Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mit overvægtsproblem

Hej alle
Jeg er en pige på 14 år, som har et meget stort problem. Det er at jeg er overvægtig. Grunden til det har jeg fundet ud af nu, og jeg har også prøvet at ændre lidt på det, så jeg kunne blive sund og rask, men det er meget svært.
Nu vil jeg gerne fortælle jer det hele, så i kan komme rigtigt ind i min situation og måske finde en løsning på problemet, og fortælle mig om det jeg gør er rigtigt.

Jeg fandt ud af at, jeg ikke spiste så mange kulhydrater, men flere proteiner, og meget slik og sodavand, var også en del af min hverdag. Men mine forældre har altid været sunde og raske, og vi har været en af de familier, der spiser meget lidt slik. Men det udviklede sig så, da vi altid kom hjem og fortalte, at alle andre børn spiser slik, og at vi ikke må, og så fik vi vores vilje. <så det problem voksede kraftigt, og især jeg fik en meget sød tand. Men et andet problem var også, at jeg ikke bevægede mig særlig meget, og jeg bevægede mig overhovedet ikke efter at have spist. Så i skolen, begyndte der at komme mange sundhedskampagner,og det fik mig faktisk til at tænke over hvad jeg spiste. Så begyndte jeg at tænke over min kost, inden andre folk fandt ud af at jeg var overvægtig, og før alle kunne se det på mig. Jeg har været overvægtig siden jeg blev 12 år gammel. Men det gode var at man ikke kunne se det på mig.

Så jeg begyndte at sulte mig selv, men det kunne jeg ikke holde ud, fordi jeg var vant til at spise meget. Så ofte gik jeg bare amok på alt mulig fed mad, og jeg blev fristet til at spise slik. Og så steg min vægt. Så prøvede jeg igen med en masse andre kure, bl.a. suppekuren, som fik mig til at få det rigtig dårligt. Sådan blev jeg ved, og jeg fandt også en masse træningsøvelser på nettet, som kunne få ,mig til at tabe mig, og dem printede jeg så ud. Jeg afprøvede dem alle sammen, og blev ved at presse mig selv til at lave øvelserne. Men jeg kunne ikke få mig selv til det, fordi jeg ikke så resultater med det samme. Så jeg endte med en hel stak udprintede øvelser, som jeg smed ud. Jeg kunne ikke få mig selv til at lave dem. Sådan blev jeg ved og ved, men jeg gav op hver gang. Så jeg begyndte så at spise en masse frugt og grønt, og lave mindre portioner. På det tidspunkt var jeg 13. Men igen gik jeg amok, med maden, og blev fristet til at spise slik og kager, og drikke sodavand. Så var det at jeg fandt ud af et andet problem. Jeg voksede ikke. Og jeg fandt ud af, at det var fra den tid jeg begyndte at blive overvægtig, og spise begrænset mad. Jeg hader også mælk, og får det dårligt af yoghurt. Og det er jo en af de vigtige kilder til vækst, fordi de er fyldt med kalcium, til opbygning af knoglerne. Så i en periode igen spiste jeg en masse yoghurt, og drak en masse mælk, til fordel for mine knogler. Men jeg voksede stadig kun lidt. Så fandt jeg ud af en til ting. Det var at jeg ikke voksede så meget, fordi jeg fik min menstruation, tidligt. Jeg fik den i 11 års alderen. Og da jeg så blev 13, stoppede jeg med at vokse. Så nu er jeg stadig 164 cm høj. Og hvis jeg bare tager lidt, på, kan man se det meget på min krop, fordi jeg også er så lille.

Nå men så, begyndte jeg at tage daglig tilskud af D- vitamin, så jeg kunne vokse. Så det er jeg stadig i gang med. Men jeg blev stadig ved med at veje mere og mere.
Og jeg har ikke sagt noget til mine forældre overhovedet indtil videre.
Så en dag, sagde jeg til min mor, at jeg havde svært ved at trække vejret. Så gik jeg til lægen og fik det tjekket, og jeg fandt ud af at jeg også havde svært ved vejrtrækningen, når jeg bare talte. Så fik jeg at vide, at jeg havde nedsat lunge funktion, og jeg tror at det er fordi jeg er overvægtig, og pga alt det fedt, måske. Men jeg ved jo ikke. Så tænkte jeg, at hvis jeg ikke snart, tog mig sammen til at tabe mig, så blev jeg rigtig syg, og det vil jeg jo ikke, og det er også gået underligt an, at jeg er blevet overvægtig. Så sad jeg i den krise, og vidste ikke hvad jeg skulle gøre. Så fik jeg den ide, at bevæge mig lidt mere, i stedet for at spise mindre, så jeg både vokser, fordi jeg spiser nok mad, og så jeg også taber mig, ved at løbe 1 time om dagen på løbebånd, som jeg fik købt.

Jeg vejede 70, men så tog jeg mig sammen,og løb den ene time om dagen, og jeg forbrænder 500- 600kcal om dagen. og det går stadig fremad.

Men nu vil jeg høre fra dig, om du synes, at det er en god ide, til vejen til vægttab, eller tror du at jeg ikke kommer til at tabe mig?
Og hvor mange kcal skal jeg have om dagen, hvis jeg gerne vil tabe mig. Men husk nu at jeg også, forbrænder, 500- 600kcal om dagen.

Det går nu fremad, men jeg ville alligevel høre fra nogle eksperter, så jeg var 100% sikker, så alt arbejdet ikke bliver spildt igen.
Min træning er blevet en del af min hverdag. Jeg træner en time efter morgen maden, i weekenderne, og i hverdagen, gør jeg det efter skole.

Jeg håber du vil hjælpe mig, i denne krise, for jeg har virkelig været igennem en hård kamp, med overvægten.


