Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

dybt sår, hjælp, plaster

Redigeret 28 december, 2011, 19:31 i Åben debat om hud og hår
Hej,

Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre med mit sår.. (som har været 4 - 5 mm dybt og på størrelse med en fem krone)

Kan jeg bare tage et stort plaster på?
(Såret er blevet renset på skadestue.. efterfølgene haft hele forbindings butikken på.. i lidt over 2 uger.. (jello-net, en svamp ting ting, og gazebind))

ved heller ikke om der er betændelse i såret..

her er nogle billeder:
http://img585.imageshack.us/img585/8310/img0180hy.jpg

http://img507.imageshack.us/img507/7368/img0183lc.jpg

ps. gør billederne mindre ved at trykke: CTRL og - (da billede kvaliteten ikke er i top.. i stor størrelse)

Kommentarer

• hej jo det kunne godt se ud til du har fået betændelse i såret. du skal søge læge i dag eller snarest og få evt pensilin , og spørg om de har en sygeplejeske der kan komme hjemme hos dig hver dag og rense dit sår til det heler . har du ikke fået at vide du må vaske dit sår i sæbespåner vand det er det man normalt bruger til store sår med betændelse i. også edeike surlerjord kan trække betændelse ud af sår. men det skal du have andet sted i byen i helse forretninger. men nu først en tur til læge. og se til det ikke breder sig med det røde og gule område i såret. kig også andre steder på kroppen arme og bene du ikke har en rød streg eller område. så skal du komtakte lægen. for sådanne sår kan give blodforgiftning i hverste fald. god bedring.
  • Tak for respons..

vasker med vand og håndsæbe og skifter forbinding flere gange om dagen..

Med en vat-pind.. dupper jeg også rent sprit.. på den hvide del af såret..

Det hvide i såret er da også blevet lidt mindre (og buler ikke ud mere)
  • Hej er det den anvisning du har fået at vide det du har skrevet, du må vaske med sæbespåner håndsæbe er for bassisk . ellers skal sår have speciel operations sæbe, tale med sygplejeskerne i dit lægehus der kan se om det er ok, og det hvide ikke kræver anden behandling.
Log in eller Registrér for at kommentere.