Maveproblemer i lang tid
Hej Netdoktor
Jeg er 27 år (BMI lige omkring 25) og er ved at være en smule nervøs for mit helbred grundet en dårlig mave i nu 4 måneder. Jeg har søgt egen læge 3-4 gange med diagnosen "irriteret tyktarm" dog stillet over telefonen ud fra mine symptomer. Er nu blevet sendt videre og har været til 1. konsultation på sygehuset, hvor den første række blodprøver så fine ud. Dog skulle der tages ca. 10 mere herunder blodprocent, levertal og en række prøver for de indre organer i maven (udelukkelsesmetoden). Lægen på sygehuset var desværre ikke så god til at formulere sig, så jeg gik derfra uden at føle mig mere afklaret med hvad det var eller hvad det kunne være. Der skulle dog være bestilt tid til en koloskopi nu, så det håber jeg meget sammen med de andre blodprøver vil hjælpe og give svar.
Jeg har hele tiden sagt til min læge, at jeg ikke har blod i afføringen, som ellers er MEGET løs i det og lys i farven, men her til morgen synes jeg der var nogle små røde klumper inde i selve afføringen. Det lignende lidt fersk kød men det var svært at se om det var blodklumper eller noget rødt mad der ikke var fordøjet ordentligt- hvordan kan jeg se forskel?
Derforuden har jeg følgende symptomer:
• Konstante mavesmerter (oftest nedadtil i venstre side, men forekommer over alt i maven)
• Varierende afføring, som kan følles ufuldstændig. Afføring ofte 1-3 gange om morgenen og eller 1-3 gange i løbet af dagen, men svinger meget.
• Afføring varierer fra alm. til tynd og usammenhængende - oftest meget løs.
• Afføring har farve brunt (lysebrunt) og sjældent grønligt/gulligt
• Kvalme af og til om morgenen
• Mavesmerter ofte værst om morgenen og aftenen og det hjælper nogle gange efter toiletbesøg og have spist.
• Til tider manglende appetit (føler sjældent sult)
• Vægttab på ca. 3-5 kg de sidste 4 mdr.
• Udstråling af smerter fra maven til ryggen (jeg har dog også en dårlig ryg, så det kan være delvis herfra)
• Meget træthed
• Følelse af at være syg - føler mig forgiftet (oftest omkring 16-17 om eftermiddagen, hvor jeg kan føle mig desideret syg.)
• Ofte en forværring af mavesmerterne efter at jeg har spillet fodbold eller løbet med meget høj puls.
• Mavesmerterne påvirker min hverdag og humør meget og jeg har manglende lyst til at lave noget som helst og i mine øjne en væsentlig nedsat livskvalitet.
• Jeg har på intet tidspunkt i løbet af de mere end 4 måneder haft en dag uden symptomer. Dog sover jeg oftest uden problemer, men smerterne kommer til tider omkring kl. 5-6 om morgenen, hvorfor jeg ikke sover godt herefter.) Dog kan det svinge meget dag til dag. Nogle dage meget få symptomer andre dage mange smerter.
• Maven kan om aftenen være helt oppustet som om jeg lægger og spænder mine mavemuskler hele tiden. Om morgenen er dette dog ikke så galt igen.
Jeg læser side op og side ned og hver gang jeg støder på ordet kræft knuger min mave sig endnu mere sammen.
Af den grund har jeg idag også bestilt en iFOB test, som med 98 % sikkerhed skulle kunne vise om man har tyktarmskræft. Nogen der har erfaring med dette?
Andre der kan hjælpe med om de har lignende symptomer som mig og som kan hjælpe med hvad det kan skyldes?
