Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Voldsom smerte i lænden

Redigeret 19 januar, 2012, 18:58 i Sportsskader
Hej.
For snart en uge siden, fik jeg MEGET ondt i lænden efter at jeg gik ind i en hård tackling da jeg spillede fodbold. Da jeg gik ind i tacklingen fik jeg på en måde forvredet min overkrop i forhold til min underkrop, og efter det måtte jeg halte ud af banen og kunne simpelthen ikke gå. Efter 10-20 minutter kunne jeg gå uden store smerter, men efter lidt tid begyndte det at gøre ondt, og jeg måtte holde pauser. Sådan er det stadig, efter at jeg har løbet rundt lidt så får jeg kraftige smerter i lænden. Det er mest i højre side på ryggen, <10 cm over højre balle. Jeg har fået at vide at jeg skal bruger noget camphor-creme(eller hvad det hedder :D), af min træner, men ville gerne have en professionel mening. Bør jeg søge læge? Er der nogle måder at dæmpe smerterne indtil skaden er gået over?
Mange tak for at i vil læse dette,
Christian

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg synes du skal kontakte din læge, min mor går stadig med en øm ryg siden starten af december, så gør det ikke værre end det er :) god bedring.

    Mvh Tanja.
  • Indstillinger
    Hej christian, jeg har prøvet det du taler om at vride kroppen, uden at underkroppen drejer, du må ikke løbe, gå ret meget, løfte noget, du skal holde dig i ro. her til at begynde med kan du tage en pose frost fra fryseren og tage på musklerne, men uden på et håndklæde i 3 -5 min ellers kan du få forfrysninger, det er som en forstuning i musklen. og der er hævelse ved musklen. du kan få særlige smerte stillende stærke piller på recept hvis alm , pamol, ikke tager smerten ipren er lidt stærkere, men må kun tages i ca 1 uge. kig på indlægs sedlen, ring til lægen og få en henvisning til en fysioterapuijt. til akut tid. så du gerne skulle kunne få en tid i denne uge derhenne, ring til lægen i morgen , og send straks en henvisning, den er der over nettet, så du skal bare selv ringe til den fysioterapujt du gerne vil have, og få dem til at hente din bevilling på nettet. husk du selv skal betale lidt hos fysioterapi. resten dækker sygsikring. men forhold dig helt i ro , gerne i en læne stol. eller liggende, husk at en krop der er skadet, danner endofiner, og når der er skade bedøver kroppen sig selv hvor der er smerte, så du kan komme til at lave mere skade, da du ikke mærker skaden, det er for at kunne komme i sikker hed for mulig fare, at kroppen bedøver smerten, ved dyr, bruger de det til at flygte fra ulykke på. det er det det er beregnet til. og hele sit sår efter følgene. men håber det bliver bedere snart, jeg måtte ikke gå i 14 dage, men kunne ikke gå i 1 måned, så håber snart du er på benene igen, men forefter tiden være forsigtigt med din ryg, det har tildens til at være et svagt sted fremover. held og lykke
  • Indstillinger
    Mange tak for svar, det lettede.
    Jeg må ringe til lægen, og holde mig i ro indtil jeg har været hos en fysioterapeut og fået nærmere instruktioner.
  • Indstillinger
    Det er fint held og lykke.
Log in eller Registrér for at kommentere.