Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter efter knæproteseoperation

Redigeret 14 marts, 2012, 16:48 i Kroniske smerter
I nov. 2009 fik jeg indopereret en knæprotese. Efter flere omgange genoptræning har jeg stadig smerter. Sidste gang jeg var til kontrol fik jeg besked om, at der ikke kunne gøres mere, fordi min organisme prøver at afstøde protesen og det fremkalder smerterne. Man kunne ikke sige om de ville forsvinde igen. Er der andre der kender dette problem?
66Herlev

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej!

    Du beskriver ikke hvilken knæ operation du har fået, om det er hele knæet eller kun en del af det. Det gør det ikke nemmer at besvare spørgsmålet.

    Generelt set afstøde knogler ikke et cementeret knæ hvis det er det, det handler om, det kun organer som bliver det, eftersom organer fra andre personer af kroppen bliver betragtet som fremmedlegeme.

    Det som i de fleste tilfælde giver smerter er at protesen er løs i knæet.

    Læs mere her: http://www.zimmer-knee-problems.com/Pai ... ent/26989/

    Søg på : Pain after artificial knee

    Tegn på at det er løs:

    How Do I Know If My Replacement Knee Is Loose?
    The surest signs of a loose replacement knee are:

    Stiffness in the total knee.
    Stivhed i knæet
    Increasing, lasting pain in the whole knee area.
    Vedvarende langvarig smerte i hele knæ området.
    Difficulty putting weight on the knee.
    Svært ved at lægge vægt på knæet.
    Diminished motion in the joint.
    Nedsat bevægelighed i knæet
    Limping.
    Halter på benet.

    Mvh.
  • Indstillinger
    Hej Deamond64
    Det er en hel knæprotese jeg har fået, som er cementeret. Jeg forstår heller ikke den forklaring, det føles ikke som kæet er løst. Jeg har bare smerter hele tiden. Man vil ikke re-operere og heller ikke operere det andet knæ, fordi der er risiko for at det samme vil ske med det.
    Hilsen 66Herlev
  • Indstillinger
    http://forums.webmd.com/3/knee-and-hip- ... /forum/298

    Citat fra forum:

    Nogle mennesker har haft problemer med knæalloplastik proteser, de er allergiske over for metaller, primært nikkel. Forskellige implantater har forskellige kompositioner. Dem der er lavet af titanium eller zirkonium har ikke nikkel, men dem med kobolt og krom har. Jeg har hørt fra tre forskellige kirurger, at hvis du har en nikkelallergi, og du får en kobolt-krom protese, kan det aldrig heles ordentligt, og du vil fortsætte med at have smerter. Måske ønsker at kontrollere dette. Meget ked af at høre om dine smerter. Håber du finde svaret.

    Mvh.

    Fjernede tidligere indlæg i det du har cementeret knæ og bindevæv er ikke helt relevant.
  • Indstillinger
    En lille del af op. for protese får kroniske smerter. Forskellig årsag, mine er efter 12 md for helprotese og 9 md for efterfølgende brissement (bræk af arvæv) forklaret som arvævssmerter og lidt nervesmerter fra oversavet knogle sidstnævnt siges at forsvinde over tid. Har ikke hørt eller læst om proteser kan afstødes. Godt med daglig bevægelse men lad være at overanstrenge, det koster øgede og evt. vedvarende smerter, passende hvilepauser og giv selv massage omkring ar kan med tid lindre og især varme, her er karbad et mirakel og/eller ekstra varmt fx angoraknæbind på konstant. Hvis de er voldsomme problemerne, kan der vel gives grundig undersøgelse med scanning/røntgen.
    Da jeg er så uheldig også at have fået den medieomtalte ASR hofte, vil jeg høre hvorfra Deamond har oplysninger om knæprotesers indhold af enten titanium, zirkonium eller kobolt/crom samt om nikkelallergi deraf, har i 2 dage surfet og talt med flere offentlig instanser samt afventer opring fra DePuy, mangler dokumentation for type af proteser, hvor finder jeg det, hjælp ønskes :))
  • Indstillinger
    Hej Lisbeth0212
    Tak for dit indlæg, jeg holder mig igang med varmtvandstræning og dans en gang ugentlig og daglige gåture da jeg har hund, trist at du både har problemer med knæ og hofte.
    Hilsen 66Herlev
  • Indstillinger
    Tak. Gode tiltag du gør og kan.
Log in eller Registrér for at kommentere.