Jeg er 27 år (BMI lige omkring 25) og er ved at være en smule nervøs for mit helbred grundet en dårlig mave i nu 4 måneder. Jeg har søgt egen læge 3-4 gange med diagnosen "irriteret tyktarm" dog stillet over telefonen ud fra mine symptomer. Er nu blevet sendt videre og har været til 1. konsultation på sygehuset, hvor den første række blodprøver så fine ud. Dog skulle der tages ca. 10 mere herunder blodprocent, levertal og en række prøver for de indre organer i maven (udelukkelsesmetoden). Lægen på sygehuset var desværre ikke så god til at formulere sig, så jeg gik derfra uden at føle mig mere afklaret med hvad det var eller hvad det kunne være. Der skulle dog være bestilt tid til en koloskopi nu, så det håber jeg meget sammen med de andre blodprøver vil hjælpe og give svar.
Jeg har hele tiden sagt til min læge, at jeg ikke har blod i afføringen, som ellers er MEGET løs i det og lys i farven, men her til morgen synes jeg der var nogle små røde klumper inde i selve afføringen. Det lignende lidt fersk kød men det var svært at se om det var blodklumper eller noget rødt mad der ikke var fordøjet ordentligt- hvordan kan jeg se forskel?
Derforuden har jeg følgende symptomer:
• Konstante mavesmerter (oftest nedadtil i venstre side, men forekommer over alt i maven)
• Varierende afføring, som kan følles ufuldstændig. Afføring ofte 1-3 gange om morgenen og eller 1-3 gange i løbet af dagen, men svinger meget.
• Afføring varierer fra alm. til tynd og usammenhængende - oftest meget løs.
• Afføring har farve brunt (lysebrunt) og sjældent grønligt/gulligt
• Kvalme af og til om morgenen
• Mavesmerter ofte værst om morgenen og aftenen og det hjælper nogle gange efter toiletbesøg og have spist.
• Til tider manglende appetit (føler sjældent sult)
• Vægttab på ca. 3-5 kg de sidste 4 mdr.
• Udstråling af smerter fra maven til ryggen (jeg har dog også en dårlig ryg, så det kan være delvis herfra)
• Meget træthed
• Følelse af at være syg - føler mig forgiftet (oftest omkring 16-17 om eftermiddagen, hvor jeg kan føle mig desideret syg.)
• Ofte en forværring af mavesmerterne efter at jeg har spillet fodbold eller løbet med meget høj puls.
• Mavesmerterne påvirker min hverdag og humør meget og jeg har manglende lyst til at lave noget som helst og i mine øjne en væsentlig nedsat livskvalitet.
• Jeg har på intet tidspunkt i løbet af de mere end 4 måneder haft en dag uden symptomer. Dog sover jeg oftest uden problemer, men smerterne kommer til tider omkring kl. 5-6 om morgenen, hvorfor jeg ikke sover godt herefter.) Dog kan det svinge meget dag til dag. Nogle dage meget få symptomer andre dage mange smerter.
• Maven kan om aftenen være helt oppustet som om jeg lægger og spænder mine mavemuskler hele tiden. Om morgenen er dette dog ikke så galt igen.
Jeg læser side op og side ned og hver gang jeg støder på ordet kræft knuger min mave sig endnu mere sammen.
Af den grund har jeg idag også bestilt en iFOB test, som med 98 % sikkerhed skulle kunne vise om man har tyktarmskræft. Nogen der har erfaring med dette?
Andre der kan hjælpe med om de har lignende symptomer som mig og som kan hjælpe med hvad det kan skyldes?
Kommentarer
• Stillesiddende arbejde på kontor 8 timer dagligt
• Kørsel mellem 20-45 minutter til arbejde og det samme hjem.
• Fodbold 1-2 gange ugentligt
• Mave-rygtræning 1 gang ugentligt
• Mere bevægelse i weekenderne med gåture + diverse småarbejder på huset
Det hjælper så ikke på lysten til aktivitet at der opstår smerter ifm. aktivitet.
Hvad kan det skyldes?
Har samme symtomer som dig og går nu og venter på og få en endoskopi.
Har givet en ordenlig stak prøver jeg venter svar på.
Ventetiden føles lang syntes jeg.
