Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

SU Handikaptillæg

Redigeret 24 januar, 2012, 12:02 i Studerende og unge
Jeg er studerende på et af de dyreste mest tidskrævende studier, og jeg har en depression og noget angst, bla. bla.. Mit spørgsmål går på om der er nogen der har erfaring med at søge det handikaptillæg su-styrelsen tilbyder. De skriver på deres hjemmeside at tillægget ydes til personer der ikke er i stand til at varetage et studiejob ved siden af studiet. Det ved jeg med sikkerhed at jeg ikke er i stand til. De beder om noget en udtalelse fra læge og evt. psykolog og psykiater, det kan jeg selvfølgelig fremskaffe.
Det er rigtig svært at få økonomien til at hænge sammen så gode råd eller erfaringer modtages med kyshånd!
Er det svært at få tillægget?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Måske kan depressionsforeningen hjælpe dig lidt på vej?
    Hvis det handlede om fysisk handicap ville jeg henvende hos Dansk Handicapforbund Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Nej det er psykisk - intet fysisk (ud over rysten, kvalme, vandladningsbesvær osv.) Ja men det kunne være jeg burde tage kontakt til dem! - tak
  • Indstillinger
    Du skal bare smutte op til din studievejleder, så hjælper han/hun dig med at få søgt det.
    Jeg tror ikke det bliver noget problem. Se at få det gjort straks på mandag, så du kan komme igang med at få det udbetalt.
  • Indstillinger
    Min studievejleder kan intet gøre. Jeg skal bare have en udtalelse fra min læge og psykolog. Jeg har en tid hos lægen torsdag, så det er første skridt.. Men derudover har jeg hørt at behandlingen tager pænt lagt tid af sådan en ansøgning, altså 6 mdr. lang tid..
  • Indstillinger
    Hej,

    Alle videregående uddannelser har en SU ansvarlig på deres skole, og denne SU ansvarlig er også hende, der administrerer handicaptillægs opgaverne. Det er ikke hende, der bestemmer om du kan få det det, men hende der står for formidlingen mellem SU styrelsen og dig. Det er hende du skal aflevere din ansøgning til og spørge dig til råd hos.

    Jeg får selv tillægget med samme begrundelse som dig, og det tog mig ca 4 måneder at få "trumfet" igennem. Det er vigtigt, der i dine udtalelser fra diverse læger fremgår hvorfor du ikke er i stand til at tage ekstra arbejde ved siden af dit studie (ekstraordinær træthed, koncentrationsbesvær eller andre skavanker). Jo mere dokumentation du kan fremskaffe jo bedre. Jeg sendte faktisk et helt uddrag af min lægejournal med i min ansøgning.

    Håber dette kunne hjælpe dig.
  • Indstillinger
    tak for et godt svar..
    Det var da dejligt!
    Godt! jeg må forsøge hvad jeg kan!
Log in eller Registrér for at kommentere.