Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min historie - del 3 af 3

Redigeret 15 januar, 2012, 08:18 i Vulvodyni
13.01.12 1. konsultation på Center for Vulvodyni sammen med Helene og Knud Damsgaard. Jeg kommer ind, er meget berørt. Føler der er en masse jeg vil fortælle, gerne hele min historie, men jeg er så ked af det, og for at holde tårerne tilbage, holder jeg min mund lukket og siger ikke et kvæk. De læser journalen fra Kolding Sygehus igennem imens jeg sammenbidt forsøger at holde hovedet koldt – deres spørgsmål blev besvaret med enkelte nik og enstavelsesord. De spørger hvordan jeg blev gravid. Lige i det øjeblik, rammer det mig hvor meget jeg egentlig har været igennem for at nå hertil. Jeg bryder sammen og fremstammer grådkvalt ”med vold og magt – det foregik med en pude over mit hoved. Vi ville bare så gerne have en baby”. Jeg er så ked af det. Så spørger de endelig ikke flere spørgsmål og springer direkte til undersøgelserne. Knud tager diverse prøver. Podning for svamp, podning for HPV (PCR-prøve) og vævsprøve. Helene står ved siden af og snakker meget med mig da jeg er meget berørt af det hele. Det var rart at blive distraheret imens Knud undersøgte, prikkede, stak, hev, trak og syede. Konklusion: Jeg er helt sikkert en vulvodyni-patient og har i den forbindelse en eller anden form for hudlidelse. Prøverne skal derfor testes for ca. 200 forskellige hudlidelser. 200 – så må der da være bare en lille chance for at de kan finde ud af hvad det er. En anden prøve skulle til nerve-tælling da en af årsagerne til de mange smerter kan være at man har for mange nerver. Tilgiv mig at jeg måske ikke lige har 100% check på termerne, men jeg var så konfus i situationen at det vist kun var det halve af deres forklaringer der sev ind hos mig. Oveni vulvodynien, konstaterer han, at mine indvendige muskler ikke bare er LIDT spændt, men MEGET spændt og vil i den forbindelse nok kigge på noget fysioterapi. Jubii! Endelig en der bekræfter det jeg hele tiden har følt. Ja, vulvodynien giver smerter, men det er muskelspændingerne der gør samleje fuldstændig umulig. Jeg nævnte mine muskelspændinger overfor lægen i Kolding flere gange, men hun reagerede aldrig på det, andet end at oplyse at det nok kom sig af vulvodynien. Hun overvejede ikke engang behandling herfor men fokuserede udelukkende på vulvodynien. Knud derimod lod straks til at forstå og foreslå løsninger. Botox blev nævnt som en mulig løsning men alt sammen vil blive kigget nærmere på når svar på prøverne er klar om ca. 14 dage. Jeg gik derfra med en følelse af at være forstået og endelig grebet fra et meget langt fald. Venter nu spændt på at høre fra dem med svar på de mange prøver.

Pyyh – så fik jeg luft. Endelig skriblet hele forløbet ned. God terapi egentlig. Skulle det vise sig at der skulle være nogle interesserede derude, så giv lige lyd, så vil jeg naturligvis vende tilbage til dette forum så snart der er nyt. Forhåbentlig med gode nyheder der måske kunne give andre vulvodyni-ramte håb. Vi får at se

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hold da op!
    Først og fremmest er det så flot at du fortæller din historie, og dejligt at høre at du og din kæreste er kommet så langt og har fået et dejligt barn, selv om I allerede har været meget igennem.

    Jeg håber for jer at du går en positiv tid i møde, med nogle konkrete diagoser og forhåbentlig en bedring.

    Held og lykke med behandlingen.

    Anne
Log in eller Registrér for at kommentere.