Ved godt det ikke var den store hjælp, men du er ikke den eneste der har det sådan.
Hilsen
Danni
Jeg fik i torsdags udført endoskopi. Det var ikke det mest behagelige jeg har prøvet, men jeg har da helt klart troet det var meget værre. De fandt intet unormalt og tarmene så fine ud. De tog en del prøver af tarmen, som jeg nu afventer svar på. Ca. 14 dage før der er svar.
Mht. til alle de ekstra blodprøver jeg fik taget var det eneste unormale de fandt, at mit jernindhold var for lavt, så jeg skulle nu tage jernpiller, hvilket jeg allerede nu synes har hjulpet på min træthed.
De laver hvor jeg er ca. 7-9 endoskopi om dagen, så der er altså mange der skal undersøges og altså mange der har problemer med mave-tarm.
Jeg forklarede dem at jeg jo var meget nervøs for at det var mavekræft, men det ville de mene var meget usandsynligt ift. min alder, så det var da beroligende at få det at vide.
Nu venter jeg bare på prøveresultaterne og så må jeg se hvad der skal ske derfra.
Som så mange af jer andre, kan jeg også sætte checkmark ved det meste. Har samme symptomer, men har indtil videre kun været i gennem en masse blodprøvers og pustetest.... Intet af bemærke.
Nu kan jeg se, at det er længe siden denne tråd startede, så er der nogen af jer der har fundet/fået et svar?
Hilsen
F
Jeg kigger dagligt i Netdoktors debatter, og jeg lægger mærke til, at der er utroligt mange med den slags problemer, som beskrives i denne debattråd.
Jeg lægger også mærke til, at folk som regel ikke kan få ordentlig hjælp i sundhedssystemet. Folk bliver enten holdt hen med snak, eller også får de at vide, at der ikke er noget at gøre ved problemet, og at de må lære at leve med det, og endelig er der en forholdsvis ny moderetning inden for sundhedssystemet, hvor dette mave/tarmproblem bliver opfattet som en psykisk sygdom, som skal behandles med psykoterapi og antidepressiv medicin.
Det, der mangler, efter min opfattelse, er en målrettet undersøgelsesmetode, hvor man begynder med de enkleste, billigste og mindst belastende undersøgelser, f.eks. blodprøver, og ser, hvad der kommer ud af dem, før man går videre til dyrere og mere belastende undersøgelser, som f.eks. kikkertundersøgelser eller endoskopi, som trådstarter har været igennem.
Du efterspørger svar fra de andre debatdeltagere – svar, der fortæller, hvad deres problem viste sig at være forårsaget af.
Det kan jeg godt forstå. For det kunne jo være meget nyttigt at vide! Folk skriver i disse debatter og beder om råd, men de glemmer ofte at vende tilbage og fortælle om deres erfaringer:
• Hvad var årsagen til problemet?
• Hvordan blev problemet løst?
• Hvordan er det siden gået?
Det kunne jo være interessant at vide. På den måde kunne Netdoktors debatter blive en vidensbank, som alle kunne trække på – i samarbejde med den praktiserende læge naturligvis!
Jeg lægger dog mærke til følgende i DR1984’s sidste indlæg:
”Mht. alle de ekstra blodprøver jeg fik taget, var det eneste unormale, de fandt, at mit jernindhold var for lavt, så jeg skulle nu tage jernpiller, hvilket jeg allerede nu synes, har hjulpet på min træthed.”
Det er bemærkelsesværdigt, at DR1984 tilsyneladende ikke selv lægger synderlig vægt på jernmanglen som mulig forklaring på sit maveproblem, og at du, Flamingo, tilsyneladende heller ikke lægger mærke til den sag.
Hvorfor gør I ikke det?
For DR1984’s vedkommende kan det jo skyldes, at lægerne IKKE ser nogen sammenhæng mellem jernmangel og mave/tarmproblemer.
