Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Ondt i maven/kvalme i perioder

Hej netdoktor

Jeg har før haft dette problem, og begynder derfor at blive lidt urolig, men her er mine oplevelser.

Jeg starter med at vågne op om morgen, hvor jeg føler mig sulten, når jeg så har spist havergryn, med nesquick. :P begynder jeg lige så dårligt at få lidt ondt i maven, men mest kvalmen som er irriterende.

Jeg vælger så at tage i skole alligevel, hvor det selvfølgelig nedsætter mit humør og aktivitet i timerne. når jeg så når til 5 sektion(kl. 12:00) begynder jeg at få det bedre og kvalmen forsvinder. Når vi så når til aften er der lidt igen, men ikke så voldsomt som om morgen, sover fint om natten.

Det skal siges jeg har prøvet det før, hvor der går nogle dage så det væk, og jeg kan rende rundt med gode fornemmelser, og lige pludselig dukker det op igen.

Men den her gang bliver det ved, og jeg føler mig sulten konstant, efter jeg har spist går der ikke lang tid før jeg er sulten igen, og om morgen spiser jeg ikke så meget som jeg plejer mere hellere.

MVH

Anders

Kommentarer

• du har måske mavekatar ---så de slimhinder er sårbare ---du skulle tale med din læge om det ---det kan også være nervøst ---
    det kan være du mangler vitaminer --få det målt hos din læge ---det vil være kedeligt for dig hvis du kommer ind i den vane hvor du skal spise hele tiden---
    så du øger din vægt
  • Min mor var tilfældigvis forbi apoteket idag, og så spurgte hun hvad der kunne være galt med mig, de mener jeg har problemer med mavesyrer, og så har hun fået en seddel med hjem, som hedder. Vand-salt-sukker blandingen, men det smager af ****!!

findes der en anden måde at optage salt,vand og sukker på?
  • hvor meget skal du drikke af det om dagen---hvis det hjælper kan man godt vænne sig til et par glas om dagen
    det er ikke noget du dør af ---og jeg tror det er godt --det er vel kun en periode --indtil du igen har orden i salt sukker vædske balancen
  • Jeg må vel bare presse det i mig, men har ikke fået at vide hvor meget jeg skal drikke, på sedlen, siger den en liter.

men tager til læge imorgen, så må jeg se hvad de siger.
  • det er en god ide og tale med Lægen

du skal drikke en liter ----ja men ikke på en gang ---du må dele det op i portioner i løbet af dagen ---

men se nu hvad din læge siger
  • Fint, at du får talt med din læge. Jeg tænker bare på, at hvis du har lidt problemer med maven, så er rå havregryn altså lige lovlig barsk kost at starte en tom mave op på.

Hvad med at lave disse gryn til en grød i stedet? Din mave vil med stor sandsynlighed elske dig for det, og dels mætter en potion grød bedre end grynene dels har maven rigtigt godt af at starte med noget lunt og blødt.

Hvis du - afhængigt af, hvad din mave siger - putter rørsukker, rosiner, bananer, æblestykker og you name it på, så vil du erfare at havregrød er en dejlig spise som er de ekstra minutter værd, som det tager at lave den.
  • jeg har været til læge, og hun mener at det bare var en mave infection, der var intet i vejen med mit blod, og vis det fortsatte, tror hun det er problemer med mavesyrer, og så får jeg vidst et stik, eller hvad der så sker.

Men prøver de gode råd om morgenen, og håber min mave bliver glad ;)
  • Ja, desværre kan man let få ondt i maven, hvis man har for meget eller for lidt mavesyre.

Hvis du har for lidt mavesyre, vil der være ufordøjet føde i din mavesæk, hvilket kan være grunden til, at du har ondt i maven.

Hvis du har for meget mavesyre kan du opleve refluks - dvs. tilbageløb af den fordøjede føde op i spiserøret.

Hvordan går et nu?
  • Hej
    Er du allergisk overfor nikkel, som findes i både havregryn og kakao? Prøv at ændre din mogenmad. God bedring Helle8
  • ja, vi kommer alle sammen med gode ideer om mulige årsage til dine mavesmerter. De fleste lægekonsultationer i Danmark er faktisk vedr. mavesmerter. Selv din læge kan have mere end svært ved at diagnosticere den underliggende årsag til, at du har ondt i maven. Der findes nemlig et utal af mulige årsage, så der skal laves mange diagnostiske tests for at få dækket alle muligehder.

Her er i øvrigt en lang liste over mulige årsager til ondt i maven.

http://www.sundhed-online.dk/ondt-i-maven

Håber, at du finder ud af, hvorfor du får ondt i maven :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.