Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Børn og IT

Redigeret 7 januar, 2012, 17:10 i Førskole- og små skolebørn
Jeg har brug for nogle synspunkter.
Min datter på 7 spurgte til aften hvornår hun kunne få en ipod touch.
Jeg havde godt luret, at klassekammeraten havde en dinglende om halsen i en smart lille taske, og ifølge min datter er der mange andre i 1.klasserne der også har én. Det ved jeg ikke om der er, men det siger hun nok også for at tydeliggøre, at det er vigtigt for hende at have én :)

Min egen holdning har altid været, at mobiltelefoner, ipods osv til mindreårige børn, primært er forældrenes behov. Måske trangen til at "flashe" at man har penge nok, måske en måde at vise sit barn kærlighed på.
Jeg synes det er vanvittigt dyrt legetøj og har pricipielt været imod at man som forældre skaber et kunstigt behov hos sit barn - der måske tilmed kan være med til at skabe splid blandt kammeraterne, da det kan ende i, hvem der er "in" og hvem der er "yt".

Alligevel tænker jeg også, at udviklingen indenfor IT går forrygende hurtigt, og det er vigtigt at ens børn "får det ind med modermælken" og får leget en masse viden og lærdom ind, ved at bruge IT-udstyr ofte i det daglige. Det er deres fremtid at være fortrolige med IT i mange afskygninger, så hvorfor ikke styrke dem i det?

Min datter nævnte en ipod. Det kunne nok lige så godt have været en ipad eller en mobiltelefon.

Jeg er lidt splittet. Er det mig der er forstokket? Hvad er jeres holdning??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil nok sige at et 7 årig barn nok kun har brug for en mobil tlf , med sig i skole med få intastede tlf numre, så forældrene ved hvem de kan ringe til. feks kun mor eller far og bedsteforældre, hvis der ikke er andre at få fat i den dag, og en der kan give besked vidre. ellers kontakter skolen jer hvis hun skal hjem, men som en tryghed for barnet kan ringe hvis det er ked af det, eller andet. hvis et barn skal have en mere videnskabelig it. med internet,mm kan børnene pludselig komme på voksenting som deres hjerne ikke er udviklet til. det kan da være spændende langsom at lære det, men under opservation af voksen , som stopper hvis de kommer på områder som børn ikke skal bruge i den alder. vil nok sige det er til halv store børn. normalt i skolen kan børnene ikke komme på internet i selv undervisningen, der er øvelses cd til computer med indlæring og øvelser på. for internet byder på mange ting som ikke er børne egnet. når vores børn er gode til at bruge de nye toust tlf og computer, så skal de nok klare sig også selv om det venter nogle år. selv voksne der ikke er vokset op med it, kan lære det. det handler om at deres hjerne er udviklet, og det kan den bleve på mange måder. og med sund fornuft. og god hukommelse.
  • Indstillinger
    Jeg er pædagog i en SFO og er imponeret over hvad børnene lærer gennem elektronikken, og hvor naturligt det er for dem at bruge den. Det er fremtiden og jeg ser personligt og fagligt flere fordele ved det end ulemper (for selvfølgelig er der også ulemper)!! Jeg oplever ikke børnene/forældrene går så meget op i mærker og bruger det til at udtrykke hvorvidt de har mange penge eller ikke! Så jeg siger go for it! Det er selvfølgelig din pligt som forælder, at begrænse brugen og sørger for at det bliver brugt hensigtsmæssigt! Men snak med dit barn om det og opstil nogle rammer! Det var lige min uforbeholdte mening:)
  • Indstillinger
    Der er ikke noget galt i at en 7 årige får en ipod touch hvis man har råd til det man lærer meget af det og bliver bedre til at bruge elektronik. Men du skal tænke på om du har råd til at købe såden et og du skal også være indstillet på at når hun har fået sådan et og når hun bliver træt af det vil hun have et nyt produkt så vil hun have en iphone og det næste bliver en ipad o.s.v sådan er det med børn.
  • Indstillinger
    Hvis du synes det er for tidligt at hun får en touch telefon så stå ved det. Og så er det lige gyldigt om hendes klasse kammerater har en.

    Du skal tænke på at i den alder er de måske ikke så gode til at passe på deres ting.

    Den første telefon vores børn fik var en brugt, enten købte vi den af andre, eller en gang fordi min mand skulle have en ny -.
    Kunne ikke se hvorfor de skulle starte med at have en hel ny og dyr telefon.

    Og man skal ikke lade sig diktere af hvad andre gør, selvom det kan være svært når børnene plager. Men det kan lade sig gøre, og jeg synes at 7 år er for tidligt til en touch phone. Og de skal nok komme efter det, børn er jo så dygtige til at lære.
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar!!!
    Det er dejligt med lidt input, det tager jeg til mig.

    Jeg ligger ikke direkte under for noget pres mht hvad veninderne har. Jeg tror den del af mine overvejselser bunder i den lille angst alle forældre har for, om deres barn vil blive holdt udenfor, hvis det ikke ligner de andre. I bund og grund har jeg ikke svært ved at sige nej og stå ved det, hvis det handler om noget jeg ikke kan gå ind for.
    Det er jo i høj grad også at opdrage at kunne sige "nej", og begrunde hvorfor, selvom barnet finder det nok så urimeligt.
    Jeg er ikke tilhænger af ukritisk at flyde med strømmen. Flyder man med, må man i hvert fald have tænkt lidt over det først.

    Dét der trækker i modsat retning er, at hun får lært et medie at kende som jeg i min generation, slet ikke er i nærheden af at forstå rækkevidden af. Og jeg synes det er en fantastisk mulighed for nutidens børn, også fordi de lærer at tilegne sig viden på en anden måde. Det åbner en verden af muligheder og jeg synes selvfølgelig at det er vigtigt at hun kan begå sig naturligt i den verden.
    Men som én af jer skriver, så når hun det jo nok. Ja, det tror jeg også. Jeg synes dog bare udviklingen på det område går så sindsygt stærkt, så derfor overvejer jeg, om ikke man bare skal kobles på.
    Meget uddannelse og arbejde kræver jo, at man er hjemmevant i det medie.
    Og som CLS skriver, så tager de det til sig og har meget glæde af det.

    Selvfølgelig er det mig som den voksne der bestemmer hvor meget den skal bruges. Og den slags isenkram ville ikke komme med i skole før hun er meget ældre og i stand til at passe ordentligt på det. Hun er dog ellers meget påpasselig med sine ting. Men alligevel..

    Men foreløbig er den altså ikke købt endnu. Jeg skal stadig liiiige være færdig med at overveje helt :). Der er lige princippet om "bare" at få en dyr ting jeg lige skal kunne bryde med mig selv. Hun ønsker den dog så meget, at hun sparer hver en krone sammen hun kan være heldig at få :)
Log in eller Registrér for at kommentere.