Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Følelsesløs i højre ben

Redigeret 4 februar, 2012, 13:39 i Sportsskader
Hej!

Jeg er følelsesløs/lam på begge ydersider af mine ben (fra knæene og ned), dog er det værst i højre ben. Det kribler til tider (igen værst i højre ben).
Hvis jeg prøver at stå/gå på hæle er det næsten umuligt for mit højre ben.

Hvad kan dette skyldes?

Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Det ville jeg få lægen til at se på; jeg går ud fra at det ikke plejer at være sådan?
    Når det kribler, er det et tegn på at der er liv i benene. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Har haft det sådan i et godt stykke tid men er ikke typen der bare går til lægen :) "Når det kribler, er det et tegn på at der er liv i benene" - Hvad mener du med det? Har du evt. nogle bud på hvad problemet kunne være?

    Mvh
  • Indstillinger
    Hej,

    Dyrker du meget sport? Måske fodbold? Det kan jo være en overbelastningsskade. Hvor længe har du haft det?

    Kh.
  • Indstillinger
    Hej Martin

    Selv om du ikke er typen, der plejer at gå til læge, så er det nok alligevel en god ide at gå til læge :o)

    Men måske er det faktisk også en god ide, at du her på Netdoktor og inden lægebesøget efterlyser forslag til, hvad dit problem kan skyldes. Læger er tit fortravlede og ikke altid lige sådan at få hjælp hos, hvis man ikke selv har et bud.

    Jeg tror, at dit problem skyldes mangel på vitamin B12. Det er et vitamin, som mange mangler, og problemet er værst hos vegetarer, men mange ikke-vegetarer mangler også B12.

    Jeg har en stærk mistanke om, at jeg også selv mangler det. Hele min venstre arm kribler. Jeg troede, at det skyldtes overbelastning, men efter at jeg nu har aflastet mine arme i flere måneder, kan det ikke længere være forklaringen. Så jeg må også se at komme til læge!

    Jeg prøver lige at finde noget, du kan læse. Du kan også selv prøve at søge oplysninger om B12, evt. via www.google.dk

    Her på Netdoktor tales om ”ændret eller nedsat følesans” ved mangel på B12. Andre steder omtales snurrende, kriblende eller sovende fornemmelser. Andre steder igen omtales det, at man kan have en fornemmelse af at gå på puder eller vat, når man mangler B12.

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminb12.htm

    Jeg kan f.eks. gøre opmærksom på følgende citat, som stammer fra nedenstående henvisning. Rul ned til omtalen af B12, hvor du blandt andet kan læse, at manglende B12 kan betyde, at der efterhånden kommer

    ”… nervebetændelse med i begyndelsen snurren og prikken i hænder og fødder, senere smerter og lammelser i arme og ben.”

    http://www.vitalraadet.dk/164.0.html

    Hvis jeg var dig, ville jeg tage til læge og fortælle om symptomerne. Hvis lægen så ser opgivende og tvivlrådig ud, så kan du foreslå, at du får taget en blodprøve og får undersøgt, om du mangler B12 eller andre vigtige ting.

    Det kan jo være, at dit problem faktisk skyldes noget andet. Så derfor er det vigtigt, at du til at begynde med lader lægen komme med et forslag til, hvad det kan være. Men jeg tror, at det er vigtigt, at du under alle omstændigheder bliver undersøgt for B12-mangel.

    Og nu er der noget, jeg gerne vil bede dig om: Vil du ikke godt vende tilbage og skrive, hvad der faktisk var årsagen til dit problem?

    Så vil jeg prøve at gøre det samme!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen
    Når det kribler, er det et tegn på at der er liv i benene, med det mener jeg at den lammelse, du oplever ikke er kronisk. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Jeg ville nok gå til lægen hvis jeg var dig :-) - også selvom du ikke er "typen der går til læge".. Hvem er ikke typen der går til læge? Det kan man da ikke sige :-) Hvis man fejler noget, så går man til lægen for at få det fikset. Og hvorfor skulle man ikke gå til lægen? Du har jo betalt på forhånd, så det eneste det koster er tid, og ingen har så travlt, at de ikke har tid til at have et godt helbred. Ikke alting forsvinder af sig selv!

    Mit bud er en nerve som er blevet klemt. Det kan forårsage en følelsesløshed og en snurren i benet, lidt som hvis det sover..
    Worst case senario er en lille blodprop - og derfor er det nok en god ide lige at komme omkring lægen imo.
  • Indstillinger
    Har lige været ved vagtlægen. Han snakkede noget om at årsagen kunne være "neurologisk pyrolyse" - Hvad pokker det så en er? Har prøvet at google det men hjalp ikke meget.
    Spurgte også om det kunne være vitamin mangel men det mente han ikke en ung mand på 26, skulle have problemer med. Hvis det fortsatte den næste uge ud, skulle jeg kontakte min egen læge.

    Mvh
Log in eller Registrér for at kommentere.