Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mistanke om PCO..

Redigeret 14 februar, 2012, 13:31 i PCO
Hej. Jeg er en 17 årig pige.
Jeg er overvægtig, og har jeg nærmest altid været, jeg fik min menstraution da jeg var 12-13 år - nu til problemet..
Jeg er jo som sagt overvægtig, og har MEGET svært ved at tabe mig - og der går tit et halvt år (+-) mellem mine "perioder", og det er jo så der problemet ligger - kan det være PCO?

Jeg har også ret mange af symptomerne, såsom:

-Tendens til vægtøgning.
-Tendens til uren hud - ikke helt vildt.
-Uregelmæssige menstruationer.
-Træthed.
-Hovedpine.
-Hedeture.
-Sukker-"narkomani".
-Manglende mæthedsfornemmelse.
-Søvnproblemer.

Og det er jo virkelig frustrerende..
Jeg er ikke helt vildt bumset, men nok til at jeg dækker mig meget til, fordi jeg er meget kritisk med mit udseende i forvejen.

Hilsen mig..

PS. Hvordan bliver man undersøgt for PCO?
Jeg vil ikke undersøges, hvis det er sådan noget med en underlivs-undersøgelse, eller man skal røres på maven.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hovsa, det skal forresten siges, at jeg er vegetar, så det er såmænd ikke fordi jeg spiser specielt usundt..
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Jeg kan genkende nogle af de tanker og følelser du beskriver... Jeger 24 år, og fik konstateret PCO for ca. 1 år siden. Jeg har også altid kæmpet med vægten, sukkertrang, uregelmæssige menstruationer, Træthed, hovedpine, acne og uønsket hårvækst. Det viser sig nu, at det har været PCO' en som har lavet rav i den...

    Umiddelbart, ud fra dine symptomer, kunne det godt lyde som PCO. Det er selvfølgelig slet ikke sikkert og jeg har før hørt om at disse symptomer også kan fremprovokeres af ren og skær overvægt.

    Jeg synes du skal kontakte din læge og fortælle om dine tanker. Jeg har også altid hadet undersøgelser, blodprøvers og læger, men for din egen skyld tror jeg det er vigtigt at du får en afklaring. Hvis det viser sig at være PCO, er der jo også noget hjælp at hente.

    Jeg er idag normalvægtig, og kan virkelig anbefale at du sætter alt ind på at tabe dig, og gøre de ændringer der skal til, så det ikke føles som en evig, uvindelig kamp. Alle mine symptomer bliver betydeligt mindre generende når jeg holder mig i form og spiser "PCO venligt". Det skal siges at jeg aldrig har nydt motion, men jeg har efterhånden haft så mang dårlige oplevelser ved at giv op, at jeg rent faktisk smiler når jeg løber, fordi jeg ved hvor meget godt det gør for mig. De lyder tosset, og lige nu sikkert fuldstændig utænkeligt at du skulle få samme oplevelse, men jeg taler af erfaring når jeg siger at det vil ændre dit liv til det bedre! Det er vigtigt at man kommer godt igang og ikke taber gejsten. Dermed endnu et argument for at kontakte lægen. Jeg fik taget en blodprøve og blev scanner ved en gynækolog for at få det konstateret. Man kan desværre ikke undgå nogle undersøgelser, men sig til lægen eller gynækologen hvordan du har de med undersøgelsen, ofte har de gode råd, elle kan klare undersøgelsen på en alternativ måde.

    Det skal lige siges, at du ikke skal være lt for nervøs og ked. PCO er altså til at leve med, og trods det at jeg har mange symptomer og er i den tunge ende af skalaen, lever jeg et meget normalt liv, og og har eksempelvis fået en dejlig søn helt uden hjælp. Der er mange skrækhistorier derude. Læs dem hvis d synes det hjælper, men husk at ALLE PCO piger er forskellige, og den enes ulykke er ikke nødvendigvis den andens!

    Jeg ønsker dig alt det bedste. Du skriver bare løs hvis du har flere spørgsmål.

    Se evt. Pcoforeningens hjemmeside. Der er megen god info.

    Smil fra Kristinna
  • Indstillinger
    Hej. Mange tak for svaret.
    Har overvejet at gå til lægen, men vil bare ikke have en underlivsundersøgelse.

    inden du fandt ud af, at du havde PCO, fik du så nogle gange menstruationer som varede over en måned?
    For her d. 2-4 Januar, fik jeg min "menstruation"..
    Der kommer ikke særlig meget, men der kommer noget, men har faktisk været der konstant, siden januar.
    Jeg er simpelthen ved at blive vanvittig..
    Og er lidt bange for, at jeg har kræft (livmoderhalskræft), selvom jeg er blevet vaccineret imod det..
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Min menstruation har været meget ustabil lige siden den kom da jeg var 14 år. For mig har det mest været sådan at den er blevet væk, og kommet med dobbelt styrke når den endelig dukkede op. Men jeg har hørt om mange pco- piger som netop bløder uafbrudt, eller nogle gange i måneder af gangen.

    Jeg kan garantere dig for at den underlivsundersøgelse ikke er slem!! Jeg hader det også selv men det er en scanning, så du slipper for det kolde trælse "statik" som man ofte bliver udsat for ved en underlivsundersøgelse. Som jeg nævnte tidligere, kan du jo også sige til din læge hvordan du har det med underlivsundersøgelser, og så kan det være i kan nøjes med en snak og en blodprøve. Hvis du har mange af symptomerne (som det lyder som om du har) og man i en blodprøve kan se forhøjet mandligt kønshormon, så kan i sikkert finde diagnosen derigennem. Netop fordi du begynder at få tanker om kræft (hvilket jeg bestem ikke tror det er!) så er det meget vigtigt at du får kontaktet din læge. Det er meget usundt at gå med sådanne tanker, og lægen kan finde ud af meget ved blot at tale med dig. Ingen kan tvinge dig til nogen som helst undersøgelser, og jeg ved at du vil blive glad og lettet ved bare at tale med en fagperson!
Log in eller Registrér for at kommentere.