Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sovende og hævet fod

Redigeret 6 januar, 2012, 20:13 i Sjældne sygdomme
Min venstre fod har været hævet nogle måneder nu, jeg har været ved lægen, men han kunne ikke se/forklare hvad der var galt og sagde bare at vi måtte se tiden an. Nu er den også begyndt at sove indimellem og den sovende fornemmelse trækker op i skinnebenet. Når jeg har den sovende fornemmelse i fod/skinneben har jeg desuden problemer med at styre fod og "vrikker" ofte om på foden, hvilket er meget smertefuldt........ nogle der har gode råd eller ideer til hvad der er galt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du skal ikke gå på benet når den sover, så kan du skade den mere end den er, for så mærker du ikke at der sker noget. jeg synes du lige skal ringe til vagtlægen eller henvende dig på skadestuen nu når du læser denne besked med det samme, og få skannet benet og se hvad der gemmer sig der inde. er dit ben rødt på nogen måde, nu hvor det har ændret sig må de undersøge dig. der må være et sted der lukker for blodet så dit ben sover. om det bare er hævelsen er ? ring til skade stuen inden du køre derhen. held og lykke .
  • Indstillinger
    Hejsa
    Jeg syntes du skal bede din læge om at undersøge dig for Tarsal tunnel syndrom. Måske har du hørt om karpaltunnelsyndrom som er afklemning af en nerve i håndleddet?
    Tarsaltunnelsyndrom er en afklemning af den såkaldte tibialnerve gennem dens vej i tarsaltunnelen (på indersiden af anklen).
    Symptomerne på tarsaltunnelsyndrom er smerte og sovende fornemmelse i anklen og nogle gange ud i tæerne. Foden hæver desuden også, så symptomerne passer meget godt til din situation. Det kan også give en slags chok i fødderne, som at få stød, eller fødderne kan føles helt bedøvede - som at gå på vat.
    Lægen vil teste for noget der hedder Tinels tegn, så er en følelse af stød i foden, når man slår der hvor nerven er klemt. Det burde være nemt at diagnosticere :)

    Desuden kan sovende fødder skyldes neuropati, som er en senkomplikation til diabetes, men hvis du har diabetes, så håber jeg at du allerede er blevet fortalt dette..
    held og lykke med det!
Log in eller Registrér for at kommentere.