udtrapning og stop med cipramil??
Efter ca. 15 år på cipramil (Citalopram) 20 mg/dagligt besluttede jeg i efteråret 2011 - efter at have taget tilløb flere gange - at stoppe med medicinen, idet jeg følte, at jeg havde det fint (pga af medicinen?). Jeg mener at jeg har båret mig rigtigt ad, idet jeg langsomt har reduceret doserne vha en pilleflækker. En 1-1½ måned med 10 mg, 1-1½ måned med 5 mg. Omkring nytår 2011/2012 stoppede jeg så helt.
Lige nu tror jeg at jeg er tilbage i et hul. Synes ikke at jeg kan finde glæden ved særligt meget. Det er ikke fordi tilværelsen er uudholdelig (jeg har ingen selvmordstanker, sover normalt, normal appetit, osv) men det er bare gråt og kedeligt. Jeg kan heller ikke mindes at jeg har været så træt som lige nu.
Nogen der har haft lignende ophørssymptomer ifm stop med Cipramil. Skal man mon "holde ud" eller starte igen?
grå vinterhilsener fra Eksilfynboen
Lige nu tror jeg at jeg er tilbage i et hul. Synes ikke at jeg kan finde glæden ved særligt meget. Det er ikke fordi tilværelsen er uudholdelig (jeg har ingen selvmordstanker, sover normalt, normal appetit, osv) men det er bare gråt og kedeligt. Jeg kan heller ikke mindes at jeg har været så træt som lige nu.
Nogen der har haft lignende ophørssymptomer ifm stop med Cipramil. Skal man mon "holde ud" eller starte igen?
grå vinterhilsener fra Eksilfynboen
Kommentarer
Jeg er selv igang med en udtrapning af Citalopram - over lang tid.
For tre år siden trappede jeg ud af min første behandling med et lignende stof. I den anledning oplevede jeg nye depressionssymptomer, meget lig dem, du beskriver. Min læge mener, at der var tale om en ny depression (pga min livssituation dengang) og ikke, at jeg var standset for tidligt med medicin og derfor stadig syg af den første depression.
På baggrund af den oplevelse ved min læge nu, at jeg skal trappe ud på en anden måde denne gang.
Du skriver ikke, om din læge er med i din udtrapning. Du må nemlig ikke gøre det på egen hånd!
Samtidig synes jeg, du skal overveje, om din tilstand kunne skyldes årstiden (såkaldt vinterdepression, der som regel ikke er behandlingskrævende). Derudover er det normale bivirkninger at få depressionssymptomer ved udtrapning. Det stod i min indlægsseddel.
Derfor: Se tiden lidt an. Få motion og giv dig selv lov til at finde dig selv uden medicin. Du har levet med den i 15 år - kunne det være, du er lidt angst for nu at skulle leve uden den?
Held og lykke, det skal nok gå.
L