Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

røde kinder

Redigeret 24 august, 2012, 04:09 i Åben debat om hud og hår
Hej

Jeg er en ung mand på 20 år, der har døjet med røde kinder det sidste års tid. Det er bl.a. når jeg drikker alkohol eller har det varmt, at det kan blusse op. Lægen har diagnostiseret det som rosacea, og det er efterfølgende prøvet behandlet med først metronidazol og senere tetracyclin uden virkning.
Jeg vil høre, om det evt kan være fejldiagnostiseret - om der findes en anden hudsygdom med lignende symptomer? Som jeg har forstået det er det jo typisk kvinder i 30-50 års-alderen, der får rosacea, så jeg er ikke just i målgruppen.
Det kan lige nævnes at jeg ellers har haft lidt forskellige eksem gennem årene. Bl.a. noget hårbundseksem, der ofte vender tilbage i den kolde vintertid, og må behandles med Bettamousse samt Nizoral 2% (det er muligvis psoriasis, husker jeg ikke).

Kommentarer

  • Indstillinger
    Taler du om "flovheds rødmen"? Eller hvad man nu ellers skal kalde det:-)

    Ja, det kan fjernes med laser. Peter Bjerring på Mølholm kan sikkert hjælpe dig. Men det er meget vigtigt at du er blusset op (rød) når behandlingen sker, ellers virker det ikke. En let skrubbecreme kan hjælpe med at skabe lidt hudirritation. Men det kan kræve mange behandlinger (op til 10), og specielt hvis du er en anelse mørk i huden, kan det godt fjerne pigmentet i huden, så din hud bliver permanent lysere i det behandlede område.

    Men den mest direkte vej til at fjerne fx kraftig ukontrollerbar ansigtsrødmen er en ETS operation. Du kan læse mere om den her: http://www.sympathectomy.co.uk/ETS.php

    Jeg ved at overlæge Hans Pilegård fra Skejby sygehus har udført denne operation.

    Håber mit svar hjalp.

    - Goro.
Log in eller Registrér for at kommentere.