Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp - overbelastet stemmebånd eller muskler ved luftrør

Hej, jeg har haft ondt i halsen og hæs i 1 måned.
Min halslæge siger at det kan være stemmebåndet eller muskler omkring luft/spiserør. Der er ikke tegn på nogen rødme andre steder i luftrøret, da han kiggede med et spejl.
Jeg ville gerne gå tur i den kolde luft og styrke/konditionstræne, men ved ikke om det gør det værre.
Kan det forværre det at jeg styrketræner da man skaber et tryk i lungerne som giver et pres opad, går udfra det må være stemmebåndet
KAn man stadig konditionstræne?

Mvh. Nick Rasmussen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kan det tænkes at der er en irritation i hverdagen, der ikke plejer at være der, der generere din hals? - f.eks. vis du pludselig er blevet udsat for meget røg det sidste måned? Rigtig meget hoste for tiden? Eller måske specielle drikke der kan genere? Du har haft en hals infektion?

    Jeg kan ikke rigtig komme med et konstruktivt bud i forhold til styrketræning, men det lyder mærkeligt hvis det skulle være grundet.
    Jeg har selv lidt meget af hæshed og øm hals da jeg var yngre. Specielt når jeg brugte stemmen meget hvor der samtidig blev røget. I dag er problemet dog begrænset, specielt efter de nye rygeregler.

    Jeg håber du for det bedre, Anne
  • Indstillinger
    Tak, der kan muligvis være kommet efter en virus eller en anden form for bakterie. Så har jeg også snakket en del mere og råbet. Men det undrer mig det bliver der. Jeg har problemer med mavesyren, det kan muligvis være det der gør at det ikke lige uden videre går væk.

    Spørgsmål:
    Når man holder vejret, er det så stemmebåndet der holder presset, eller en anden lukkefunktion?
  • Indstillinger
    Hej ja få noget link på apoteket til mavesyren så kan det være det hjælper det ætser jo op i halsen, med dampe. og væske og kan godt tage stemmen, også at råbe kan stemmen blive skadet for en periode. men også en alm forkøelse. Prøv at tage suge tabaletter hexakain på apoteket og se om det hjælper nede i halsen eller kamille the dampe. med en gryde kogt vand og 1 brev kamilethe i og stil den på spisebordet, og sæt dig på en stol med hovedet over det dampende kammile the, og et håndklæde over hovdet og indånd dampen, prøv om det hjælper, gør det i nogle dage , så du mærker om det har en virkning. hvis det er muskler er varme også med til at gøre dem blødere også udvendig varme om halsen der kan bruges en hvede pose, der varmes i microovnen, og lægges om nakken, når du sidder, hvis du ikke kan købe en hvede pose kan du selv lave en lagen med aflang stof 40 cm lang ca 10 cm bred. og sy sammen som en pose og fyld med hvede. håber du får det bedre
  • Indstillinger
    I forhold til dit spørgsmål, så ved jeg det faktisk ikke selv, men jeg tvivler på at stemmebåndet bruges når man holder vejret, derimod tror jeg at man har en klap der blokere for luftrøret (men goggle kan sidder hjæplpe dig).

    jeg faldt lige over følgende side, vedr. hæshed http://www.musikerposten.dk/stemmepleje.htm

    Jeg har også erfaret at det danske sprog faktisk også er hårdt for halsen, da vi jo udtaler i den nedre del af halsen (nogle sprog udtaler kun i munden), og det derfor at vigtigt at bruge maven når man f.eks. synger (det samme vis du vil gøre din stemme rigtig dyb).

    Så du kunne prøve at læse lidt omkring taleøvelser, og øve på at få din stemme "ned" i maven og derved ligge mindre pres på halsen. F.eks. til fest kan det altså gøre en stor forskel hvis man synger med på musikken hele aftenene ;)
  • Indstillinger
    tak for svarene, det der vandbad hjælper rigtig meget, og så kamillete. Jeg har det lidt bedre, men det irriterer stadig når jeg er udenfor, men det er vel normalt eller skal jeg undgå at være udenfor?

    Mvh. nick rasmussen
  • Indstillinger
    Kære dig.

    I første omgang: Jo, det er stemmebåndene du bruger, når du holder vejret. Dvs. at du bruger strubens muskler. Stemmebåndene står altid lukket, når der ikke udåndes eller tales, så åbner og lukker de sig rytmisk styret af strubens og halsens muskulatur.

    Det det tager hårdest på hævelserne må være tale og andre situationer, hvor man spænder strubens muskulatur – så dvs. måske også, når du løfter tunge ting. Men her er jeg ikke helt sikker, det er blot en teori. Men en løbetur burde bestemt ikke skade.

    Til slut vil jeg råde dig til at holde dig fra meget kolde og meget varme drikke, da det kan gøre sagen værre.

    Jeg håber, at du snart får det bedre. Ellers må du bede om at komme en tur til talepædagog. De vil helt sikkert kunne hjælpe dig.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Tak for svaret trine. Når der kommer hævelser i stemmebåndet, er det fordi at muskler eller deres sener er blevet overbelastet? kan det sammenlignes med en akillessene overbelastning. Eller er hævelsen på noget brusk eller andet?
  • Indstillinger
    Hej Nick.

    Brusk kan ikke hæve.

    Uha, det du ellers spørger til kan jeg desværre ikke svare på.
    Det er længe siden det var pensum for mig :-).

    Men har du talt med din læge om de her ting? Det ville helt sikkert være det nemmeste, så du kan få svar på dine spørgsmål og om hvad du må, og hvad du ikke må.

    Kh Trine
Log in eller Registrér for at kommentere.