Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hæmorider og rifter (kløe!!)

Jeg har over en periode på omkring to år haft hæmorider i anus. Det startede uden en større irritation men med tiden begyndte det at svie en smule og kløe.
Jeg fik cremer, piller og elastikker på, men de kom igen!
I dag døjer med med kløe i anus, især om natten kan jeg vågne ved kløen.
Det eneste der for det meste hjælper mod min opvågning om natten er hvis jeg tørre mig med toiletpapir i anusåbningen (presser papiret et stykke op med finger)

Problemet som jeg forestiller mig er at disse rifter - som har et lægeligt navn jeg ikke husker - væsker samtidig med der måske samler sig noget afføring i rifterne og det giver kløe.

Nu vil jeg gerne af med den forbandede kløe så jeg ikke skal affugte mit anus hver eneste gang jeg lægger mig til at sove.

1) Kommer disse rifter udelukkende fordi jeg har hæmorider? hvis, ja. vil det så sige at hæmoriderne skal helt væk for de rifter kan gå væk? eller er det muligt at behandle/forebygge disse rifter uden at tænke på hæmoriderne?7

2) Hvorfor får jeg disse hæmorider - eller hvorfor kommer de så fandens hurtigt igen efter jeg har smurt med creme i flere uger?

3) Hvis vi nu forestiller os at jeg spiste sviskegrød hver evig eneste dag for at få tynd mave og aldrig udsatte min endetarm for større pres, ville jeg så permanent kunne undgå hæmorider, eller kan de også opstå selvom man ikke udsætter endetarmen for pres i hvilken som helst forstand?

Jeg håber på den god dialog med nogle erfarne/vidende mennesker :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår dit indlæg helt?

    Hvis du bliver ved med at udtørre stedet, så er der jo ikke noget at sige til, at det klør, men jeg kan forstå, at det er værre, hvis ikke du gør det?

    Jeg kan forstå, at du gennem et par år har haft problemet med hæmorider gang på gang, og du så smører? En sådan salve kan man da sagtens forestille sig gør huden sart, så det er salven, der giver den bivirkning, at du får rifter.

    Jeg savner lidt at få at vide, hvad lægen siger til det her? Hvad siger lægen til den metode, du bruger, at udtørre med papir hver eneste aften? For mit gæt er da, at du på den måde fastholder dit problem. Muligvis du kan få noget andet at smøre med, når hæmorideproblemet er afhjulpet. Har du forsøgt med noget så simpelt som vaseline? Det har jeg selv stor glæde af, når jeg føler mig generet omkring endetarmen, hvad man jo sagtens kan ind i mellem. At lade et så følsomt sted være helt tørt, er da nok det værste, man kan gøre.

    Når du nu gang på gang får hæmorider, der øjensynligt ikke forsvinder ved disse gentagne behandlinger, har I (du og din læge) så talt om evt. operation? Det er bestemt ikke en behagelig omgang - jeg har prøvet det - men det kan jo være en udvej.

    Du skal naturligvis ikke indtage kost, der giver dig generel tynd mave, men hvis du har problemer med hård mave, så kan det da også være, du skal have lidt kostvejledning, for maven/tarmen har absolut ikke godt af det, hvis du for ofte har hård mave.
  • Indstillinger
    Jeg forestiller mig at de væskende rifter giver kløe da der sætter sig bakterier og andet heri. Når jeg tørre de væskende rifter stopper kløen.

    Jeg har ikke behandlet med creme indenfor den senere tid men rifterne bliver desværre ikke mindre, tværtimod.

    Det virker ikke helt til at min læge har dyb erfaring med hæmorider, jeg har ofte fået bedre forklaringer og råd fra andre. Så derfor forsøger jeg nu med dette forum.

    Jeg har ikke prøvet med Vaseline, da jeg havde mistanke til det tidligere beskrevet. Men det er måske en fejlvurdering? altså det med bakterierne?

