Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjertebanken som 19 årig?

Redigeret 2 januar, 2012, 15:12 i Hjerteproblemer
Jeg er en pige på 19 år der siden i morges har haft hjertebanken. Det kommer og går lidt, men jeg synes ikke det falder helt til ro, heller ikke selvom jeg ligger helt stille i sengen. Jeg har ikke/har ikke haft nogle form for spiseforstyrrelser og jeg er i ret god form. Jeg synes det trykker en lille bitte smule for brystet, men det kan også være at det bare er fordi jeg er enormt opmærksom på selv de mindste ting. Jeg har ikke sovet særlig meget de sidste 4 dage og har stort set lavet noget hele tiden - kan stress/for lidt søvn/udmattelse give hjertebanken?
Jeg har målt mit blodtryk og det er kun en lille smule højere end normalt; 95-100 over 53 og min puls ligger på 53-60 hvilket også er normalt for mig.
Jeg var til julefrokost hos noget familie i går hvor jeg spiste helt enormt meget - kan det måske have noget at sige? Jeg har ikke feber, men en smule ondt i hovedet.
Selvom det ikke er helt så voldsomt som tidligere, er jeg en smule bekymret - er der nogle der har prøvet noget lignende?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Det du spiser kan sagtens give hjertebanken. Du må være opmærksom på om det bliver ved.
    Hvis du er urolig, bange, angst og har ondt i venstre arm skal du til lægen hurtigst muligt. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    En overfyldt mave, fornemmelsen af at være oppustet, er kendt for at give "hjertebanken". (I et par diskussionsgrupper jeg nu og da læser fordi jeg har de samme symptomer.)
    Alkohol og kaffe kan også påvirke hjertet til lidt ekstra, ubehagelig aktivitet :-)

    Den slags godartet hjertebanken opstår - har jeg læst - fordi fordøjelsessystemet via det autonome nervesystem (især "vagusnerven") er forbundet med andre organer, bl.a. hjertet. Oppustethed mm. kan så betyde at et "fejlsignal" opstår og sendes ind i hjertet, der så slår kraftigere eller på et lidt skævt tidspunkt. Det kan være ubehageligt, men er ufarligt.

    Bliver dine symptomer ved, skal du selvfølgelig få checket hjertet hos din læge. En ekg tager ikke lang tid at lave og afslører vist det meste.
    Dit blodtryk og din puls lyder helt normal i forhold til hvad jeg ved.

    Hvis lægen si'r god for hjertet, gælder det bare om ikke at gå og lægge mærke til sit eget hjerte i tide og utide. Hvis man bli'r for hys med det, kan man udvikle noget angst - der OGSÅ kan påvirke omtalte vagusnerve.
  • Indstillinger
    Tak for svarende begge to. Det lyder sandsynligt at det er mad og alkohol der er skyld i det - der er røget lidt ekstra indenbords af begge de sidste par dage. Det gik væk i løbet af aftenen samme dag, har dog haft en smule i dag men slet ikke af samme kaliber som lørdag formiddag. Jeg skyder skylden på nytårsaften.
    Er i hvert blevet beroliget, men hvis det fortsætter de næste dage kan det godt være jeg skulle tage et smut til lægen, bare så jeg er helt sikker og ikke går og bekymrer mig unødigt.
    Igen, tak for svarene!
Log in eller Registrér for at kommentere.