Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rastløs

Redigeret 21 januar, 2012, 05:28 i Studerende og unge
Jeg har skrevet her før... Og lige nu har jeg vist brug for at skrive igen.
Jeg er en pige på 16 år, som har en depression. Jeg får både medicin og går også til samtaler en gang i mellem.

Selvom jeg er åben om hvordan jeg har det og er kommet i behandling, føler jeg mig stadig så tom inden i, og tomrummet bliver større og større for hver dag der går. Jeg er konstant rastløs og føler mig utilpas, hvilket gør, at jeg isolerer mig mere og mere og faktisk slet ikke har lyst til at være social, selvom der er en masse mennesker, der gerne vil snakke med mig. Det føles som om, at jeg falder længere og længere ind i mig selv og det føles ubehageligt - især fordi jeg ikke ved, hvad jeg kan gøre for at forhindre det.

Jeg har heller ikke rigtig nogen tidsfornemmelse og jeg bliver en gang i mellem et kort øjeblik også i tvivl om hvorhenne jeg er. Jeg kan falde i staver i over en time uden at tænke på noget som helst. Det hele føles så mærkeligt uvirkeligt. Næsten som om, at jeg ikke er en del af den virkelige verden. Jeg er også begyndt at få svært ved at huske, om ting virkeligt er sket, eller om det var noget jeg drømte eller tænkte.

Jeg er konstant rastløs og jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal stille op med det. Det er uudholdeligt og er næsten ikke til at leve med. Det dræber mig langsomt og jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal foretage mig. Er der nogle, som har nogle gode råd eller har det på samme måde?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved godt det måske ikke er den letteste måde, men engang der arbejdede jeg 14 timers vagter i en travl reception 6 dage om ugen og det gjorde at jeg var så udmattet og ikke engang havde overskud til at tænke negative tanker.

    En overgang tror jeg det kan være sundt at arbejde virkelig hårdt.
  • Indstillinger
    Kære Idapigen, jeg kan kun sige en ting: Hypnose. Find en god hypnotisør og få en omgang hypnose. Det er helt fantastisk. Har selv døjet med både depression, angst, uvirkelighedsfølelse osv. i mange mange år. Først for 1 måned siden tog jeg mig sammen til at prøve hypnose og wow, det skulle jeg have gjort for flere år siden. Det er jo lidt skræmmende når man ser det i tv osv, men det foregår slet ikke sådan i virkeligheden. Det er stille og roligt og man er vågen og med hele vejen, selvom man er i hypnose. Giver selv 900 kr. pr. session, så det er selvfølgelig lidt pebret, men tænk på det som en investering i dit liv og så er det jo en lille pris at betale for et liv hvor man kan nyde tingene fuldt ud.

    Knus herfra
  • Indstillinger
    hej idapigen inden du får hypnose eller anden alternativ, må du straks gå tilbage til din læge, eller psykriatre, og sige din medicin forværre dine symtomer, der er meget unge mennesker der ikke tåler dette medicin, og får tvangstanker af forskellig slags af det. så , lægen må sætte dig ned i dette, og have dig under opsyn, imens, du bliver trappet ned, evt får andet, hos nogle læger kan du få nada øreapuntur, der kan tage restløsheden, ellers er der andet som kan være nødvendigt at bruge, tale med din læge om behandling med hypnose. om det vil hlælpe dig, få taget blodprøver ved lægen, om dit blod og lever er meget på virket af den medicin du får. hvis det er en alm praktiserende læge der har givet dig dette medicin, så bede om at komme på psykiatrisk skadestue, og få den rigtige hjælp, hvor der hele tiden er læger tilstede for at se reaktionen, ved evt nye piller. måske de vælger at tage medicinen væk, og give elektro magnet chok i stedet. når du ikke tåler medicinen. held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg har faktisk tidligere haft hypnose i tankerne som en mulig behandlingsform, men er så kommet væk fra det efter jeg kom i medicinsk behandling.

