Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg stadig katteallergi?

Redigeret 30 december, 2011, 20:53 i Allergi
Hej allesammen!!

Jeg har haft pelsdyrallergi siden jeg var 5 år gammel, nu er jeg 16, men mit største ønske det er virkelig bare at den går væk, for jeg kan ikke komme i tanke om noget jeg elsker og holder mere af end dyr!! Jeg skal til priktest her om mindre end en måned, og jeg er simpelthen bare så sygisk angst for at det viser sig at den slår ud på kat, da det er mit yndlingsdyr!! Og mig og min familie har planer om at få en lille sød og dejlig kattekilling, hvis jeg altså ikke har katteallergi, for det er det eneste som står i vejen for det!! Altså da jeg var lille og fik konstateret katteallergi, der stod den på meget katteallergi, lidt hunde, lidt heste, og lidt gnaverallergi og så også nogle andre ting, som f.eks. støv.... Altså lægerne sagde godt nok at jeg højt sansynligt ville vokse fra mine allergiér... Og når jeg var sammen med katte dengang så nøs jeg stort set hele tiden, og gnubbede øjne, havde ondt i halsen, og tilstoppet næse selvfølgelig!! Og nu har jeg så lige været ovre og holde jul sammen med min familie, som har 3 katte, og dem tålte jeg glimrende, der var overhovedet ikke noget allergi, og jeg sov også hele tiden med dem hehe... Og jeg kunne stikke næsen helt ned i dem og indeånde 20 gange, og der kom heller ikke noget allergi, og jeg faldt også i søvn med katten hvor jeg lå med næsen helt nede i katten, og der var heller ikke noget... Efter 2 døgn om morgenen, der nøs jeg lige et par gange, men der var jo slet ikke nogen kat inde hos mig den nat og døren var kun lidt åben, hvis der nu skulle komme en kat derind, men det gjorde der ikke, og desuden var der totalt støvet derinde i det rum, hvor min fætter plejer at sove, fordi at det jo er hans værelse og der bliver aldrig støvet af derinde, og jeg sov jo kun derinde en nat, men de 2 andre nætter sov jeg inde hos min kusine og en af kattene... Men så tog jeg så en lille allergipille, for at få det bedre... Så fik jeg det heldigvis bedre!! Men de der små bitte piller de hjælper altså ikke på katteallergi, fordi at de overhovedet ikke er kraftige og fordi at der står uden på pakken at de kun hjælper imod: Hustøvmider, nældefeber, høfeber, og helårssnue, men så er spørgsmålet så... Kan jeg være vokset fra min katteallergi? :)

Mvh. Caroline :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej det er lægen der kan måle i din blodprøve om du stadig reagere på dyr. men hvis du får en kat eller hund vil jeg råde dig til at få en nøgen dyr , der findes også nøgen rotter, mm , som ikke har skel som er det vi reagere på med allergi. også små hår der sætter sig fast i luftvejene fra unge dyr unger inden de har skiftet til voksen pels, der findes også allergi venlige hunde, bomuld hunden skulle være en af dem og pudelhunden fælder heller ikke så meget naturlig, men begge kræver meget pels pleje, men nøgen katten og nøgen hunden. er helt specielle til allergi, prøv også at se den hunderace præsident obarma har i USA det er en anden finere slags nøgenhund, Det medicin du får nu er da kun til høfeber, og nælde feber og kan købes på hånd køb, hvis du har rigtig allergi stadig er det vigtigt , du passer din medicin, så det ikke udvikler sig til asma. med tiden, det kan være støvet på værelset der har fået dig til at nyse. jeg tænker at du nok også skal være sammen med kattene i deres daglig dag og kæle meget med dem for at en enkelt besøg et fremmed sted, hvis kattene er i et andet rum, mens du er på besøg , er det ikke sikkert du reagere på dem, da det er håret med skæl på der giver reaktionen. og vi nyser. tale med lægen om medicin der hjælper mod allergi. og mod dyre allergi. andet end at holde sig fra det du ikke tåler. håber du får en kat. det er dejligt med en kat. og med dyr. fisk og krybdyr kan du også tåle de giver ikke allergi. mange har gekkoer og firben og vandrende pinde, det er også spændende at have, og de kan også være søde, så prøv dig frem. hej
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar!!

