Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan jeg mon have anoreksi??

Redigeret 18 januar, 2012, 17:23 i Sund kost
Jeg er en pige på 20 år og er 164 cm. høj. Jeg tænker konstant på, at tabe mig! Jeg har et meget akavet forhold til mad, og vil helst undgå at spise. I løbet af dagen spiser jeg ikke noget, men drikker ca. 4-8 kopper kaffe for at holde sulten nede. Men når det så bliver aften, kan jeg ikke modstå fristelsen, og spiser lidt varmt mad, og min. 1 pose slik. Mange gange kan det godt blive til 200g slik, og 1/2-1 liter cola. Jeg har en voldsom træng til sukker om aftenen!
Jeg har i 1 års tid haft rygsmerter, og min læge har sagt, at det er fordi jeg er begyndt, at nedbryde musklerne ved lænden. Alligevel kan jeg ikke få mig selv til at spise ordenligt, og er efterhånden begyndt, at være bange for, at jeg har en form for anoreksi. Jeg er ikke undervægtig, men indtager jo også en del sukker. Jeg vil meget gerne spise sundt, (normalt) men er så bange for at tage på, at jeg hellere sulter mig selv i løbet af dagen, men om aftenen kan jeg ikke modstå fristelsen for sukker. Jeg har ingen vægt derhjemme, da jeg ellers ville veje mig 7-10 gange dagligt. Jeg kigger mig HELE tiden i spejlet, for at se om min mave buler. Alle siger, at jeg er tynd, men når jeg ser mig selv i spejlet, ser jeg en ret stor bule på min mave. Jeg ved ikke om i kan hjælpe med, at vejlede mig herinde, men tænkte, at det er et forsøg værd. Kan jeg virkelig have en form for anoreksi selvom, at jeg ikke er undervægtig?? Håber at få nogle gode ideer, til hvad jeg kan gøre for, at omvende min opfattelse af mig selv, og mine dårlige spisevaner.
Ps. alt dette har stået på gennem næsten 7 år.

Med venlig hilsen pige20

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Uha, Hvis du kan komme til en diætist få du nogle gode forslag til at spise rigtigt igen. Slik og Cola er jo fordi du ikke bliver mæt i rigtig mad. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Hmm, det er ikke så godt at vende sig af med at spise i løbet af dagen, for så er det klart du bliver sindsygt fristet om aftenen, der er dit bloksukker jo helt i bund og din krop har fastet hele dagen. Jeg falder også tit i fælden med at spise for lidt "rigtig" mad og så tænke: så er det mere legalt hvis jeg spiser slik bagefter, for jeg har jo ikke spist så meget til aftensmad, men det er altså den forkerte strategi, for der er mange flere kalorier i slikken end der ville være i den reelle mad, som gør os godt og er meget sundere.

    Mit råd til dig er, at begynde at spise i løbet af dagen. Spis lidt, aldrig så du er overmæt, men gerne hver anden eller tredje time. Så holder du dit blodsukker stabilt hele dagen og spiser også sundere om aftenen. Desuden skyder du forbrændingen igang fra morgenstunden og du vil ikke tage på. Stol på mig og prøv det af, du kan jo altid gå tilbage til dit gamle mønster hvis du tager på, selvom det vil være meget usmart.

    Spis groft brød, frugt, grøntsager, mager kød og drik vand. Hvis du kun spiser til du er mæt, også selvom det er 6 gange om dagen, vil du ikke tage på, men til gengæld få de næringstoffer og vitaminer du har brug for, for ikke at blive træt og umotiveret.

    Held og lykke
  • Indstillinger
    Du bør kontakte Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser og Selvskade.

    Besøg deres hjemmeside der har alle de informationer du skal bruge. :o)

    www.lmsnyt.dk

    Held og lykke!

    Nicki
Log in eller Registrér for at kommentere.