Undersøgelse af afføring
Hej
Jeg er en ung mand på 27 år, og jeg har gået lidt og tænkt over et svar min læge har givet mig.
Det handler om, at jeg for nylig har opdaget at der har været noget mørkerødt "afføringsspor" i bunden af toiletkummen.
Når jeg kigger på afføringen kan jeg ikke se at der er noget spor af blod, hverken rødt eller sort, men når afføringen får lov til at ligge på bunden af kummen i en 5 minutters tid eller mere, så bliver det mere og mere rødt, og lidt gult.
Min læge sagde at det var godt, og jeg har så gået og tænkt på hvorfor mon det var godt, og jeg er kommet frem til at det måske er fordi afføringen bliver opløst. Er der nogen der kan komme med et godt svar på dette?
Og er der nogen der kan komme med et godt råd til hvordan man tjekker sin afføring? Skal man kigge på den lige når den er kommet ned i vandet, eller hvordan tjekker man den bedst?
På forhånd tak for alle indlæg
Mvh
En spørgende bruger
Jeg er en ung mand på 27 år, og jeg har gået lidt og tænkt over et svar min læge har givet mig.
Det handler om, at jeg for nylig har opdaget at der har været noget mørkerødt "afføringsspor" i bunden af toiletkummen.
Når jeg kigger på afføringen kan jeg ikke se at der er noget spor af blod, hverken rødt eller sort, men når afføringen får lov til at ligge på bunden af kummen i en 5 minutters tid eller mere, så bliver det mere og mere rødt, og lidt gult.
Min læge sagde at det var godt, og jeg har så gået og tænkt på hvorfor mon det var godt, og jeg er kommet frem til at det måske er fordi afføringen bliver opløst. Er der nogen der kan komme med et godt svar på dette?
Og er der nogen der kan komme med et godt råd til hvordan man tjekker sin afføring? Skal man kigge på den lige når den er kommet ned i vandet, eller hvordan tjekker man den bedst?
På forhånd tak for alle indlæg
Mvh
En spørgende bruger
Kommentarer
Den måde din afføring ser ud efter at have ligget i toilettet nogle minutter er sådan som det kommer til at se ud for de fleste, da tilføring af vand netop vil skabe en sådan proces.
Hvilken sygdom mener du at fejle, siden det er nødvendigt for dig at undersøge din afføring? Der må jo være en grund til at du er så optaget at dette emne?
Almindeligvis, hvis der er mistanke om dette eller hint, så vil lægen - eller sygehuset - bede om en afføringsprøve, som så bliver nærmere undersøgt på laboratoriet.
Som du beskriver det, så lader det til, at det ser helt almindeligt ud, men du må jo have en mistanke, siden du er begyndt at interessere dig så meget for det.
Tak for det gode og fyldestgørende svar
Jeg går nu heller ikke og tror der er noget galt som sådan. Jeg undrede mig bare over at jeg opdagede noget rødt i bunden af kummen, og tænkte så om det kunne være blod.
Mht. undersøgelse af afføring, så tror jeg du har mistolket det lidt, for jeg mente ikke at jeg ville have undersøgt afføringen på sygehuset. Jeg mente bare hvordan man holder øje med f.eks. blod i afføringen. Men dette har du så også givet mig et godt svar på, mht. at tjekke det lige efter det er kommet ud
I øvrigt - så kan man godt have en lille rift eller hæmoride i det område, der ellers ikke hverken generer eller noget, og sådan noget kan der faktisk godt jævnligt gå hul på ved afføring, hvor der så kan komme en smule frisk, rødt blod.
Og er det netop kun sådan en lille smule, er der ingen grund til bekymring.
Det man kommer af med bliver også farvet så meget af f.eks. rødbede, at man kan tro det er blod. Mvh. Helle8