Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tilbagevendende problemer efter knæskade

Redigeret 3 marts, 2013, 11:54 i Fod- og knæskader
Hej folkens!

Jeg har for 4-5 år siden forstrukket eller delvist revet et ledbånd over i mit venstre knæ. Med tiden blev mit knæ heldigvis helt normalt igen, også selvom jeg trænede i fitness centre.

Men nu er jeg begyndt til crossfit, hvor træningen er mere intens og der går det generelt mere ud over benene også. Jeg har bemærket et par gange under træningen til crossfit at mit knæ giver et lille smeld når jeg squat'er (går helt ned i knæ med ret ryg), og nu er det begyndt at føles på samme måde som det gjorde i slutningen af forløbet da jeg havde knæskaden, som om at skaden vender tilbage.

Det føles som om at mit ben er lidt mere stift, og at det trækket lidt i den side hvor jeg havde skaden, præcist på samme måde som da jeg havde skaden. Der er ingen smerter, men jeg frygter at det kommer hvis jeg ikke gør noget ved det nu.

Er der nogen der kender til det? Nogle gode tips? Evt. Et produkt der kan holde knæet stabilt, så det ikke bliver belastet for meget i de forkerte retninger under træningen?

Håber virkelig ikke at jeg bliver nødt til at droppe træningen.

På forhånd tak.
Mvh.
Nicolai Jensen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvis jeg var dig ville jeg kontakte en fysiotera peut ---før der sker alt for store skader
  • Indstillinger
    Okay, hvis der nu er nogen der alligevel har nogle gode råd, må i meget gerne skrive :-). Jeg faldt lige over sådan en her:

    http://www.workoutshop.dk/product.asp?product=5457

    Nogen der har prøvet den af? Noget der kan anbefales?
  • Indstillinger
    Hej Nicolai.

    Crossfit er en super hård, intens og belastende træningsform, og du er bestemt ikke den første, der har oplevet et tilbagefald af gamle skader som følger af denne.

    Det er vigtigt, at du er opmærksom på din situation og giver dig selv de pauser som du har brug for, da det sidste du har brug for er, at din skade pludselig springer op igen.

    Noget der virker her og nu er et såkaldt knæbind, der går ind og aflaster dit beskadigede knæ:

    http://www.sportnordica.dk/sportsbind/knaebind

    Det kan give dig noget ekstra stabilitet og måske bidrage til, at du kan fortsætte med din nuværende træningsform.
  • Indstillinger
    Squat er en super god knæ øvelse, men den er også hård, fordi du træner med din egen kropsvægt. Du kan prøve, at lade vær med, at gå så langt ned i din squat, så du stopper lige før det gør ondt i dit knæ og går så op igen.
    Det gør nok ondt eller generer, fordi du ikke har ledbåndet til at holde knæet på plads og stabilt.

    Hvis du vil træne med en skinne, skal du bare være opmærksom på, den skal kunne holde dit knæ. Så måske du skal prøve en bevægelig skinne med stivere, der kan holde knæet på plads. Lidt donjoy agtigt.
    Jeg har selv fået lavet nyt korsbånd, men løsheden er alt for stor. Så jeg har fået en donjoy skinne, for at se om det kan hjælpe, med at holde knæet mere stabilt og på plads :)
Log in eller Registrér for at kommentere.