Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forhøjet stofskifte?

Redigeret 21 januar, 2012, 17:04 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej! Jeg skriver herinde for at høre, om andre har samme problemer som jeg. Min egen læge kan nemlig ikke give svar på mine spørgsmål.

Jeg er en pige på 20 år, er 170 høj og vejer 60 kilo.
Jeg har i længere tid døjet med varmefornemmelse og svedtendens. Mine hedeture har været værst om natten og om morgen og jeg har tit vågnet op med gennemblødt hår og tøj. Det har desuden også påvirket mig om dagen og nogle gange har jeg været nødsaget til at blive hjemme fra skole. Jeg har mine værste varmefornemmelser før og imens jeg har min mens.

Jeg valgte at begynde at tage p-piller for at de måske kunne hjælpe mig med at "styre" disse varmeture jeg havde. P-pillerne har også hjulpet en smule, især når jeg har min mens. Desværre har det ikke hjulpet nok.

Jeg fik at vide, at jeg skulle få undersøgt mit stofstife, da mine problemer med varmetendens kunne skyldes, at jeg havde forhøjet stofskifte. Jeg fik derfor taget en blodprøve, men min læge sagde blot at det eneste unormale ved min blodprøve var for lavt b12 og jern. Hm.

For en måned siden var jeg henne ved lægen for at tjekke mit stofskifte igen, og da jeg fik resultaterne sagde min læge, at min først blodprøve måske viste at jeg havde forhøjet stofskifte. Tallet var dog blevet bedre kunne han se ved den nye blodprøve og jeg kunne derfor ikke få medicin for det. Jeg har dog bemærket at fra jeg fik taget min første blodprøve til den næste blodprøve har jeg ikke døjet med varmefornemmelse så meget. Men det er stadig slemt.

Er der nogle der har samme problem? At man sveder kraftigt om natten og har en varmefornemmelse i kroppen om dagen? Især før og under ens mens? Og kan mine (til tider voldsomme) problemer virkelig skyldes, at jeg har en lille smule forhøjet stofskifte?

MVH.
Log in eller Registrér for at kommentere.