Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

? vdr. tsh ( eller hvad det nu hedder) og ændring i dette...

Redigeret 9 februar, 2012, 09:05 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej alle.
Først vil jeg sige, at jeg ikke ønsker, at fremstå som en, der tror, at jeg er vildt syg eller har en vildt højt tsh tal eller lignende. Ligesom jeg har stor respekt for de gener, som der følger med jeres eventuelle sygdom.

Men sagen er den, at jeg går til udredning for sygdom i mit nervesystem.

I den forbindelse har jeg fået taget en del blodprøver, da noget heri måske vidner om, at jeg i stedet har lupus - men dette er sagen underordnet.

Ifbm dierse blodprøver bliver mit stofskifte også mål. For 3 måneder siden hed mit tsh tal 2,24. For fjorten dage siden hed den 2,98.

Jeg er informeret om, at hhv 2,24 og 2,28 er inden for normalen. Omvendt kan jeg også læse mig til, at mange speciallæger udtaler, at man godt KAN have gener fra et tal over 2 og, at kam ofte tilstræber et tal på 1.

Altså, kan det tænkes at nogle har gener af et tsh tal omkring 3?

Samt, er det normalt, at ens tsh tal siger "så meget" på 3 måneder?

Hvad har indflydelse på et tsh tal? Eks er tsh højere jo senere hen på dagen vi kommer? Kan det have noget at sige, at jeg ikke havde spist noget den dag, hvor tallet var højest? Altså stiger tsh-tallet, hvis man ikke spiser?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Dit tsh-niveau ligger indefor normalen. Det er rigtigt at man tilstræber et TSH-niveau på omkring 1. Men det er retningslinier for folk med allerede diagnostiseret lavt stofskifte. Man har fundet ud af at mange i behandling har det bedst mellem 1-2. Man ved ikke hvorfor, men det kan måske have noget at gøre med, at et medicinsk styret stofskifte generelt fungerer anderledes end et naturligt.
    For at diagnostisere en stofskiftesygdom skal tsh ved gentagne prøvetagninger ligge over normalgrænsen. Desuden kigger man også i diagnostiseringen på selve stofskiftehormonerne som skal virke i kroppen (T3 og T4) og man tager også en test for at se om der dannes antistoffer mod kirtlen, en anti-TPO-test. Man kan dog have lavt stofskifte både med og uden antistoffer.

    TSH svinger lidt hos den enkelte person. Det er normal døgnvariation. Fysisk og psykisk stress kan påvirke, men et normalt stofskifte finder på plads igen. TSH er mest stabilt formiddag til eftermiddag. Højest om natten og tidlig morgen. TSH-stigning er den indikation man først kigger på ved mistanke om sygdom. Hvad du spiser inden er ikke afgørende.

    Du kan evt. bede om at blive kontrolleret om et halvt år igen for at se om din TSH stadig ligger mellem 2-3. Gør den dét, er det nok dér du ligger naturligt. Men det er da godt at være opmærksom.

    Kh.
Log in eller Registrér for at kommentere.