Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

4 aborter, 2 fødsler og lavt stofskifte

Redigeret 25 oktober, 2012, 15:42 i Forstyrrelser i stofskiftet
Kære alle,

Er vist igen havnet et sted hvor jeg har brug for at høre lidt om jeres erfaringer ang. graviditet og lavt stofskifte (den autoimmune variant). Jeg blev diagnosticeret i 2002 efter en spontanabort i uge 7, men har sandsynligvis haft sygdommen siden jeg var teenager. Jeg ved at selv velbehandlet stofskifte kan forårsage flere spontanaborter. Jeg var selv igennem abort nummer 4 i går (uge 8) og leder efter svar og handlemuligheder for at gøre næste graviditet en success. Heldigvis er det lykkes mig at føde to sunde og dejlige drenge i 2004 og 2007 og jeg håber sådan det vil lykkes for mig at få nummer tre også - man bliver jo grådig :)

Jeg har højt TPO (ca. 250) men tallene er ellers fine. Alligevel skal jeg igennem de frygtelige spontanborter i uge 7-9. Jeg sørger for at få levaxindosen sat op hver gang, så TSH'en bliver mellem 0.5 og 1.5 og alligevel....

Er der mere jeg kan gøre?? Jeg vil gerne høre jeres historier. Hvor mange aborter har i måttet gå igennem for at få ønskebørnene? Nogen der ved noget om betydningen af højt TPO? Har brug for at føle jeg ikke er helt alene i verden med det her.


På forhånd tak, (bor i Norge, hvor medicinen heder levaxin)
Berit3

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Berit det var sørgeligt i mistede en mere i går, det er trist, jeg har ikke selv noget med stoftskifte at gøre, men jeg har fulgt med i undersøgelser ag mødre der abotere eller mister barn, hvad det betyder for deres senere liv, og jeg tænker du nu har to dejlige drenge du elsker højt, og alle de kriser du skal igennem med sorg hver gang en ny lille væsen dør , det er det værste en mor og far kan bære. så hvor længe kan din indre psykke klare at satse og evt risiko for igen at miste, det slider veldig meget på dig som person, og nu kan du magte opgaven med to børn, der bliver meget at se til med tre børn, men selvføllig skal i gøre det hvis i vil det, men også vide det har store omkostninger i den anden ende. jeg tænker det vil være dejligt at kunne følge sine børn så langt i deres liv som muligt. håber i kommer igennem sorgen, og husk på de to der stadig har brug for kærligheden, hvad med de børn du føder er de arvlig belastet af det du har, for så vil de få samme problem som dig når de kan få børn, det må du have undersøgt. ha det godt. held og lykke i livet
  • Indstillinger
    Hej Berit,

    Har du styr på hvad din frie T3 og frie T4 lå på både da det gik godt og skidt?. Prøv at få fat i blodprøvesvarene og sammenlign dem. Måske er der en forskel i netop disse tal. Jeg har fået at vide af min endokrinolog at TSH skal holdes lavt i hele graviditeten og at man derfor øger medicinen fra man konstaterer at man er gravid. Men som jeg har forstået det, er det ikke nok kun at kigge på TSH. Det afgørende er T3 og T4 som skal virke i kroppens celler og give barnet den nødvendige næring.
    Nogle (inkl. jeg selv) har indimellem problemer med at få T3 op over bundgrænsen selvom TSH er ok. Det betyder en del i en graviditet. Så det er da værd at vende med din endokrinolog inden næste forsøg.
    Jeg har ikke selv børn, men ovevejer det, så det er da rart at høre, at det har kunne lade sig gøre for dig. Har dine drenge helt normalt stofskifte og ingen antistoffer? For det er min værste frygt ved evt. graviditet, at barnet skal få min sygdom eller antistofferne.
    Jeg har desuden forhøjet prolaktin. Det er der en del der har i forbindelse med stofskiftesygdomme som vores. Du kan få det undersøgt ved en blodprøve. Måske en idé for at udelukke at det er derfor du aborterer. Et evt. forhøjet prolaktinnivaeu kan behandles.
    Rigtig meget held og lykke med det.

    Kh.
  • Indstillinger
    Hej Berit!
    Jeg har i dag en dreng på ti og en pige på ni. Og har Hashimotos. I året op til at jeg blev gravid med min søn, aborterede jeg 3 gange i 8. 6. og 5. uge. Min egen læge mente at mit stofskifte lå i den høje ende, men alligevel ok og at det var fint hvis jeg ville være gravid. Jeg blev dog også gravid 4 gange mellem december og september, men aborterede de 3 første gange. Da henviste lægen mig til en endokrinolog. Han fortalte at mit stofskifte IKKE måtte ligge i den høje ende. Det skulle ligge så tæt på normalen som muligt. Jeg blev sat ned i medicin og min dreng som fylder 10 i dag:-) blev hvor han skulle. Jeg blev selvfølgelig sat op i medicin efterhånden som stofskiftet faldt i løbet af graviditeten, for det faldt MEGET. Men altså jeg steg først når lægen kunne se, at det var faldende.
    Et halvt år efter min søns fødsel blev jeg gravid med datter, mit stofskifte blev checket det lå lige hvor det skulle og hun blev også.
    Bliver helt rørt i skrivende stund, det var bare så hårdt, men det endte jo godt, og jeg lovede mig selv at besvare spørgsmål som dit herinde. Jeg søgte selv så mange svar og debatten her var en trøst.
    Så altså tallene skal ligge ret præcist og du skal først stige i medicin, når stofskiftet begynder at falde.
    Held og lykke!
    Hilsen Rikke
    Vedrørende de præcise tal, så har jeg ingen viden om det, det overlod jeg til lægen.
  • Indstillinger
    Åh
    Jeg håber det går godt for mig, jeg er lige præcis i uge 9 og det er min 4 graviditet med to raske drenge og en abort.
    Jeg er lige sat op i medicin for en uge siden fordi det skulle ligge højt så nu håber jeg ikke der sker noget.
    Held og lykke
    K
  • Indstillinger
    Hej allesammen og tak for de fine svar :-) Jeg er nu gravid i uge 15 med mit tredje barn. Jeg har ikke gjort noget anderledes end de 6 andre gange jeg har været gravid, men denne gang ser det ud til at lykkes. Har allerede øget levaxin (eltroxin) dosis med 100% Fra 100 til 200 mikrogram om daen, så jeg er en af dem der skal øge meget. Held og lykke viedere til at jer derude med lavt stofskifte - jeg håber for jer I får alle de skønne unger I ønsker jer!

    Hilsen Berit :)
Log in eller Registrér for at kommentere.