Hjem Øre, næse og hals Åben debat om øre-, næse- og halssygdomme

Hjælp skal ha fjernet mandler.

Hej folkens.

den 22-2-2012 skal jeg har fjernet mandler.. jeg er så nervøs og bange..

Gør det meget ondt? forandre min stemme sig?

har hørt om folk som slet ikke kan spise noget?

hvis du havde piercing i tungen, tog du den så i efter eller hvad gjorde du?

jamen ved slet ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.. får helt ondt i maven af og skrive om det..

fortæl om din operation?
og hvordan havde du det efter?
forandret din stemme sig? hvad spiste du ? osv osv
hvad gjorde du for og få din dårlige ånde væk efter hvis du gjorde nogeT?

Kommentarer

  • Det forbavser mig meget, at du overhovedet ikke har fået nogen form for information fra behandlingsstedet?

    Prøv at google "fjernelse af mandler" - så popper der en del god information op.

    Du kan selvfølgelig være en smule hæs i starten, hvilket skyldes at du er lidt øm, og derfor har svært ved at bruge stemmen, men jeg har aldrig hørt, at man skulle få varige stemmeproblemer efter et sådant indgreb. Da det primært er børn, der får foretaget indgrebet, er hittet gerne, at de netop må få alt det is, de har lyst til. Nej, du er nok ikke til store bøffer, men netop is, youghurt og den slags er godt - det første dage; netop fordi man er øm, men efter disse dage, så kan du spise normalt igen.

    Jeg vil heller ikke tro, det er særligt behageligt at have en piercing i munden lige i starten, men forhør dig dog om det. Det handler jo også om, hvor din piercing sidder.

    Men - jeg ville nu være en smule betænkelig ved behandlingsstedet, hvis man overhovedet ikke har tænkt sig, at give dig nogen form for information i forvejen. Det er faktisk regel nummer et alle steder; at patienten får at vide, hvad der skal foregå og hvordan og hvorledes, men - det kan jo nås endnu, der er næsten en måned til.

    Er du helt sikker på, du slet ikke har fået en informationsfolder? Ellers kontakt din læge eller behandlingsstedet og bed om det.

    Og nej - det er ikke særligt behageligt, men så ER det heller ikke værre, så prøv om du kan tage det lidt roligt - hvis det bliver det værste, du skal udsættes for her i livet, så er du nådigt sluppet.
  • jojo har fået nogle syntes bare ikke der står så meget.. ville nu os bare vide hvad andre havde oplevet osv.?
  • Hej Tanja,

    Jeg kan godt forstå du er bange. Men det skal nok gå. Det er en af de operationer, der bliver lavet flest af, så lægerne har meget erfaring. Jeg var hårdt ramt. Det tog omkring en måned før mine sår var helede og først der begyndte jeg så småt at prøve med normal mad. Andre er mere heldige. Der er stor forskel på hvor lang tid det tager at hele. Så lyt til dig selv.

    Indgrebet foregår i fuld narkose og du skal derfor faste forinden. Det er en kort operation og du vågner op lige efter indgrebet. Du får sikkert en sodavandsis-pind stukket i hånden når du vågner. Det er for at sikre at dine blodkar omkring sårene trækker sig sammen og lukker sig. Dette mindsker risiko for blødning fra operations-sårene.
    Sørg for at der er nogle hos dig de første dage.

    Du må (på grund af sårene, som skal hele) kun drikke og spise noget der er flydende og koldt/køligt. Du må under ingen omstændigheder spise almindelige ting og slet heller ingen varm mad, før sårene er fuldkommen helede.
    Jeg spiste masser af flødeis ;) og grøntsagssupper som jeg blendede helt fine og afkølede i køleskab eller fryser inden jeg spiste dem. Jeg blev ret tynd, så derfor brugte jeg fløde i suppen og drak kakaomælk. Jeg sørgede for at spise is flere gange om dagen. Vælg is uden chokoladestykker eller andre "klumper" i. Ren fløde- eller sodavandsis er fint!
    Du må nemlig ikke spise noget som helst der kan rive i sårene. Så almindelig mad og slik og chips er komplet udelukket, da sårene kan gå op. Men du kan roligt sutte en pastil, som du bare har liggende i munden. Det giver dig lidt hjælp til evt. dårlig ånde. Du må ikke prøve at åbne munden højt for at børste tænder. Børst det du kan komme til. Du vil kunne åbne munden lidt mere som sårene heles, men tandbørsten kan ikke komme ordentligt til. Det må du leve med. Du vil få belægninger på tungen. Du kan ikke fjerne dem helt, men det hjælper lidt at drikke vand og så kan du børste tungen blidt med tandbørsten, når du efterhånden kan komme til. Men du skal være forsigtig!

    Du skal passe på med at snakke. Især når du tager den smertestillende medicin, for så kan du ikke mærke, at det gør ondt. Hvis du skal snakke, så hvisk. I starten skrev jeg kun beskeder på sedler. Jeg kunne slet ikke snakke.

    Du må ikke bære på tunge ting, da det strækker i din halsmuskulatur og øger riskikoen for at sårene kan gå op.

