Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Psykiaterbesøg, hjælp! (akut)

Undskylder at dette indlæg er på forkert forum men jeg tænker her er mest trafik.

Jeg har en internetveninede i et andet land, som skal til psykiater på mandag. Hun har svære personlighedsproblemer og sociale problemer. Hun har tidligere nævnt at hun måske har borderline syndrom, og det læste jeg også lidt om dengang.
Nu idag læser vi så om det igen, og der er slet ikke i tvivl om at hun har det. Hvis man stiller 15 symptomer op for borderline så har hun dem alle, samtidig er der mange symptomer på depression som hun ikke har, hun er feks. ikke grådlabil, ikke sløv, træt, hun er meget kreativ osv osv.

Nå men problemet er at hendes indstilling har været at hun skal bare have nogle "happy pills" og så bliver tingene bedre, og hun vil for alt i verden ikke i terapi. Hun har en typisk afgrundsdyb mistillid og skyhed overfor læger/psykologer. men borderline kan faktisk afhjælpe enormt godt gennem målrettet terapi, og ikke så godt gennem medicin.

Hvordan rådgiver jeg hende? Hun kan jo heller ikke bare møde op hos psykiateren og sige "goddag jeg har borderline, jeg vil gerne have hjælp", det er jo lægen som skal stille diagnosen, men jeg er bange for at hun er ude af døren efter 5 minutter med happy pills i hånden.

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.