Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irriteret tyktarm og fødevareintolerance

Redigeret 12 april, 2014, 12:50 i Irriteret tyktarm
Jeg har gennem mange år døjet med både irriteret tyktarm ( min læges diagnose) , astma og tendens til hovedpine/migræne. Symptomerne er typisk rumlen i maven og oppustethed, efterfulgt af mavesmerter og diarre. Oftest 1/2-1time efter et måltid. Nogle gange også svimmelhed ( blodtryksfald) og hovedpine i forlængelse af diarreen.
Jeg fandt ud af at hvis jeg undgik bestemte fødevarer kunne jeg nogenlunde kontrollere min mave/tyktarm, men først for 2 år siden fandt jeg frem til sammenhængen mellem fødevarerne og hermed årsagen til mine maveproblemer.
Jeg har fundet ud af at årsagen til mit symptombillede er histaminintolerance. Jeg holder idag en histaminfattig diæt og har næsten aldrig problemer med mave/tyktarm, astma eller migræne. Ved den histaminfattige diæt skal man undgå rødvin, øl (helst alle former for alkohol), chokolade, lagrede oste, fermenterede kødprodukter, tomater, visse frugter mm. Jeg har oprettet denne hjemmeside for at udbrede viden om denne og andre fødevareintolerancer, herunder fruktoseintolerance og laktoseintolerance som kan give lignende mavetarm symptomer.
Hilsen Liselotte

Kommentarer

  • Indstillinger
    Efter et par år på histaminfattig diæt har jeg fået det betydeligt bedre, men jeg har også fundet ud af at en kombineret glutenfri og histaminfattig diæt er den optimale for helt at undgå mave Tarm symptomer. Gluten sensitivitet og histaminintolerance følges ofte ad.
Log in eller Registrér for at kommentere.