Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller og ubeskyttet sex

Redigeret 8 februar, 2012, 04:38 i Prævention
Hej.
Jeg har haft ubeskyttet sex med min kæreste et par gange nu, og skal nu til at stoppe med at tage p-piller, da det er min tid på måneden. Og har hørt det med at sæd kan være i ens krop op til 14 dage efter, så er bekymret om det kan være muligt at der kunne ske noget i den tid jeg så ikke tager mine p-piller?

Kommentarer

  • Indstillinger
    sæd kan overleve i 4-5 dage og ikke 14 dage så du kan ikke blive gravid hvis du har ægløsning den 14. dage efter mens.
  • Indstillinger
    Du både tager p-piller og har haft sex. Det er således på høje tid, du sørger for at få noget information om begge dele.

    Søg om noget seksualinformation, så du ved, hvad det er, der foregår når man har sex. Det er ikke nok at "have hørt", du skal vide, hvad det handler om.

    Da du fik dine p-piller lå der en en indlægsseddel ved - og den er det meningen, man skal læse grundigt. Du vil bl.a kunne læse, at hvis du har taget dine piller korrekt, så beskytter de også i 7-dagespausen. Der ud over er det væsentligt, at du sætter dig ind i, hvad p-piller gør ved din krop, og hvorfor du overhovedet tager dem. Det er især væsentligt at vide hvordan og hvorledes, hvis man ikke tager pillerne korrekt.

    Det er også vigtigt at vide, at p-piller ikke forhindrer kønssygdomme.

    Nada - hele ideen med p-piller er, at de - hvis de vel at mærke tages korrekt - forhindrer ægløsning. Dog - er der enkelte som p-piller ikke virker på. Derfor siges de at være ca. 97-98% sikre. Der skal således ikke beregnes ægløsningstidspunkter, når man tager disse p-piller, og det har derfor heller ingen betydning, hvor længe sædceller kan overleve.
Log in eller Registrér for at kommentere.