    Angående medicinen så er jeg ikke helt sikker på, om det er den, der gør det eller ej. Jeg havde det også tit sådan her inden jeg begyndte på medicinen. Hver gang jeg mærker efter om hvordan jeg har det, kan jeg ikke finde ud af, hvad det overhovedet er, jeg føler. Der er fuldstændig tomt inden i.
    Men jeg må lige holde ud og vente og se, om medicinen ikke snart begynder at virke, da det ikke er mere end en uge siden jeg startede.

    Men æj, hvor er det hele uendelig håbløst. Jeg har ingen anelse om, hvad jeg skal lave kl. 3 om natten, når jeg burde sove. Jeg er søvnløs og kan ikke rigtig finde ro. Jeg er nervøs for i morgen. Jeg har ingen anelse om, hvad dagen vil byde på ud over en konstant nervøsitet. Det føles som om, at der er fare på færde. Jeg ved, det lyder grusomt, men jeg kan ikke finde andre ord, som beskriver denne her følelse, som jeg har. Jeg spiser næsten ingenting fordi jeg føler mig tyk, og det eneste jeg tænker på er at tabe mig endnu mere trods jeg allerede har smidt over 10 kg. Men ingenting kan dræbe alle de negative tanker om mig selv og min egen krop. De er der bare hele tiden.

    Og så har jeg alle de her manglende afleveringer hængende over hovedet, hvilket bestemt ikke gør det lettere. Jeg begynder at frygte, at jeg falder så langt bagud i skolen, at jeg bliver nød til at gå 1.G om selvom jeg plejede at være dygtig fagligt. Jeg kæmper virkelig med at samle mig sammen om en opgave, men jeg kan bare ikke... Jeg kunne virkelig godt tænke mig en form for hjælp til de her opgaver. En som vil støtte mig både fagligt og personligt, men jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal stille op med det.

    Mine forældre ved godt hvordan jeg har det og jeg ved, at de er der for mig og vil gøre alt for at hjælpe mig, men jeg kan ikke rigtig snakke med dem om, hvordan jeg har det. Det virker ganske enkelt forkert.
  • Indstillinger
    Jeg genkender fuldstændig alt det du skriver. Jeg lider selv af svær depression, og har gjort det siden august 2011.
    Den følelse du beskriver, som om du ikke er en del af den virkelige verden kaldes uvirkelighedsfølelse. Det er et af hovedsymptomerne ved min depression.
    Man bliver utryg og bange, og man føler nogle gange, at man drømmer - selvom man er vågen. Prøv evt. At søg på Google, der står en masse ting om det. Du skal ikke være bange, det er et forbigående symptom på psykiske lidelser - også depression.
    Jeg vil anbefale dig at dyrke en masse motion, gå lange ture- gør noget hvor du mærker din krop. Det kan hjælpe at få lidt "jordforbindelse" når man føler sig som en tom skal.

    God bedring!
  • Indstillinger
    Jeg læste dit indlæg, og kom til at tænke på min egen situation for nogle år siden. Jeg havde et stort stofmisbrug og havde sideløbende både stress og depression/angst. Jeg fik antidepressivt, men var stadig aktiv med stoffer. Da jeg efter endt behandling blev clean fortsatte jeg min antidepressive medicin, men det gik langsomt op for mig at jeg fik mere ud af at snakke med andre i "samme båd" end hvad medicinen gav mig. Dermed ikke sagt at du skal stoppe din medicin, men tænker på om ikke der findes et forum for folk med depressioner/angst, hvor man kan både lytte og lufte ens tanker og følelser? Det hjalp ihvertfald mig meget med denne form for "selvhjælpsgruppe" og egentlig hjælp til selvhjælp. Jeg blev hørt på en anden måde, end hvad selv de dygtigste behandlere og læger kunne hamle op med. Og ikke mindst mødt med en forståelse, og et "det kender jeg godt - det jeg gjorde..." Det betød rigtig meget for mig. Og ved stadig at være en del af disse selvhjælpsgrupper er jeg både clean, glad igen og kun stresset i perioder.
    Håber alt det bedste for dig :-)
  • Indstillinger
    Det er nogle rigtig gode svar der er givet herinde..
    Super godt med dette forum altså.

    Håber du lytter godt til nogle af rådene..
Log in eller Registrér for at kommentere.