Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression?

Redigeret 21 januar, 2012, 18:17 i Studerende og unge
Jeg er en 18-årig pige som går i 3.g. Jeg har længe haft mistanke om at jeg måske har depression. Når jeg læser om symptomerne, kan jeg nikke ja til de fleste af dem. Jeg overvejer stærkt at droppe ud, hvilket måske lyder dumt, da jeg jo er tæt på at være færdig. Men samtidig føler jeg bare ikke at jeg kan overskue det mere. Jeg er bagud med afleveringer og har lige afleveret en rigtig dårlig SRP, som jeg ved jeg dumper. Jeg får virkelig dårlig samvittighed over det, fordi jeg har ikke noget arbejde, eller hobbyer, så det burde ikke være så svært at klare sig i skolen. Jeg ved at der flere i min familie som har haft depression, så det gør det jo bare mere sandsygenligt. Generelt er jeg bare nedtrykt,træt uden grund, ingen motivation, uoverskuelig hverdag o.s.v. Jeg har taget forskellige tests, som alle bekræfter min mistanke om depression, dog er de forskellige i forhold til om det er let, moderat eller svær. Jeg ville bare høre folks mening, og høre noget om hvordan man bliver diagnoseret?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg læste dit oplæg, og kunne relatere til mange af de ting du har skrevet om.
    jeg var i nogenlunde samme situation som dig, da jeg gik på mit afsluttende år på gymnasiet. Jeg havde siden midten af 2.g gået med en lille mistanke om, at noget ikke var helt som det burde være. Men istedet for at søge hjælp, gik jeg og fortrængte "symptomerne". Set tilbage, fortryder jeg at jeg ikke søgte hjælp lidt før.. Jeg gik fra at være en social og glad pige, til en mindre social og mindre glad pige på meget kort tid. Og netop da vi skulle til at skrive SRP kulminerede min verden nærmest. Er det virkelig det her værd? Kan jeg overskue det her? Skal jeg ikke bare droppe ud? osv. osv.

    Men, for at vende tilbage til dit oplæg. Alle gymnasier (skulle meget gerne) have en skolepsykolog til rådighed. Hende/ham får du kontakt til via din studievejleder. Gå ind til hans/hendes kontor og fortæl om din situation - du har svært ved at overskue skolen m.v. og vil hellere sove dagen væk. Hun/han henviser dig til skolepsykologen, som du får nogle samtaler med, hvorefter han/hun kan vurdere din situation tildels lidt overfladisk.
    (Det var hvad jeg gjorde) Efterfølgende blev jeg henvist til egen læge, som tog nogle blodprøver (for at se om det kunne være mangel på visse vitaminer) og diverse tests for at forsikre, at det var en depression - og i så fald hvilken grad der var tale om.

    Til sidst fik jeg en henvisning til en "rigtig" psykolog for at bearbejde det hele med kognitiv terapi.

    Jeg kan kun råde dig til, at blive på dit studie og lige holde ud de sidste måneder. Jeg tror på sigt, at du vil komme til at fortryde, hvis du dropper ud nu. Jeg havde de samme overvejende tanker som dig, dengang. Og det ville simpelthen føles som et kæmpe nederlag hvis jeg ikke gennemførte. Det var en kæmpe lettelse og sejr for mig, da jeg overstod min sidste eksamen!
    Fokuser på det du er god til, og brug din energi på det, istedet for det du kæmper med! Fortæl dine nærmeste lærere om din situation og de vil bære mere over med dig.

    Med venlig Hilsen

    KrisAnnia1
  • Indstillinger
    Jeg stødte tilfældigvis på dit indlæg, da jeg forsøgte at finde en depression test til en bekendt. Da jeg kan identificere mig rigtigt meget med alt, hvad du skriver, måtte jeg simpelthen oprette en profil herinde, så jeg kunne svare dit glimrende indlæg. Da jeg gik ud af gymnasiet for ca. 10 år siden, fik jeg med nød og næppe studenterhuen. Jeg gik ud med et gennemsnit på 6. Grunden til, at det gik så dårligt, var at jeg led af en depression. Det vidste jeg dog ikke på det tidspunkt. Det var først, da jeg gik i gang med at uddanne mig til pædagog, at jeg fik konstateret depression.
    Til at starte med kan du jo prøve at diagnosticere dig selv ved at prøve nogle online depression tests på nettet. Var selv inde at kigge nu og fandt på http://www.sundhed-online.dk/depression-test.html en overskuelig simpel depression test med 10 spørgsmål. Når man har besvaret spørgsmålene regner den ud om, du har tegn på depression. Jo tidligere du kommer i behandling, jo større er chancen for at den ikke når at udvikle sig alvorligt. Tag en test - men tag alligevel til lægen. Prøv evt. også at betro dig til en lærer på skolen. Tror, at de har en del erfaring med elever, som er ramt af depression.
Log in eller Registrér for at kommentere.