    Men jeg glemte lige at nævne at jeg fik min pelsdyrallergi konstateret da jeg var 5 år gammel, men jeg har haft mange dyr siden :)
    Jeg har haft fugle, ørkenrotter og så også et par marsvin + at jeg har gået til ridning da jeg var 8 år gammel, og der var heller ikke noget allergi der, så jeg kan altså heller ikke have været allergisk over for heste og så også små gnavere kan jeg jo heller ikke være allergisk over for mere... :)
  • Indstillinger
    Hej nej jeg tænker du er vokset dig fra det, ellers ville du have kunnet mærke det med dine fugle, og hesten, i dag tager de ikke så meget prik test som før, nu kan du nøjes med at få taget en blodprøve, men hvad med hø og halm støv kan du tåle det. jeg kunne ikke jeg har arbejdet med dyr hele livet, men havde altid gul betændelse der løb ned i halsen oppe fra pandehulen lægerne mente det var pga, støv i stalden, men jeg ville ikke opgive livet på landet, så fik medicin for høfeber . men det får jeg nu stadig selv om jeg ikke arbejder mere i støv . hø og halm. men nu er det bare alt andet, jeg ikke tåler. men godt dyr. så tænker også godt du kan tåle en kat, en kat der har en personlig hed der vil være din kat, er en siameser. den har en god sind og er helt utrolig og klog og selvskabelig i modsætning til en almindelig stald kat, den er som en hund i en kat. og utrolig sjov og fasinerene. jeg har selv kendt mange katte far landet, de har altid været sin egen herre, men ikke disse siamesere, de er samspil med deres ejer. og taler kattesprog til sin ejer. så hvis du en dag får lyst til en helt speciel kat, håber jeg du får mange års glæde med den, smil
  • Indstillinger
    Ja det er en rigtig dejlig kat sådan en!! Men er den race ikke også meget dyr? Ikke at det gør noget for mig, men mere for min mor, jeg ved ikke om hun lige vil have den dyreste race, men så meget forstand har jeg selvfølgelig heller ikke på det... Men ja, jeg fik også konstateret hø-feber da jeg var 5 år gammel, men det må jeg vel være vokset fra, for har jo haft de der marsvin, som boede inde på mit værelse, og de lever jo i hø :) Men støv-allergien, er jeg nok sandsynligvis ikke vokset fra, for føler stadig engang imellem at jeg kan mærke den herhjemme...
  • Indstillinger
    Hej jeg tror ikke du kan vokse fra høfeber , men det kan godt være væk en overgang og komme igen senere. men hvis man ikke provokere med at være ude hvor der er pollen, eller støv. er symtomerne næsten væk. det er rare at få et dyr man er glad for hele tiden, og at give lidt mere, end 50 kr for en strid kat der aldrig er hjemme. i kan få siamesere der ikke har stamtavle så er de ikke så dyre, de fleste i danmark er de brun maskede siameser lige presis hvor gammel de 12 ugers killinger er ved jeg ikke , men de ægte, uden stamtavle kostede for to år siden 2000 kr for en 12 ugers kat. men så skal man også regne med man har en ven for livet og en der gerne skulle kunne blive mange år hvis man passer godt på den, men det er ikke katte der løber ude i byen frit. men almindelige katte kan være svære at tage med ud at rejse, og de er som regl bange for fremmede mennesker de ikke kender, men det er siameser ikke de kan instille sig alle steder de kommer bare ejeren er med. og de er absolut ikke bange for fremmede mennesker . de undersøger alt som var de små børn. så de er absolut pengene værd.
  • Indstillinger
    Hej det hø vi køber i butikkerne er tørret anderledes end på landet, og renset bedre for støv. og har ikke været fugtig i høsten som landbrugs hø og halm har som støver mere, og kan have dannet mug, som vi også vil blive syge af, også hvis vi har høfeber, er det lettere. i noget græsfrøhø er der også frø med i høet. og lettere ved at give høfever, hvor hø der er lavet af kun græs reagere vi anderledes på. men også grøn græs der høstes med græssaft, udløser høsnue og høfeber, og kan lukke halsens med slim. så tænker det hø du kan have købt til dine kæle dyr måske ikke har givet reaktion, nødvendigvis, jeg har selv oplevet at ved at være gravid og have født et barn, og have ammet, har holdt høfeberen væk, men om det kan være ens hormoner der styrere hvor meget det er i udbrud, kunne være et gæt. når det lige netop er væk når der er ekstra hormoner i kroppen. også som tennager er der ekstra hormoner, så det kan måske det også kan være det kan stoppe høfeberen for en tid. en ting jeg reagere meget kraftigt på er når de gamle bøge træer blomstre, så kan jeg slet ikke trække luften ude. og ude ved havet er i sær mange pollen i luften om sommeren, som giver ekstra anfald. vinden samler pollen inde fra land ude ved havet. så det er at undgå at være ude ved høj luft, morgenluften er bedst. og aften luften, så kan vi også være ude, uden så meget medicin.
Log in eller Registrér for at kommentere.