Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Kvalme efter mad

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere har været syg igennem lidt over 7 måneder nu. er blevet behandlet for mavebakterien helicobacter..

men jeg får kvalme efter mad, og når jeg har drukket juice og hvis der er meget varmt.. så det er ikk altid jeg kan tåle at handle uden jeg får kvalme.. men har dog aldig kastet op.. har dog noget angst for at kaste op..

så har jeg nogle gange mavesmerter og forstoppelse og andre gange fungere det normalt men stadig med problemer med at have det dårligt..

nogle ideér?

Kommentarer

• Hej
    Når du skriver sådan, kan vi nok gå ud fra at du ikke er gravid, eller ved at udvikle en spiseforstyrrelse. Du har måske histaminintolerance? Se Immunogastros hjemmeside. God bedring Helle8
  • jeg ved det som sagt ikke.. men kunne jo være jeg stadig havde den bakterie fordi så vil jeg også have mavesår..

meeen jeg må vel tage og tvinge mig selv til at få fortaget en kikkertundersøgelse af maven..
  • Hej Lene

Ja, jeg tror, at jeg ved, hvad dit problem skyldes, og hvad der kan gøres ved det :o)

Du skriver, at du har fået en behandling mod en bakterie. Det er nok dér, du skal lede efter forklaringen.

Du har formodentlig fået antibiotika mod denne skadelige bakterie.

Sagen er, at antibiotika slår både skadelige og gavnlige bakterier ihjel. Og sagen er, at der i et sundt og velfungerende fordøjelsessystem er et væld af gavnlige bakterier, der spiller forskellige roller til gavn for din fordøjelse og dit helbred.

Du er forhåbentlig sluppet af med de skadelige bakterier ved hjælp af medicinen. Men nu er du nødt til at gøre noget for at genoprette en sund tarmflora. Jeg holder aldrig op med at undre mig over, at lægerne tilsyneladende ikke fortæller deres patienter det!

Der er flere forskellige valgmuligheder. Det enkleste er at spise surmælksprodukter, der jo indeholder gavnlige mælkesyrebakterier. I de senere år er der ligefrem udviklet en særlig slags mælkeprodukter i små beholdere, som skulle være særlig velegnede. Jeg kan ikke lige huske, hvad de hedder, men der står nok ordet "probiotika" udenpå. Prøv at kigge i supermarkedets kølemontre til mejeriprodukter.

Du kan også vælge at købe mælkesyrebakterier i en helsekostforretning. De findes i kapsler, som man tager ligesom andre kosttilskud.

Desuden har helsekosten også et produkt, som hedder Vitabiosa:

http://www.biosa.dk/Produkter/Krop%20og ... ersigt.htm

Hvis jeg var dig, ville jeg straks gå i gang med at spise surmælksprodukter. Forsøg at finde et produkt, der indeholder så mange forskellige gavnlige bakterier som muligt. Selv holder jeg af at spise et surmælksprodukt fra mejeriet Naturmælk, som hedder ABC-kultur, men de nye små probiotika-produkter fra Arla er sikkert også velegnede.

Hvis jeg var dig, ville jeg også tage vitaminpiller – i hvert fald i en periode, indtil du igen har en sund tarmflora. Desuden skal du vide, at der i din tarm under normale forhold er en gavnlig bakterie, der laver B-vitaminer. Så måske er det også en god ide at tage en kombineret B-vitamin-pille (altså med alle B-vitaminerne i) foruden en almindelig vitaminpille.

Her kan du læse om probiotika:

http://patienthaandbogen.dk/mave-og-tar ... 11578.html

God bedring

Kameliadamen
  • det var virkelig værd at prøve :) jeg siger tusind tak ihvertfald :D

så håber jeg at det virker..

lægen havde fortalt mig at min tarm først blev normal om ca 1 år før at det var helt normalt igen :)
  • så har jeg været ved lægen endnu en gang, og skal have lavet en pusteprøve i næste uge da jeg tager nogle piller mod for meget mavesyre som jeg skal holde en uges pause med og så tage prøven og sende den ind.. så om ca 2 uger har jeg svar på og jeg stadig har bakterien helicobacter bliver godt at måske få afvide hvad man fejler..
  • Det lyder som spiserørsbrok.
  • Jeg har i dag fået svar fra min puste prøve og jeg har helicobacter som jo er en mave bakterie så satser på den går væk denne gang
Log in eller Registrér for at kommentere.