Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Du får ikke hele sandheden på netdoktor

Redigeret 20 januar, 2012, 09:50 i Ris og ros til Netdoktor
Måske et emne til debat ?

Du får ikke hele sandheden på netdoktor
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... oktor.html

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Brugernavn1

    Tak for, at du rejser debatten.

    Vi havde givet TV2 et lidt længere svar, men de valgte kun at bringe en stærkt forkortet udgave. Men her er vores holdning til kritikken af, at 65 af vores skribenter står på Lægemiddelstyrelsens liste over læger og tandlæger, der har en eller anden form for tilknytning til medicinalindustrien:

    ”Det ligger Netdoktor stærkt på sinde, at læsere og brugere af sitet får den bedst mulige information om sygdom og sundhed, og at de kan regne med, at informationen er af høj faglig kvalitet, samt at den er uvildig og neutral. Dette opnår vi ved at bruge Danmarks førende eksperter indenfor de forskellige områder og ved at have retningslinjer, der sikrer, at vores artikler er baseret på de samme guidelines, som bruges af læger og som typisk kommer fra Sundhedsstyrelsen, Videnskabelige Selskaber eller lignende. Ligeledes sikrer vores retningslinjer, at emnet behandles objektivt og neutralt, og at skribenten kommer hele vejen rundt om emnet.

    I forbindelse med den seneste debat om åbenhed i forhold til lægers tilknytning til medicinalindustrien har enkelte af Netdoktors skribenter givet udtryk for, at de gerne selv ser, at det fremgår på Netdoktor.dk, hvis de har tilknytning til medicinalindustrien. Vi er åbne overfor denne mulighed og vil i den kommende tid se nærmere på, hvordan det evt. kan gøres i praksis.”

    I modsætning til TV2 mener vi således ikke, at der er noget at kritisere ved vores nuværende praksis, men hvis vores skribenter og brugere ønsker, at vi gør opmærksom på eventuel tilknytning til medicinalindustrien, vil vi gerne følge det ønske – og det vil være fint i tråd med Netdoktors grundholdning om objektivitet og gennemskuelighed.

    Som vi skriver i svaret til TV2 er vi i øjeblikket ved at se på, hvordan dette kan gøres i praksis.

    Venlig hilsen

    Redaktionen,
    Netdoktor.dk
  • Indstillinger
    Tak til Netdoktor for positiv tilbagemelding.

    Her er et eksempel, som I måske kunne kigge på.
    Vedrørende jeres artikel om: ”Årsager til depression.” af Prof. Poul Videbech
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... ession.htm

    På Lægemiddelstyrelsen´s : ”Liste over tilladelser for læger og tandlæger”
    http://ext.laegemiddelstyrelsen.dk/till ... lladelse...
    fremgår det, at Prof. Videbech er tilknyttet Servier A/S og Bristol-Myers Squibb
    Begge disse virksomheder fremstiller antidepressive lægemidler.
    Måske var det passende, hvis Netdoktor oplyste læserne om tilfælde af interessekonflikt?
  • Indstillinger
    Her er mere ved til bålet, dog her om norske lægers tilknytning til medicinalindustrien.

    http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.905941
  • Indstillinger
    Jeg har kendskab til at nogle læger modtager bestikkelse, når der købes ind, f.eks. til hospitalerne. Danske læger er ikke bedre end udenlandske.
    Det må være frygteligt for en kirurg, der dygtigt udfører en vanskelig operation, for bagefter at opdage materialerne der er brugt er for ringe. Men meget værre for patienten.
    Efterhånden får man en fornemmelse af hele verden er korrupt. Det er den sikkert også. Penge styrer alt.
    Jeg er ked af at have mistet tilliden til hele sundhedområdet. Jeg håber bare det bedste, hvis jeg skulle få brug for hjælp. Men måske bliver jeg bare aflivet.
    Indtil nu ser vi jo bare, at læger, der protesterer, bliver fyret eller frosset ud. Nøjagtig, som den der anmelder svindel i en kommune omgående bliver fyret.
    Man skal bare ikke komme magthaverne på tværs.

    Kommunerne lyver, når de udtaler de gør hvad de kan for udsatte børn. Jeg kender en lærerinde, som blev truet med fyring, hvis ikke hun holdt mund, da hun anmeldte mishandling af et barn. Jeg og mine daværende kolleger blev også truet, da vi ville anmelde en person.
    Alle vegne er den gal.
  • Indstillinger
    Det er da noget af en paranoid holdning du har til dine omgivelser.
    Det er muligt at NOGLE læger er korrupte, at NOGLE kommuner ikke tager anmeldelser seriøst, osv. osv.

    Men lad være med at mistænkeliggøre alle og enhver.
  • Indstillinger
    Nogle mennesker kan altid læse og få noget andet ud af det, der er skrevet.

    citat
    Men lad være med at mistænkeliggøre alle og enhver.
    citat slut

    Det gør jeg heller ikke, men hvis jeg gjorde er det noget du ikke skal blande dig i.
  • Indstillinger
    "Når man slår blandt ulve, hyler de der bliver ramt......"

    Slap dog af
  • Indstillinger
    Først tænkte jeg, det gider jeg ikke svare på, men så alligevel
    Hvad er der galt siden du ikke bare kan lade mig have mine meninger i fred.
    Hører du til de mennesker, der vil bestemme hvad andre skal tænke, tro og mene. Eller er det måske noget andet, der gnaver.
    Ja, undskyld mig, jeg undrer mig da.
  • Indstillinger
    det er en debatside.......
    hvis ikke du kan tåle modsigelser, andre meninger osv. skulle du måske slet ikke skrive her!
  • Indstillinger
    Nu er du da helt gal på den. Vi taler ikke om modsigelser eller andre meninger. Hvis det så bare var det, så man kunne føre en debat med dig.

    Jeg tror, jeg stopper her.
Log in eller Registrér for at kommentere.