (Jeg gik et trin op for et ½ år siden, da jeg blev 'immun' til standardpillen.) Og nu har min læge ved et uheld udskrevet Lindynette hvilket er 75 + 30. Og jeg tager normalt Marvelon der har 150 + 30.
Jeg opdagede det først, da jeg havde taget en pille igår, af Lindynette-pakken. Nu får jeg en recept på Marvelon jeg skal ind og hente på apoteket imorgen tidlig. Dog ringer jeg til lægen og snakker med dem først.
- Kan jeg blive gravid af at tage en for svag pille én gang?

Dem på apoteket har ikke været så stor en hjælp, da de faktisk ikke anede hvad jeg talte om ang. 150 + 30 og 75 + 30....

I min sidste pakning, tog jeg den sidste pille mandag aften, og fik min menstruation fredag morgen.
Nu har jeg taget en pille søndag aften, hvilket er 6. dagen i pausen.

Hjælp?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Man tager p-piller i 21 dage, holder 7 dages pause, tager p-piller i 21 dage, holder pause 7 dage osv. Gør man sådan, er man beskyttet hele tiden.

    Du tog den sidste Marvelon mandag aften i sidste uge, og derfor er det vel først meningen, at du skal begynde på den næste pakke i morgen, tirsdag (efter 7 dages pause).

    Ergo er der ikke noget problem.



    Jeg er nysgerrig - hvordan kan man blive immun overfor p-piller????

    Jeg formoder, at det du skriver med 150+30/75+30 har at gøre med hormonindholdet - men hvordan har lægen "besluttet" at du var immun overfor de første du fik?
  • Indstillinger
    Virkelig? Er du sikker?

    - Han mente at jeg trængte til at gå fra 75 + 30 og over til 150 + 30, fordi jeg midt i min cyklus med de 21 piller pludseligt fik små pletblødninger der blev ved i en uge. Jeg har været på p-piller i godt 1½ år inden da, så det var ikke en opstartsblødning.
  • Indstillinger
    Åh gud... Ja, undskyld mig. Når kroppen efter 1½ år på hormoner begynder at brokke sig, så burde han efter min mening råde dig til at finde en anden præventionsform i en periode, så kroppen kunne komme i balance, i stedet for at give dig piller med højere hormondosis!

    Ja, jeg er sikker med hensyn til at man tager piller 21 dage og er 7 dage uden osv. Plejer du at starte efter 5 dages pause?? Det smarte ved at tage piller i 21 dage og holde 7 dages pause er, at man så altid begynder på samme ugedag.
    Altså man hver måned slutter fx. mandag og starter tirsdag ugen efter.
    Man kan godt holde en kortere pause hvis man vil ændre ugedagen, det ændrer ikke på beskyttelsen, men man må ikke holde længere end 7 dages pause.

    Der står også 7 dages pause i indlægssedlen.
  • Indstillinger
    Jeg har ligget syg med influenza, og var ikke helt ved mine fulde 5, så jeg kom til at tage pillen søndag.. :-)
  • Indstillinger
    Okay. Kunne være du plejede at gøre sådan...


    God bedring :)
Log in eller Registrér for at kommentere.