    Da jeg oplever at mine hæmorider kommer igen selvom jeg får dem behandlet forestiller jeg mig ikke at en operation vil kunne hjælpe på længere sigt?
    Det jeg mener ar at det må være et tegn på at jeg har tendens til hæmorider. Hvis jeg så fik operationen og de forsvandt, jamen så ville de da bare komme igen?

    Det jeg ville frem til med det sidste spørgsmål var om hæmorider udelukkende er symptomer på pres og hård afføring eller om hæmorider også kan opstå ved sund og let afføring!?
    Jeg prøver at forstå om hæmorider kan være arveligt og/eller uafhængig af den kost man indtager.
  • Indstillinger
    Jo, du har ret i, at man netop kan få gode råd og ideer andre steder, og jeg håber da, at andre også kan byde ind her i debatforum.

    Det er jo en naturlig tilstand, at der skal være noget fugt ved endetarmsåbningen – og naturligvis højere oppe i tarmsystemet, hvorfor jeg bestemt ikke mener, det er en god ide at udtørre stedet. Kvinder, der bruger trusseindlæg konstant, har også gerne store problemer med kløe, svie og ubalance, så netop det, at du udtørrer stedet, vil – for mig at se – primært gøre dit problem værre, eller fastholde det, selv om det her og nu hjælper på kløen.

    Jeg blev for snart mange år siden opereret for hæmorider – efter en fødsel, så det er ikke dit problem :-) - og jeg må da erkende, at jeg siden ind i mellem igen har fået hæmorider, men altså overhovedet ikke i den generende form, som jeg måtte opereres for. Jeg har netop så kunnet løse problemet ved en salvekur en uges tid eller så.

    Hæmorider er jo åreknuder, og de opstår ved belastning, men jeg tror også nogle er mere disponerede end andre for problemet, dvs. efter de først er kommet. Hvorvidt problemet er arveligt, skal jeg ikke kunne sige. Jeg er ikke sikker på, at det er bakterier, der fastholder dine rifter, da dette område jo i forvejen helt naturligt er bakteriefyldt.

    Jeg vil foreslå dig, at du naturligvis vasker dig – hvilket jeg som givet går ud fra, at du gør, men lad være med at vaske dig med sæbe, da sæbe jo udtørrer, og der dermed sendes ”signal” om mere fugtproduktion; jeg kunne forestiller mig, at du med det, du gør, - tørrer dig helt tør til natten f.eks. - netop har et problem med overproduktion af fugt, og det er det, der giver dig generne. Brug udelukkende vand. Lad være med at spule med bruseren. Da det netop kan være svært at vaske sig helt rent efter afføring, når man har disse knudrede hæmorider, foreslår jeg, at du netop sikrer dig, at du HAR renset dig helt efter toiletbesøg. Hjemme kan du bruge en fugtig vaskeklud – ude kan du vaske efter med lidt vådt toiletpapir. Det, at der sidder bare en lille bitte smule afføring, kan netop være dybt generende. Hold dig langt fra de der vådservietter, man kan købe i ”nemme” pakninger, også dem, der kaldes uparfumerede – der er stadig en masse ”mærkelige” ting i.

    Og så gentager jeg mit råd om vaseline, som jeg altså personligt har stor glæde af, når jeg er i de perioder, hvor jeg er generet.

    Til sidst vil jeg foreslå dig, at bede din læge om en henvisning til en speciallæge – for det kan ikke være meningen, du skal gå i årevis og få hæmorider igen og igen. Det lader jo ikke til, at det din læge hidtil har ordineret, er godt nok – hvorfor du måske skal have undersøgt lige netop dit problem, og det skal da vurderes, om en operation i lige netop dit tilfælde vil være det rette, og det kan man naturligvis ikke vurdere, før man har fået kortlagt, hvorfor netop du bliver ved med at få disse hæmorider.
  • Indstillinger
    Hvis de mest almindelige behandlings metoder ikke virker, er det måske nødvendigt at tage andre metoder i brug.
    Problemet er måske ikke så enkelt, som det ser ud, og det er ofte ikke de fysiske symptomer der er de vigtigste, det er dem vi kan mærke, de er udtryk for en anden ubalance i kroppen.

