Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bitterhed over tingene

Redigeret 30 december, 2011, 19:39 i Åben debat om depression
Jeg føler lidt, at jeg er i krise.

Jeg sluttede min studentereksamen her i sommers og siden da, har tingene ikke helt gået som jeg gerne ville. Min drøm var, at efter endt gymnasietid, ville jeg afsone min værnepligt, for derefter at arbejde nogle måneder med det mål, at tage ud af rejse.
Desværre skulle det vise sig, at jeg har en skævhed i ryggen, som gør, at jeg er blevet erklæret uegnet til værnepligt. Fair nok, så må jeg satse på arbejdet. Så kommer jeg så ud til et benhårdt arbejdsmarked, hvor jeg stadig ikke har kunne finde et fast job. Så rejsen bliver heller ikke til noget foreløbig.

Mit problem er nu, at jeg er blevet utrolig sortsynet og bitter. Min kæreste og en masser af mine kammerater er nemlig nu ude at rejse eller sidder i et fedt job.
Imens sidder jeg er i suppedasen og er trist og bitter. Min kæreste vil så gerne dele ud af hendes rejse, når vi snakker sammen, men jeg kan slet ikke overskue det og bliver bare bitter og bebrejdende, når jeg hører om de fede ting, hun har oplevet, penge hun har brugt etc. Det samme gælder for mine kammerater. Samtidig med at jeg føler denne bitterhed - og savnet af venskaberne og kæresten - bebrejder jeg samtidig mig selv for, at være så forbitret over det hele. Jeg føler lidt, at det er totalt uretfærdigt, at jeg skal sidde herhjemme, uden noget at give mig til, mens alle dem tæt på (udover familie), er ude og opleve en masse ting, som jeg selv havde set frem til. Min situation, sådan rent økonomisk og personligt, har samtidig gjort, at jeg er utrolig sortsynet og slet ikke kan se "lyset for enden af tunnellen".
Hvordan skal jeg lige tackle alle disse følelser. Og kunne der være noget om min antagelse, at jeg måske har en (let) depression?

Kommentarer

• det dårligste du kan gøre for dig selv er at opgive ---for så bliver du deprimeret

hvad med at prøve røde kors om de har brugt for hjælp ---og så må du leve af din su ---
    der er også andre der har brug for frivillig hjælp ---jeg er sikker på at kommer du først i gang --findes der noget andet hen ad vejen --

mange har brug for hjælp ---men de kommer ikke til dig --du skal opsøge dem ---det giver ikke penge --men-oplevelser ----
  • Problemet er at jeg ingen su har, og kun lige har penge til at betale mine regninger osv (jeg arbejder 2,5 time om ugen som underviser, uden mulighed for mere) og kommunen vil ikke give kontanthjælp.

Jeg har ret svært ved at af lyset.
  • hvad er det du vil arbejde med hvis du selv skal/kan bestemme ---jeg ser flere unge der sidder ved kassen i butikkerne ---NETTO ---BRUGSEN KIOSKER ---det kunne måske være en begyndelse

gå med aviser eller reklamaer ----søge ind i en børnehave --opvasker ---rengøring --det er nok ikke det du vil være en gang ---men en begyndelse på livet
    søg ind på fulton ----

du skal ikke give op ----prøv noget du ikke havde drømt om --det kommer senere
  • du er ung så hvorfor tager du ikke en uddannelse og leve et liv som din kæreste. du siger det din drøm, find ud af hvad du vil være og opfyld din drøm man skal arbejde hårdt for få det man vil have. har du tænkt dig at arbejde 2,5 time om ugen resten af dit liv? for det er ikke nok til at leve for og betale regninger.
  • Leon22,

