Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-Piller

Redigeret 14 marts, 2012, 10:58 i Vulvodyni
Har i erfaringer med at det bliver værre med P-piller?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Camilla

    Jeg har ikke selv erfaring med det, men nogle oplever at smerterne forsvinder, hvis de lader være med at tage p-piller.

    Vh. Sisse
    http://on.fb.me/vulvodyni
  • Indstillinger
    Hej Camilla

    Jeg har helt klart en fornemmelse af, at p-piller spillede en rolle i, at jeg fik vulvodyni - men jeg kan selvfølgelig ikke sige noget med sikkerhed.

    Jeg startede med at tage p-piller, da jeg var 18 år, efter at have haft et velfungerede seksliv i knap 2 år. Efter 3-4 måneder begyndte jeg at få smerter, og det udviklede sig så henover 6-8 måneders tid, hvor jeg var til læge, og mens jeg ventede på tid hos en gynækolog. Ved gynækologen blev jeg diagnosticeret med vaginisme (muskelkramper i musklerne i/omkring skeden). Jeg blev behandlet over et stykke tid (længere historie), men det fik ikke smerterne til at forsvinde. Først mange år senere fik jeg dianogsticeret vulvodyni, og det betød bl.a., at der var 10 år, hvor jeg ikke kunne have samleje.

    Den korte version er, at jeg, efter at have "snakket" med en anden kvinde herinde, forlangte at få en henvisning til Skejby, og her fik jeg endelig en diagnose, der gav mening for mig. Jeg stoppede med p-pillerne, smurte mig med Zylokain 5 % hver/hveranden nat (tror jeg nok det var) i en lang periode, mener det var ca. et års tid. Efter omkring et halvt år var smerterne allerede signifikant mindre, da jeg blev undersøgt.

    Efter halvandet år fra mit første besøg på Skejby var jeg så godt som smertefri. I dag har jeg et velfungerende sexliv uden smerter (kan selvfølgelig godt blive øm ind imellem, men det kan alle vel - og jeg har stadig Zylokain liggende for en sikkerheds skyld). Det er virkelig fantastisk efter at have lidt så længe.

    Det kan tilføjes, at jeg tidligere havde stoppet m p-pillerne men kun meget kortvarigt, fordi jeg flere gange havde fået at vide, at mine smerter ville blive værre, hvis jeg stoppede med p-pillerne. Det skyldtes, at man mente, at mine muskelspændinger blev forværret ved menstruationssmerter, som p-pillerne hjalp med at holde nede. Så derfor turde jeg ikke at stoppe over længere tid alligevel - ikke før jeg fik at vide på Skejby, at den lægen også mente, at jeg skulle stoppe med p-pillerne.

    Undskyld, det blev en lidt lang smøre! Men pointen er, at jeg i dag ikke tør bruge p-piller igen, fordi jeg er ret sikker på, at de har spillet en rolle. Ift. hvad jeg har hørt fra forskellige behandlere, så er der delte meninger.

    Håber du kan bruge mit svar. Hvis du selv lider af vulvodyni ønsker jeg dig rigtig meget held og lykke og god bedring. Der er håb.

    Mange hilsner
    Q_1979
Log in eller Registrér for at kommentere.