Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvor stor er risikoen?!

Hej. Jeg er 16 år, og var ude for noget ikke helt smart i går. Jeg havde sex med en dreng, uden kondom, men det var i under 5 minutter, og han kom ikke. Hvor stor er risikoen for at være blevet gravid? Og skal jeg købe en fortrydelsespille hurtigst muligt?

Kommentarer

• Jeg har virkelig brug for svar..
  • Hej ja der er en lille risiko for at der godt kan være kommet sperm, synes lige du skal tale med en læge om det hurtigst mulig, for det er et voldsom ændring i kroppen at bruge fortrydelses pille, det giver en hurtig blødning og langtids problemer med menstruationen inden den får normal rytme, måske du kan få fortrydelses pille igennem vagtlægen, det skal tages inden 72 timer efter så du skal snart have behandling hvis det er det du skal have, men hvis du ikke kender denne mand du har været sammen med skal du lige tjekkes for klamydia, hos lægen hvis man bliver smittet med det kan det give barnløshed, så have en fast partner du har sex med uden kondom, og anden beskyttelse, måske du skal overveje pesar og sæddræbende creme, sammen med kondom. forlang at dine kærster er testet for kønssygdomme inden i har sex, også dig selv, det er mest betrykkende, også hiv hvis det er en du engang vil have en fremtid med og til den tid du ønsker famile med. men kontakt lægen hurtigt, held og lykke
  • Sandsynligheden for at du er blevet gravid er meget meget lille, men det er ikke helt udelukket.

Men jeg bliver nødt til at sige til dig at du handler dybt uansvarligt over for dig selv. Hvorfor passer du ikke bedre på dig dig. Hvorfor har du bragt dig selv i denne situation, for hvis du er blevet gravid kommer du ud i et frygtelig dilemmá om du skal beholde barnet eller ikke. Hvis du vælger abort ved du sådan set ikke hvordan dú vil reagere på det, men rigtig mange kvinder fortryder en abort, og skal leve med deres beslutning resten af livet.

Så lidt hygge og sjov uden at tænke sig om kan få fatale konsekvenser resten af dit liv.

Sex er en smuk og dejlig ting under de rette forhold, det er ikke noget man bare gør for at gøre det. Det skal være med den rette, og man skal så sandelig være beskyttet. Ligesom at gå med livrem og seler.
    Der er ikke altid der er plads til at dumme sig, for lige pludselig står man i suppedasen.

Jeg skriver disse ting fordi jeg er bekymret for dig og fordi jeg ikke ønsker at du skal komme ud i en træls situation som vil være rigtig svært for dig at overskue. Det er alt for tidligt at en ung pige på 16 år at komme ud i en situation hvor hun måske skal overveje abort.

Pas godt på dig selv

Lisbeth
Log in eller Registrér for at kommentere.