Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Problemer med at vågne.

Hej.

Jeg er en ung fyr på 24 år som har meget store problemer med at stå op om morgenen, jeg elsker mit arbejde, min kæreste og mine 2 børn, så jeg føler selv det kan udelukkes at jeg mangler mutivation til at stå op.

For at have nemt ved at vågne skal jeg ca have sovet i 12-14 timer, og det er lidt meget.

Min kæreste bruger ofte op til 2 timer på at få mig op om morgenen, dette kan ske både med ure, råb/skrig, kælen, (at min pige på 2 år for lov at spille på mig med sine trumme stikker, eller spille pudslespil på mig).
ud over disse ting har vi også prøvet en halt masse andre ting, så som:
Gryde låg.
Koldt vand (både i store og små mængter)
Blive skuppet ud af sengen.
Osv.

Jeg har med alle disse ting methode formået at sove videre.

Jeg er ret sikker på det er noget med min underbevisthed, da hvis der er noget galt, f.eks konen råber med frykt i stemmen, så vågner jeg uden problemer.

Har i nogle gode ideer til hvad jeg kan prøve for at få dette til at ændre sig for altid? Jeg er meget træt af det selv, men ud over dette går det selvfølgeligt også meget ud over familien.

Jeg håber i kan hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er nemt at give råd til dem som har svært ved at sove men tror ikke at man kan gøre noget for at vågne. Jeg kan se at du har skrevet dit indlæg ret sent, hvis du stadig efter 00.30 ikke er gået i seng så kan jeg godt forstå hvorfor du har svært ved at stå tidligt op medmindre du har fridag. sover du helt ud i det 12-14 timer eller vågner du engang imellem?
  • Indstillinger
    Jeg havde en bror, en søster, en faster, en far og en farbror, som havde det på samme måde. Nu var min bror så heldig, han kunne sove hele formiddagen og arbejde om eftermiddagen og det halve af natten.
    Nogle mennesker har det bedst på den måde og kan de få andre til at påtage sig ansvaret, såe.

    Men, jeg kunne også sove længe, nu er det omvendt, der følger ansvar med det at blive voksen. Det kunne jo ikke hjælpe, jeg sov videre, når jeg havde to små børn, der skulle have mad og passes på. Altså jeg måtte vågne, mine børn elskede jeg overalt. Min daværende mand tog sig ikke af noget.

    Min søster måtte jo også vise sig som et ansvarsfuldt menneske og tage sig af sine børn. Men da de blev større vendte hun på en tallerken, arbejdede den halve nat og sov om formiddagen. Det fik hun så mulighed for.

    Min nuværende mand, han elsker at sove længe, først nu, kan han tillade sig det. Jeg har vænnet mig af med at sove længe, han nyder det.

    Jeg kendte nogle mennesker engang, som havde en søn, der ikke ville op om morgenen. De gjorde alle mulige og umulige ting for at vække ham. En dag fik de et råd. Kald en gang og lad ham derefter selv tage ansvaret. Han mødte så i skole ved middagstid.
    Det var for flovt og det hjalp efter et par gange. Jeg vil give din kæreste det råd, at lade dig være. Det er dit ansvar at blive voksen og moden nok til at tage dig af dine pligter.

    Du overlader det til din kæreste, at være den voksne. Hvis du nu var alene med dine børn, ville du så lade dem sejle deres egen sø, nej vel.
    Din kæreste er en "mor" for dig, !!! ja, ja, jeg ved du bliver sur, men det er jo sandheden. Hun har påtaget sig ansvaret.

    Naturligvis skal du være sikker på det ikke er sygdom, men det lader det ikke til at være, vel. Jeg kender jo de syvsovere fra min egen familie. De går sent i seng og vil ikke op.
    Min far overlod også hele ansvaret for os børn til min mor. Han stod dog op og passede sit arbejde. Jeg mener og tror det har noget med ansvarsfølelsen at gøre.
    Din kæreste har påtaget sig den voksnes rolle.
    Du bliver sur, men det er altså min mening. Jeg kender det hele for godt fra min egen familie.
  • Indstillinger
    Jeg er enig med Persille. Gå til læge så du kan sikre dig, at du ikke fejler noget, og så bør du tage ansvar for dig selv, og det gør man ikke, når man kan sidde ved computeren langt over midnat og skrive, at man ikke kan komme op om morgenen.

    Gå i seng i ordentlig tid.