Jeg har prøvet det næsten samme som dig da jeg blev student i sin tid. jeg troede også at det var ligetil at få et job og derefter komme ud at rejse. men det gik slet ikke som jeg havde drømt om. men i mit tilfælde viste det sig at jeg havde depression. jeg fik hjælp til min depression og har nu nok penge på kontoen til at tage ud at rejse. hvis man har en depression er det svært især at holde på jobbet. du skal nok komme til penge en dag. men jeg synes at du skal opsøge læge hvis du tror at du har depression. depression kan forhindre dig i at opnå penge og uddannelse, hvis ikke du får proffessionel hjælp. tit har almindelige folk heller ikke forståelse for mennesker med depression eller andre sindslidelser, som eksempelvis de to der har besvaret dit brev nada etc.
  • Hej leon prøv at gå på nettet , der er andre der i samme situation som dig der har svær ved at betale huset, kan søge forskelige fonde. og legater, der kan bevilliges til unge der søger arbejde i erhvervslivet. der har netop lige været en sådan i mit lokal avis i mit område. så der er håb forude, og hvis du skal til et land i forbindelse med din vidre arbejde kan det være det også kan sponseres af forskellige sponsorer, hvis du går med deres reklame på bilen eller tøjet. sådan kan det også lade sig gøre. så op med humøret, jeg tænker ikke det gør noget at militæret. ikke var målet, det giver kolde dræber mænd, det er meget mere vigtig med kærlighed. til livet og glæde, og fremtid til livet, men en smut til lægen og bliv tjekket for depression, og søg det du kan få. skal lejligheden lejes ud imens du rejser, for så sparrer du da de penge imens. held og lykke.
  • der er noget der hedder Bereds-skabs-tjenesten ---i Militæret prøv at undersøge det ----jeg har hørt om unge som ikke kom ind i Militæret som dig

der er kommet der ind --og det skulle være ret spændende
  • Jeg syntes også du skal søge optagelse på et studium. Så får du SU igen, og samtidig forbedrer du dine chancher for et fedt job der interesserer dig. Dine venner og din kæreste er vel ikke færdiguddannede alle sammen hvis de også kun er omkring 22.
    Du kan jo altid søge studiejob ved siden af at du læser, der er ingen tvivl om at arbejdsgiverne lægger mærke til om der er go i de unge. Jeg kender flere der er i Bilka ell. lign. nogle aftener om ugen og af de penge sparer de så op til at rejse. Jeg ønsker dig held og lykke i det nye år. Vh. Janne.
  • Jeg siger det samme som Janne. Det er det allerbedste du kan gøre.
    Du må i gang med en uddannelse, så skal humøret nok blive bedre. Det er fremtiden, du skal satse på.
  • Men hvis du lige nu har depression, er der ikke overskud til at gå i gang med en uddanelse lige nu. nogle unge har også godt af at få en arbejds rejse, med en rejsende højskole hvor i er mange fælles om det samme projekt, og kan arbejde i de lande i besøger, at tjene lomme penge. det kan også give et pluds i uddanselsen. og mere modenhed til at gå vidre og blive klar over hvilken uddannelse man skal gå i gang med. det er godt med et studie , men mange uddanner sig til noget der ikke er arbejde til når uddannelsen er færdig. eller man ikke ønsker det uddannelse man er startet på. lige som et år på efg basis år, prøver man mange forskellige arbejde. inden man vælger at uddanne sig til den endelige uddanelse, det er rigtigt godt. så er der chanche for at ombestemme sig inden det for alvor går løs med sin uddanelse. og man er mere mål bevidst på at nå sit mål. og glæder sig hver dag man skal lære noget nyt om sit fag. og den dag man er færdig at være stolt af sig selv, at man kan udføre sit job. cevil forsvaret er også nogle der hjælper med nødreationer i katestrofer i danmark, som også kunne være lige så god en gerning. de er også meget velsete når der er brug for hjælp. falck eller andre corps i danmark. kan også have disiplin og samarbejde. i modsætningh til militæret. ikke trænes til at dræbe men hjælpe. men også hjemmeværns folket. kunne du blive en del af hvis du kan klare øvelserne. med din ryg. de træner også rigtig meget. så der er stadige muligheder i livet. bare spørg andre hvis du bliver i tvivl og ikke selv kan se mulighederne. smil
Log in eller Registrér for at kommentere.