Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-pille stop, Bivirkninger eller gravid?

Redigeret 26 december, 2011, 12:13 i Prævention
Jeg ville lige spørge, jeg havde sex for snart 6 uger siden, uheldigvis uden kondom, det var overhovedet ikke meningen!!!!. Der var jeg på p-piller. Jeg fik så min mens. som regelmæssig efter samlejet. men havde så snakket med lægen, fordi jeg var bange for at kunne være blevet gravid. Han sagde jeg ikek var gravid, og tog en test (Men den blev taget 2 uger efter samlejet) og man kan da kun tage testen 1. dag med udebleven mens??? så den er jo taget for tidlig, og man kan ikke regne med den???

Jeg stoppede på p-piller for 2 uger siden. Fordi jeg begyndte at pletbløde midt i min cyklus (to uger efter samlejet) så sagde min læge, at det ville være en god de at stoppe på mine p-piller, i en længere periode.

Siden jeg stoppede på p-pillerne (altså efter min sidste mens ) har jeg så gået rundt, og haft lidt ondt i lænden, i maven og i hovedet. Det er faktisk svage tegn på mens.. :s Der er ca to uger til at jeg skal ha' min mens (som KAN udeblive, eller udskydes pga p-pille stop) men så ville jeg spørge om, om jeg er gravid, eller om smerterne, er kommet fordi jeg er stoppet på p-piller? Jeg hader at gå rundt med den her følelse, og ikke vide om jeg er gravid eller ej :s Håber i kan hjælpe!!
Håber ikke jeg er gravid!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver du dyrkede sex for 6 uger siden uden bekyttelse og du stoppede med p-piller for 2 uger siden. Hvordan kan du så blive gravid når du var på p-piller da i have samleje uden beskyttelse, det er jo det der er mening med p-piller at man kan have samleje uden kondom for p-piller beskytter mod graviditet. Nej du er ikke gravid og når det er 6 uger siden du have samleje kan du godt tage en test nu selv om du ikke har fået din mens så du ikke skal gå rundt og tænke meget på det. Ja det kan godt være du får det symptomer efter p-piller stop fordi din krop har vænnet sig til dem.
  • Indstillinger
    tak for svaret. Jeg har bare hørt så meget om, at man kan blive gravid selvom man er på p-piller, og det er det der bekymre mig.
  • Indstillinger
    Ja der er nogle få der gør, det sker hvis at man har været på en p-pille i lang tid og så skifte til et andet mærke kan det være at pillerne ikke virker men ikke hvis du har hele tiden taget det samme mærke så havde du været gravid af dem før så ville p-piller slet ikke virke på dig.
  • Indstillinger
    Men hvad kan så skyldes pletblødningen i midten af min sidste yklus på p-piller?
  • Indstillinger
    Først vil jeg ønske dig hjertelig til lykke med, at du øjensynligt har en fornuftig læge. At man begynder at pletbløde mens man tager p-piller kan sagtens skyldes, at din krop prøver at fortælle dig, at den ikke bryder sig om det hormontilskud.

    Der er desværre ikke mange læger, der så foreslår at man stopper med pillerne. Skøn læsning, Tak.

    Men - når man har taget p-piller kan det godt tage nogen tid for kroppen at finde sig selv, hvorfor du godt kan risikere at der kan gå nogen tid, før din menstruation ikke er helt regelmæssig. Nu er det seks uger siden, du havde det samleje, så for at få ro i sjælen kan du da lige tage en test. Jeg tror dog heller ikke, du er gravid, men det er da altid rart at være 100% sikker.

    Jeg har dog aldrig hørt, at p-piller lige pludselig skulle holde op med at virke, hvis man skifter mærke.

    Det med, at man godt kan blive gravid selv om man tager sine p-piller korrekt, handler om, at der altså findes nogle få procent for hvem p-piller ikke virker; det er derfor det hedder sig at heller ikke p-piller er 100% sikker prævention.

    Da p-piller jo ikke beskytter mod kønsoverførte sygdomme, anbefales det at kvinder, der har skiftende partnere også bruge kondom, og når en partner bliver mere fast, så bør man ikke lægge det kondom væk før begge parter lige for en sikkerheds skyld er undersøgt.
  • Indstillinger
    Tak for det skønne svar!
    Det har givet mig lidt mere ro. Jeg er selv rigtig glad for min læge. Og jeg glæder mig til, at kunne "mærke" min krop igen.
Log in eller Registrér for at kommentere.