Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Uregelmæssig menstruation

Redigeret 28 december, 2011, 09:16 i PMS og menstruation
Hej
Jeg er en pige på 15 hvis menstruation er blevet meget uregelmæssig. Jeg fik det første gang omkring maj sidste år, og der var den egentlig rimelig regelmæssig. Jeg plejede at få den omkring den 3-6. Pludselig, denne juli, kom det istedet allerede den 23, og så fortsatte det sådan i et stykke tid.
Nu, i de sidste tre måneder har den været nogle dage forsinket hver gang, og det er meget nervepirrende, da jeg bliver vildt nervøs for om jeg er gravid. Jeg tror det ikke, for jeg bruger kondom hver eneste gang jeg har sex med min kæreste. Lige nu er den 4 dage forsinket, og jeg har kun mærket en lille smule rumstering i underlivet, måske fordi den er på vej, eller måske fordi jeg bare er lidt paranoid.

Jeg har været lidt kvalm de sidste to dage, tror dog ikke det er graviditet. Kan der være en grund til at min menstruation stadig er uregelmæssig, eller er den rent faktisk bare ikk rigtigt regelmæssig endnu? Har dog haft det i ca. halvandet år, men det kan jo godt være.

Håber der er nogle der kan berolige mig eller evt komme med en foklaring. :)

Tusind tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej, så vidt jeg ved går der først et par år før ens menstruation bliver regelmæssig, så det er nok hovedårsagen til dit 'problem' :)

    En anden ting er, at andre kvinders hormoner godt kan have en påvirkning på en selv. Det er en længere forklaring, som jeg ikke vil rode mig ud i, men ville forslå, at du måske googlede det, hvis du vil vide mere om det? Nu ved jeg ikke om du har en søster eller to, men det kan også være en af grundene til det..

    Håber det hjalp :)
  • Indstillinger
    Faktisk har jeg fire søstre, to som ikke bor hjemme og to som bor hos deres mor, da de er halvsøstre. Det kan godt være derfor, da vi alle lige har været samlet til jul.. :)

    Men tak!
  • Indstillinger
    Hej det kan også være dine veninder i klassen der kan forskubbe det samme tid ca alle sammen. men når du går og er nervøs for om det skal komme til tiden kan du via psykisk at være urolig godt flytte tiden nogle dage, og hvergang du har været sammen med kærsten er du bange det ikke kommer. jeg tænker du kan købe noget sæddræbende crem , og bruge samtidig, og købe kondomer med sæddræbende creme i så er risikoen mindre, så du ikke hele tiden skal gå og være nervøs for om der er sket noget. og kondomet ikke er for stor så det glider af, eller for lille så det springer. og tag ikke chancen uden kondom, der kan komme sperm uden udløsning. og det er ikke sikkert. man kan også blive gravid menstruationens 6 dag. at der kommer ægløsning samtidig med blødning. men du får ikke noget medicin, for det kan også skubbe tiden og gøre menstruation ureglmæssig. hvis det er fint hvis du får ca hver 28 - 30 dag imellem den første dag, det er normal. men hvis det bliver ved at komme hver 6 uge skal du lige have en snak med lægen, men ellers lyder det helt normalt lige nu. hvis du er nervøs kan du altid ringe til lægen og tale med dem. held og lykke
  • Indstillinger
    tak, det er rart at høre at det er normalt.
    det er stadig ikk kommet, nu fem dage forsinket, men der er noget mærkeligt helt hvidt udflåd, og der er ret meget af det, det har jeg ikk prøvet før.. har ihvertfald ikk lagt mærke til det

    er det måske bare noget før-menstruations udflåd-agtigt?
Log in eller Registrér for at kommentere.