Mange hilsner Maria

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej det lyder bedre det du gør nu, godt du er ved at komme mere på rette spor. du skal have en plan ved din sundhedsplejeske eller en diatist der vejleder dig som du kan spise mange små måltid i løbet af dagen med det mad du har brug for at få for at vokse, og have menstruation, at din krop udvikler sig. du taber dig ikke ved at sulte dig selv. men ved at spise mad mange gange i løbet af en dag som hurtigt forbrænder. og ved at dyrkemotion, men husk at du godt kan tage på i vægt til at starte med for du får muskler af at træne og de vejer også, det er bare fedt du ikke skal have så meget af. så du kan måle din bmi. der er test du kan tage på nettet, det er dem der tæller om du er overvægtig. hvor stor din mave og taljemål er det er på maven det grimme trælse fedt sidder. og så skal du have en undersøgelse hvad det skylles at du har nedsat lunge fungtion, det er ikke sikkert at det er overvægten der er skylden i det. det har lægen pligt til at give en bedre grund til så du ikke går og tror alt mulig andet. men få fat i din mor og far og få en tid hos lægen, en henvisning til en diatist der rådgiver dig så du følder en plan, med motion, det rigtige mad , så alt er dækket ind. det er vigtigt så du ikke bliver under ernæret. og du skal også huske at have nok at drikke. og vand vejer også på vægten. husk at drikke når du har løbet på løbebåndet. affaldsstoffer fra musklerne skal skylles ud af kroppen. du skal starte langsom op med at løbe så du ikke får muskel sprængninger , og strække musklen ud efter løb ellers kramper dine benmuskler sammen, og du vil få krampe i benene. Ved voksende hedder det at alt det i cm man er høj over en meter , må man veje i vægt. så nu hold øje med vægten at du ikke kommer under din mindste vægt, den skal du lige have at vide hvad den skal være for din alder og højde, om det er anderledes for unge ved jeg ikke , men det må lægen vide. pas på dig selv. held og lykke
  • Indstillinger
    Redigeret 31 december, 2011, 06:18
    Hej igen

    Tusind tak for svar. Før der drak jeg 2 liter vand om dagen, men da jeg fandt ud af at vand også talt med i vægten, så stoppede jeg med det. Jeg har fået at vide at 27 % af min kropsvægt er fedt, 54%vand, 40% muskler, og 2,2 kg knogler.

    Så nu er jeg stoppet med at drikke så meget vand. Men hvor meget vand tror du at jeg skal drikke om dagen, hvis jeg heller ikke vil stige i vægten?

    Og hvis jeg drikker vand, kommer fedtet, så ud med afføringen?
    Og jeg har nemlig også startet med at bruge 15 min på løbebånd, så 20 min, så 30 min, så 45min, og nu er jeg nået op på en time, og jeg kan sagtens holde det ud. Så jeg er i okay form, og jeg kan godt løbe og sådan noget, og man kan ikke rigtig se det på min krop, når jeg har tøj på, men når jeg skal i bad, kan jeg jo se det mpå mig selv, at jeg går den forkerte vej. Men nu har jeg allerede tabt mig 2 kg, men jeg vil ikke risikerer at jeg ikke vokser:(

    Men ellers tusind tak for at du gad tage tid til at svare mig. Nu er jeg virkelig sikker i min sag, og jeg vil fortsætte inden jeg når mit endelige mål. Og ja jeg ved at jeg skal veje mellem 50- 60 kg, i min alder. Så heldigvis er jeg ikke så uheldig som andre, med at man kan se det på min krop. Og jeg kan stadig nå at blive sund og rask, inden det bliver alt for meget.

    Jeg har været gennem en hård kamp, med vægttab, og nu vil jeg gerne se resultater.

    Men jeg håber jeg klarer den, og endnu en gang tak:)
  • Indstillinger
    Hej du tager ikke på af at drikke vand, og du skal have rigeligt væske når du løber, de 2 liter du drak før var nok godt nok for dig. du må aldrig stoppe med at drikke vand eller væske men som du skriver er kroppens vægt ca 1 kg væske. og hvis du skal regne i for mange kg skal du trække en kilo fra den vægt du vejer, for det er væske der skal være i din krop for at kroppen ikke får væskemangel. hvis din krop mangler vand vil du blive syg. og når du træner kan du ikke skylle affalds stofferne ud af kroppen, fedet forbrænder når du træner, også når du sveder skal du have ekstra at drikke så hvis du føler du stadig er tørstig og får hoved pine mangler du mere væske. og gerne med lidt druesukker. og kulhydrater som kroppen skal bruge til at lave sund sukker til at dine muskler kan vokse og blive stærke. men husk at få råd ved diatisten. så du får den rigtige næring os voksne mennesker skal også have hjælp til de rigtige mad produkter, så det er ingen skam at spørge, det er vigtigt dine knogler vokser rigtigt nu. når du er i vokse aldren, hvis kroppen mangler vigtige næring kan der gå ting i stå inde i kroppen. så få hjælp , du kan spise frugt slik, der findes så meget tørret frugter. det er bedre når den søde tand kalder. men også frugt grød kan tage trangen til slik, når man får middags mad først. held og lykke
  • Indstillinger
    Ok, fra nu af drikker jeg massere af vand. Og tusind tak for de gode og brugbare råd. Jeg vil følge dem tilfreds og glad:)

    Og jeg skal nok prøve at kontakte en diatist, eller min sundhedsplejeske på skolen.

    Tak for hjælpen:)
  • Indstillinger
    hej det lyder godt , held og lykke, håber dit mål lykkedes for dig smil
  • Indstillinger
    Tusind tak, for opbakning:-)
  • Indstillinger
    det var så lidt, godt nytår
Log in eller Registrér for at kommentere.