Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression eller bare ung og forvirret?

Redigeret 9 februar, 2012, 05:01 i Studerende og unge
Hej.
Jeg er en pige på 18 år. Der er begyndt at mistænke at jeg muligvis har en depression.

Jeg har igennem det seneste stykke tid været meget presset med lektier, sygdom, kæreste og venner. Det har stresset mig utrolig meget, at få tiden til at hænge sammen med så meget at se til.
Igennem det seneste halve år har jeg haft problemer.
Jeg føler mig meget forvirret og har svært ved at overskue min dagligdag. Jeg kan ikke engang overskue at få lavet mine lektier eller at være sammen med Mine veninder. Jeg vil bare ligge og sove hele tiden. Mine dage går oftest med at gå i skole, sove og spise. Jeg kan ikke overskue andet. Jeg sover hele tiden, og føler mig ikke frisk af den grund. Når jeg vågner, vil jeg bare sove igen.
Jeg trækker mig væk fra mine venner og veninder fordi jeg konstant føler mig dårligt tilpas og i dårligt humør. Jeg kan ikke lide at deltage i arrangementer længere fordi jeg simpelthen ikke kan overskue at være på og glad hele tiden.
Jeg har hele tiden en dårlig fornemmelse i kroppen, og der skal ingen ting til jeg bliver i dårligt humør og begynder at græde. Det kan ødelægge hele dage for mig, hvor jeg bare bliver liggende i sengen og tænker dårlige tanker.
Jeg har også fået et dårligt selvværd. Jeg synes ikke jeg kan finde ud af noget, jeg synes jeg er for tyk, og at jeg ikke er lige så pæn som alle de andre. Jeg føler mig bare som et 0.
Jeg er heldigvis så heldig at have en fantastisk kæreste som gør mig rigtig tryg, og vi har det godt sammen. Desværre er vores sexliv gået helt i stå. Jeg bliver bare helt træt ved tanken. Og det genere både mig og ham. Og begynder at påvirke vores forhold.
Jeg er så forvirret over mit liv, og synes ikke at der er noget hænger sammen. Jeg føler mig meget alene i verden.

Jeg tog nogle test på nettet omkring depression. og de svarede alle at det havde jeg. Nu er spørgsmålet bare hvad jeg skal stille op? Hvad gør man i denne situation ?
Håber der er nogen derude der kan hjælpe.
Mvh.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvad med om du gik op og talte med din læge ---hvad med din kost --spiser og drikker du sundt
    du kunne måske få en vitamin test ---så du kunne vide om der er nogle stoffer --du mangler
    du skal ikke slå dig til tåls med ungdoms træt hed ---for du får for lidr ud af liver --når alt er så trælsk
  • Indstillinger
    Jeg spiser og drikker sundt, det går jeg meget op i. :-)
    Det med vitaminerne lyder meget godt.
    Det skal lige siges, at når jeg endelig trækker mig væk fra venner, familie og veninder føler jeg mig helt alene og trist. Men når jeg er sammen med dem føler jeg mig utilpas, og får lyst til at trække mig.
  • Indstillinger
    Har du taget en test enten her på siden eller http://dindepression.dk/test
    Det giver et godt billede og derfra er det at tage aktion.

    Det er ikke noget at skamme sig over og jo hurtigere man tager fat om det, jo bedre.
  • Indstillinger
    Det man gør er, at man går til lægen og får taget blodprøver, så det kan blive tjekket om der er for lavt stofskifte, for lav blodprocent, for lavt d-vitaminniveau m.m. De ting kan have indflydelse på det psykiske velbefindende.

    Tag IKKE imod antidepressiv medicin uden først at få undersøgt andre muligheder.

    Snak med lægen om kosttilskud.
    Omega3-fedtsyrer er vigtige for hjernen, så tag fiskeolietabletter.
    Få et tilskud af d-vitamin - men sørg for som sagt at få tjekket niveauet i blodet hos din læge. Hvis du har mangel skal du have en meget høj dosis, hvis ikke, skal du ikke tage meget høj dosis...
    Hvis blodprocenten er for lav, skal du have jerntilskud.

    Sørg for at få rørt dig hver dag, selvom det kan være svært. Det behøver ikke være decideret motion-motion mere end et par gange eller tre om ugen, men sørg for at gå/cykle hver dag, og så få pulsen rigtig op nogle gange om ugen. Det er bevist at det virker.
    Få evt. en aftale med din kæreste eller en veninde om at de hjælper dig.

    Prøv at komme udenfor når det er lyst (gå en rask tur), og/eller få fat i en lysterapilampe, og sid foran den mindst en halv time dagligt.

    Bliv ved med at have fokus på sund og varieret kost.

    Kontakt din studievejleder, og spørg, om der er knyttet en psykolog til din skole/uddannelsessted - eller få en henvisning af lægen.

    Tænk IKKE, at du liiiige vil afprøve nogle af de her ting før du tager til lægen. Ring i dag eller i morgen og få bestilt en tid, så du kan få taget blodprøver og få en snak.

    God bedring :)
Log in eller Registrér for at kommentere.