Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

manglende lugtesans, næsepolypper og fødevareintolerance

Hej

Jeg er overrasket over at se i debatforum hvor mange der lider af manglende lugtesans, som mange af jer har jeg også gået i mange år og troet at jeg var ene om problemet. Jeg vil derfor fortælle om de erfaringer jeg har gjort mig gennem 18 med manglende lugtesans.

Det tog mig flere år og besøg hos flere forskellige læger og speciallæger før jeg kom frem til årsagen til det symptombillede som jeg døjede med, nemlig manglende lugtesans, løbende eller tæt næse, hyppige bihulebetændelser og astma.

Symptombilledet er klassisk for personer som ikke kan tåle acetylsalicylsyreholdig medicin og det kaldes Samters Triade. Triade fordi tre symptomer følges ad: intolerance overfor acetylsalicylsyre, astma og næsepolypper. Selvom det er et klassisk symptombillede er det dog kun få læger der er opmærksomme på det.

Det er nu 18 år siden jeg fik de første symptomer som 25 årig, jeg startede med at udvikle astma og havde ofte tæt næse. Hertil døjede jeg også med migræne, periodevise ledsmerter i finger og fodled samt af og til maveproblemer (endte i kategorien: irriteret tyktarm). Med tiden begyndte jeg at udvikle næsepolypper og fik periodevise bihulebetændelser.

En allergilæge påviste at jeg ikke kunne tåle acetylsalicylsyre og benzoesyre og jeg undgik herefter al smertestillende medicin som er i familie med acetylsalicylsyre, samt begyndte at spise en kost med lavt indhold af salicylsyre og benzosyre.

Jeg kunne med denne kost holde migræne, ledsmerter og maveproblemer væk, men jeg blev ved med at danne næsepolypper. Jeg tog dagligt rhinocort (lokalt binyrebarkhormon) og fik ca hvert ½ år en binyrebarkhormonindsprøjtning, men alligevel kunne det ikke holde næsepolypperne i skak. jeg er over en 12 års periode blevet opereret for næsepolypper 4 gange.

For to år siden fandt jeg ud af at der var en del flere fødevarer jeg reagerede på, herunder chokolade og sort te, og når jeg også undgik dem fik jeg ro i næsen. Det viste sig at jeg foruden salicylsyreintolerance også havde histaminintolerance og det var dybt frustrerende at skulle undvære endnu flere fødevarer. Men det har været umangen værd at holde diæten, jeg har ikke haft bihulebetændelse siden jeg gik på den kombinerede diæt og jeg har ikke brug for binyrebarkhormoninsprøjtningerne længere. Min lugtesans har jeg haft i længere perioder, men jeg kan dog ikke holde den konstant.

Er der nogle af jer som også har oplevet en sammenhæng mellem manglende lugtesans, næsepolypper og intolerance overfor bestemte fødevarer?

Vedrørende histaminintolerance og salicylsyreintolerance så har jeg samlet en masse information på www.histaminintolerance.dk

Hilsen Liselotte

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har manglet min lugtesans i mange år. Jeg har nu fundet en løsning! Jeg har prøvet Singulair og næsespray og besøgt mange allergilæger uden at få hjælp. Min sygdom kaldes af lægerne helårsallergi. Det eneste, der hjalp, var en insprøjtning med Diprospan, Binyrebarkhormon. Imidlertid har det mange alvorlige bivirkninger, men jeg synes, at min lugtesans er så vigtig for min livskvalitet, at jeg valgte at få 4 insprøjtninger om året. Det betød, at jeg kunne lugte i 4 måneder og manglede lugtesansen i 8 måneder om året.

    M E N: Så huskede jeg, at min Øre, Næse, Halslæge havde sagt, at næsespray ikke virkede, fordi det ikke kom derop, hvor problemet var. Jeg startede, da efter Diprospan havde givet mig lugtesansen midlertidigt tilbage, med at benytte Flixonase (et pust i hvert næsebor om dagen). Umiddelbart efter at have pustet Flixonase op i et næsebor holder jeg for begge næsebor og blæser luft op i næsen, således når sprayen op, hvor den skal virke. Det har bevirket, at jeg nu går ind i min anden måned med lugtesans efter den normalt ville have ophørt en efter måned efte Diprospanindsprøjtningen.
  • Indstillinger
    Dejligt at høre om nogen,som det lykkes for at få lugtesansen igen. Jeg har kun savnet min i et halvt år efter en svær influenza. En prednison kur virkede ikke, måske din kur dur.
Log in eller Registrér for at kommentere.