    Lig på ryggen med en ekstra hovedpude under hovedet når du skal hvile eller sove. Og dyrk ikke sport før sårene er helede. Du skal sygemeldes hvis du har job.

    Når du tager disse forbehold, tror jeg du får et rigtig fint forløb. Og jeg kan glæde dig med, at jeg er meget glad for at mine mandler blev fjernet. Jeg har nemlig ikke haft en eneste halsbetændelse i de 6 år der er gået!
    Min stemme har ikke forandret sig, men jeg kan stadig have en lilebitte smule ømhed omkring operationsarrene når jeg gaber munden helt op. Men det er naturligt og slet ikke noget problem.

    Held og lykke. Du skal nok blive glad for det. Bagefter. Og husk: Jeg var et slemt tilfælde ;)
  • okay mange tak for svaret...
  • Jeg fik dem fjernet her den 06.02.2012, altså 2 dage siden.

    Jeg er 26 år.

    Da jeg vågnede op efter operationen var jeg sindsygt træt. (Nogle vil måske mene, at det ikke var den bedste forberedelse at se superbowl natten forinden) ;)
    Jeg skulle lige have et par gange til at rejse mig op, for jeg var naturligvis fuldstændigt dehydreret efter operationen. Men siden jeg er kommet hjem har det ikke været slemmere end det af en konstant halsbetændelse. Smerten er naturligvis lokaliseret i halsen, samt med stråler mod øret - ligesom det stod i informationsmaterialet. Smerten forekommer desuden kun når der synkes - hvilket i høj grad skyldes en enormt hævet drøbel.

    Jeg tager piller således:
    Morgen kl 7: 1 Voltaren + 2 panodil
    Formiddag kl 11: 1 panodil
    Eftermiddag kl 14: 1 voltaren + 2 panodil
    Eftermiddag kl 18: 1 panodil
    Aften kl 21: 1 voltaren + 2 panodil

    De smertestillende gør det hele medgørligt, men dog ikke smertefrit.

    Af mad har jeg spist æg, ostehaps, yougurt, lunken suppe, etc. Det er der ingen problemer i, bortset fra den lille smerte der forekommer når der synkes.

    Det var det "negative"..

    Af positive ting kan jeg meddele at jeg allerede 2 dage efter kan mærke at jeg trækker vejret mere ubesværet.. dejligt...
    Man er ikke invalid efter operationen. Godt nok spiller jeg ikke fodbold eller lign. Men jeg kan nu sagtens vaske tøj, spille computer, gå en tur, osv.
    Og så har jeg personligt ikke oplevet problemer med at sove pga. smerter, hvilket ville have været et kæmpe minus i min bog.

    Så alt i alt har det klart været dét værd. Smertestillende gør det udholdeligt :)

    Held og lykke
  • Hej.
    desvære har jeg kun dårligt at sige om det.
    jeg fik fjernet mandler i 2003.
    jeg vågnet og haved det rigtig skidt kaste rigtig meget op ville ikke spise pga kvalme og den første aften sprang såret op igen og blødte så sygeplejsker kom løben ind på min stue med isterninger for at stoppe blødningen. der gik over en måned inden jeg var så frisk at jeg kunne igen optage mit normale liv. 6 månder sener fik halsbetændelse igen og igen så tog jeg til bage til ørelægen som haved henvist mig.
    de finder ud af at jeg stadig haved en mandel sidden og en masse arvæv :-( så jeg måtte på ny igennem operationen i 2004
    da jeg vågner igen efter indgrebet haved jeg så mange smerter og opkastning at jeg kunne ikke holde det ud. der kommer en læge ind og kigger til mig og hun sage at de måtte nærmest bruge vold i mod mig for at få den sidste mandel og hive rigtig meget i min tunge. jeg kom hurtig hjem men 2 dage sener indlag de mig igen pga infiktion i såret der gjord at jeg ikke ville spise eller drikke noget for det var et smerte helved at gør de ting og jeg skulle have 2 gange drop med pensillin og der efter fik jeg det godt igen og siden har jeg ikke haft halsbetændelse der krevet behandling med pensillin.
  • Jeg har et par gode råd hvis du skal have fjernet mandler som voksen :

    1. smertelindring er vigtigt. Det er ikke godt nok med ibuprofen og panodiler, der skal stærkere piller til. Du er lige blevet skåret og brændt i halsen, det gør nas. Insister på morfin piller vil jeg sige. Det er jo skideligemeget om de er vanedannende eller ej, smertelindringen hjælper på helingsprocessen

    2. bliv mæt. Det er svært at spise, så prøv med protein shakes og kost tilskuds yoghurt fra apoteket, men heler dårligt på tom mave

    3. hvile. Lad være med at bære på noget, lad være med at bukke dig, sov med hovedet højt og generelt slap af. Ingen pulsforøgelser.

    4. naturprodukter. drik aloe vera juice ( heler slimhinder ), spis manuka honning ( antibakterielt ), spis kokosolie (antibakterielt )
Log in eller Registrér for at kommentere.