    Jeg havde selv problemer med at vågne en gang. Jeg overhørte mit vækkeur - eller rettere, jeg hørte det naturligvis, men kunne altså i søvne slå det fra og sove videre. Jeg fandt så på at gemme uret forskellige steder hver aften, så jeg om morgenen måtte rende rundt og lede efter det. Det var effektivt - jeg vågnede.
  • Indstillinger
    Jet er taknemmelig for at I siger jeres mening. Men at kigge på kl.af mit inlæg og konkludere at jeg ikke tager ansver for det. Derud over er problemet ikke at stå tidligt op. Men bare at stå op efter et (efter min mening normalt) time antal. Så som 8 timer. Spørgsmålet er jo ikke klokken med mængden af søvn.

    I forbindelse med at gå til lægen. Er det ikke mere end et par måneder siden jeg fik lavet er 'syns' tjek. Og alle mine tal ser ud til at være som de skal.
    Jeg sover altid hele søvnen i et træk. Ikke noget med at vågne i tide og utide.

    Lige lidt mere til mit forsvar. Det er på ingen måder noget at jeg nyder, at blive vækket på disse måder. Man for ødelagt sin dag ved det. Hvis det var noget jeg bare lige kunne lave om, så er der ingen tvivl om at jeg gjorde det.

    Lige en sidste kommentar. Jeg gidder ikke høre på mere kritik, da det er hjælp jeg søger.
  • Indstillinger
    Det var skam ikke kritik, men et ærligt ment råd. Jeg kender kun problemet fra min egen familie. Jeg kan jo ikke ane noget om, hvad der er med dig. Kun gætte.
    For den sags skyld, jeg gider overhovedet ikke komme med kritik. Det er ikke mit problem, så hvorfor skulle jeg. Jeg skriver kun min mening om problemet.

    Men du kan jo prøve at læse dette

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... blemer.htm
  • Indstillinger
    Ja, jeg kritiserer som sådan heller ikke - og dog, man må da undre sig, når dit problem er, at du ikke kan komme op om morgenen, men sidder oppe om natten?

    Så ER det altså logik for burhøns, at du ikke kan vågne om morgenen, men lad det nu ligge.

    Jeg tror sådan set dit problem bunder i, at du mener at "man" skal sove 8 timer og så være frisk? Nogle har brug for mere nattesøvn end andre. Min mand har godt nok været plaget af noget sygdom det seneste år, men menes nu at være næsten frisk, men - han kan altså ikke rigtigt klare den, hvis ikke han får mindst 10 timers nattesøvn, og sådan har han bestemt ikke haft det før. Ja, men så må vi jo bare indstille os på det.

    Forhold dig til, at du har brug for mere søvn end de fleste. Har du mulighed for en power-nap i løbet af dagen? Bare ½ time vil kunne gøre underværker.

    Og - så gå tidligere i seng om aftenen.

    Og mht. at få undersøgt om du fejler noget, så er en synsundersøgelse altså ikke helt nok. Gå dog til læge og fortæl, at du har dette behov for at sove. Måske du mangler nogle vitaminer eller mineraler.
  • Indstillinger
    hej du lyder som et b eller c menneske eller en der er født særlig sensitiv der har brug for 16 timers søvn hver dag i døgnet for din hjerne er klar til at modtage nye informationer. for en sikkerheds skyld få en sundhedstest hos lægen. hvis det er normalt må du gå meget før i seng hver aften så du kan nå at sove de 14 timer inden du skal på arbejde, og din kone skal respektere at du skal sove, ellers din hjerne bliver overbelastet. og ja du kan selv sætte flere forskellige vækure til og nogle du ikke kan nå fra sengen. eller få dig et eftermiddags job hvor din krop er mere vågen. og i kan afløse hinanden med børne pasningen. du kan få mere at vide om særlig sensitiv på www. sensitiv-care.dk prøv at se om det er noget der passer på dig. og så sig at de ikke skal spille puslespil på dig når du sover. det forstyrre, dig. din kone bruger barnet for at få dig op. det skal barnet ikke være en del af. hun kommer jo så som mellem mand i mellem jer. det er ikke godt får hende, hun skal lege et andet sted.og i skal ikke lade hende komme ind og hjælpe med at få dig op. det er en sag for dig og din kone. så du lyder til at være helt normal for de 15 til 20 % dansker der har det sådan. held og lykke.
Log in eller Registrér for at kommentere.