Hjem Ældre Åben debat for ældre

Blodtrykssænkende medicin, ophør?

Redigeret 29 marts, 2012, 16:14 i Åben debat for ældre
Jeg er mand, 70 år og har gennem mange år taget medicin for lettere forhøjet blodtryk.
Samtidig har jeg, også i mange år, taget Simvastatin mod forhøjet kolesterol.
I efteråret ophørte jeg med Simvastatin gr. angivelige bivirkninger. 2 efterfølgende kontroller af Kolesterol viste et helt normalt kolesteroltal på 4,8!
Nu kommer mit spørgsmål.
Mit blodtryk er måske også normalt ved ophør af blodtrykssænkende medicin?
Ændring af levevis mm. kan måske have indflydelse på dette.
Det er tilsyneladende mig selv der skal tage initiativ til et forsøg i en periode uden blodtryksmedicin.
Jamen snak dog med din læge, vil de fleste nok sige. Det vil jeg også gøre.
Mit ærinde med indlægget er bare at høre andres mening om ikke det også er lægens opgave at se på dette.
Jeg har ingen bivirkninger af med. Mit blodtryk er som en 18 årigs, og så er det vel det letteste bare at lade mig fortsætte med at indtage medicin.
Er der andre der har synspunkter på dette?
Venlig hilsen.

Kommentarer

  • Hej Skoldkoppen

    Til lykke med, at du kan undvære kolesterolsænkende medicin, og at du muligvis kan undvære blodtryksmedicin! Det er da dejligt.

    Jeg synes selvfølgelig, at du skal drøfte en nedtrapning af din blodtryksmedicin med din læge. Ikke alle slags blodtryksmedicin kan man stoppe med fra den ene dag til den anden. Og under alle omstændigheder må det være bedst for organismen, at man trapper forsigtigt ud.

    I den ideelle verden er det, som du gør opmærksom på, lægen, der skal tage initiativ til en nedtrapning, hvis det ser ud til at være en mulighed, at du kan undvære medicinen. Men når lægen ikke foreslår det, så er det jo godt, at du selv er opmærksom på det.

    Mange hilsner og held og lykke

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadame.
    Tak for de gode ønsker.
    Jeg har en aftale med min læge på torsdag, hvor jeg vil drøfte sagen med ham.
    Men du har helt ret i at en nedtrapning bør foregå i samråd med læge. Hvis det går som jeg håber, kan jeg selv, efter de påkrævede efterkontroller hos lægen, holde øje med trykket på den lange bane vha. en blodtryksmåler.
    Spændende.
    Venlig hilsen
  • Hvordan gik det så hos lægen ?
Log in eller Registrér for at kommentere.