    Der desværre mange forskellige faktorer der kan spille ind f.eks. stress, sidder ned for meget, arbejdsstilling, diæt osv.. Det kan være svært at finde ud af hvad og hvor det er galt med. Derfor må du spørge dig selv om hvad det kan være, eller opsøge som Lotte foreslog en diætist eller anden behandler der ikke er af evidens baseret medicinsk slags, hvorfor jeg siger det er fordi evidens kun kigger på fakta(lokale symptomer) og ikke på hvor der ellers kunne være problemer.

    Hvis du selv kigger på det så læg mærke til om der er vaner eller f.eks. en bevægelse du ofte gentager.

    En ting du kan gøre at lave kålsaft(kværnet) det skal være frisk kål, kål har en rigtig god effekt på tarmen og kan måske afhjælpe, det kan regulerer afføringen.

    Alternativet er at du opsøger en anden form for behandling.
  • Indstillinger
    Besvarelse til lottes besvarelse:

    Jeg har nu fået købt mig en dåse vaseline, og så må vi se om det hjælper mig lidt af vejen :)

    Jeg har også forsøgt med kluden samtidig med vådt toiletpapir. Hvorefter jeg en af de efterfølgende nætter havde samme ubehagelige kløe det meste af natten. Så det er svært for mig at vurdere om det hjalp. Jeg sørger dog for at forsøge at holde det så renligt som muligt, dernede, efter toiletbesøg.

    Jeg har for nylig fået bestilt tid hos en speciallæge, som skal se nærmere på sagerne. Jeg håber vi kommer frem til noget brugbart!
  • Indstillinger
    Tja, det var så ikke helt det, jeg skrev.

    Jeg skrev, at det er vigtigt at få renset helt af efter afføring, hvorfor det kan være smart at lige vaske efter med en fugtig klud, da alm toiletpapir ikke altid kan tørre al afføring helt væk, især ikke når man netop kan have det lidt knudret af disse hæmorider.

    Men - sådan en har man vel ikke lige med i lommen alle steder, hvorfor man ALTERNATIVT kan bruge lidt vådt toiletpapir. Det er jo sådan set lidt tåbeligt at gøre både og, hvilket jeg heller ikke mener at have skrevet.

    Hvis du har haft disse problemer i lang tid, vil det naturligt også tage lidt tid at få tingene i naturlig balance igen.

    Jeg kan dog naturligvis kun tale om mine egne erfaringer - som jeg hermed at givet videre.

    Håber du får noget positivt fra speciallægen.
  • Indstillinger
    Det var også sådan jeg forstod det :) og tak for svarene!
  • Indstillinger
    kaisa331kaisa331
    Redigeret 16 maj, 2019, 08:09
    Creme mod hæmorider - https://hemapro.com Veldig bra produkt!
  • Indstillinger
    Det er muligt det er en god ide - men jeg fraråder kraftigt, at man køber diverse medicin på nettet fra en eller anden reklame.

    Jeg foreslår, at man tager dette reklamemateriale med til læge eller til apotek og forhører sig, om der i denne medicin er noget, der kan være farligt at indtage.

    Og - det bør man gøre FØR - man begynder at indtage det. Der er desværre stribevis af eksempler på dette eller hint, man "bare lige" kan købe på nettet, men som kan have fatale konsekvenser, det det også kan indeholde stoffer som er direkte skadelige - endda livstruende.

    De fleste af de reklamer handler først og fremmest om SALG - og meget af det indeholder stoffer, som er forbudt i Danmark - og det er der måske en årsag til.

    Få tingene undersøgt lægefagligt - FØRST.

    Jeg er ret sikker på, at Kaisas indlæg er en regulær reklame - ikke noget som helst andet.
Log in eller Registrér for at kommentere.