Men det er min erfaring, at der faktisk ER en sammenhæng mellem jernmangel og mave/tarmproblemer. (Jeg var syg i mange år med blandt andet træthed, åndenød, hjertebanken, svimmelhed og diarré, og blev opgivet af lægerne. Det viste sig dog, at jeg havde voldsom jernmangel. Diarréen forsvandt, da jeg kompenserede for min jernmangel).
En ældre kvinde fra bekendtskabskredsen fik ligeledes konstateret alvorlig jernmangel, hvilket for lægerne selvfølgelig var en oplagt forklaring på hendes træthedsproblem. Hun havde desuden diarré og blev derfor udsat for belastende kikkertundersøgelser, både oppefra og nedefra, men lægerne fandt ingen forklaring på hendes diarré. Diarréen gik dog over, da hun kompenserede for sin jernmangel, akkurat som det skete hos mig.
Jeg kan ikke finde noget på dansk om en sammenhæng mellem jernmangel og mave/tarmproblemer. Men når jeg søger på engelsk på diarrhea + iron deficiency, kommer der hits, f.eks. dette:
”Some experts even believe that vage gastrointestinale problems such as gas, belching, constipation and diarrhea may be rooted in iron deficiency.”
Citatet stammer fra:
http://www.guidetohealth.com/library/pr ... mins/iron/
NB: Jeg kender ikke denne side. Det er klart, at det er bedst at finde informationer om sagen i seriøse videnskabelige tidsskrifter, men dette må række lige nu.
Nu påstår jeg naturligvis ikke, at ALLE mave/tarmproblemer skyldes jernmangel. Men der er ingen grund til at udelukke jernmangel som forklaringsmulighed.
Mange hilsner
Kameliadamen
En update herfra, at jeg har fået foretaget yderligere kikkertundersægelse og MR scanning da jeg nu har døjet med smerter i endetarmen samt supplerende blodprøver. Alle blodprøver var eftersigende indenfor normalområdet, men de endetarmssmerter klarlagde MR scanningen til at være betændelse i prostata (prostatitis). Dette kan være en følge af irriteret tyktarm, som pt. er det eneste lægerne kan komme på det kan være. Idet mavesækken er oppustet kan lægerne kan det trykke på andre organer i området og heraf er det muligt at det har skabt en betændelsestilstand i prostata. Jeg får medicin mod dette pt. dog uden at det endnu har hjulpet.
Ift. mavesmerterne så er de slet ikke så udtalte som tidligere og kommer engang imellem.
Jeg er en pige på 17 år som har haft maveproblemer i snart 2 år. Jeg lider af små mavekramper hvor jeg får svedture og skal ud på toilet med det samme. Jeg har oplevet at min afføring er grøn. Det er meget ubehageligt! Nogen der har følt det samme? Jeg er ved at være rimelig nervøs for hvad det kan være.
Min afføring kunne også være alle mulige farver. Men igen snak med en læge.
Ved det ikke er relevant for alles side, men i mit tilfælde har jeg fået konstateret to ting efter at have været testet i bogstavelligste forstand i hovedet og røv, samt leveret et større antal blodprøver.
1. Jeg lider af kroniske betetændelse i mine lysken, denne smerte spreder sig til sædlederen og op i maven. I starten kunne jeg kun mærke mavesmerterne men efter længere løbeture og megen bevægelse kan jer mærke det i min lysken og pung. Penicillinen tager det over 14 dage. Men jeg taget i løbende nogle naturdråber der holder det på afstand. Det kommer en 4-5 gange om året.
2. Jeg har rigtig meget mavesyre og sådan er det bare. Men spiser jeg sundt og motionere, så sker der ikke det store. Efter en bytur skal jeg lige droppe kaffen og nuppe et par Link. Jeg er som sagt ikke fanatisk, men tænker over hvad jeg putter i munden samt for rørt mig nogle gange om uge.
Ved ikke om det på nogen måde hjælper nogen.
Hilsen
F/