Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

6 år pige lugter under armene

Har en pige på 6 år som pludselig er begyndt at lugte af sved under armene.
Jeg tænkte at det måtte være for tidlig pupertet og snakkede med lægen som syntes at så længe hun ikke havde bryst spænding og hårvækst ville han ikke sætte store undersøgelser igang. Han hører nok snart fra mig igen da jeg syntes det skal undersøges, det er jo ikke normalt altså.. og hun siger selv at hun lugter som en voksen under armene især når hun har løbet rundt..
Andre der har erfaringer med med?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har ikke erfaring med det, men vil blot lige lægge en kommentar til at hun selv siger, at hun lugter under armene når hun løber. Sørge I for afvaskning med MILD sæbe hver morgen og har I prøvet flere forskellige deodoranter? Vi voksne mennesker begynder jo ikke at lugte af at løbe lidt rundt.
  • Indstillinger
    Ja hun er i bad næsten hver dag, vasker hende om morgenen under armene.. bruger ikke deo.. hun er altså kun lige blevet 6 år..syntes det er unormalt at det skal være nødvendigt i den alder.
  • Indstillinger
    Selvom det er unormalt og ikke burde være nødvendigt at bruge deodorant i den alder, så skal hun da ikke gå og lugte af sved, når det kan forhindres med en deodorant.

    Jeg er helt enig med dig i, at det ikke er normalt, så jeg kan godt forstå, at du gerne vil have undersøgt hende, og jeg bakker dig op i at kontakte lægen igen for en henvisning til børnelæge.
    Prøv at læse det her http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDEL ... bertet.htm
  • Indstillinger
    Hej med dig!

    Har i et par prøvet at søge på lign tilfælde på nettet uden held, da jeg også har en dreng (på 6 år, har haft "problemet i over et års tid), faktisk 2 nu - først lige opdaget (min anden dreng fylder 8 til marts). Men ihvert fald oplever jeg også at det er meget tidligt, men spørger jeg lægen, siger han bare prøv at vaske din søn under armene hver dag, skift tøj og så tager vi den derfra. Jeg oplever også at det er i perioder, men der er ingen tvivl om at tonser de rundt og driller, leger, etc., ja, så er den stensikker... en lugt under armene, som var det deres farfar!!! Det er interessant at høre at vi/ mine sønner ikke er de eneste, at der også er andre derude med samme problem. Vi har bevidst ikke brugt deodoranter, før alle andre muligheder er udtømte... men tænker desværre at det kan være noget hormonelt og nok slet ikke så mærkeligt endda, men bare dødærgerligt, da det kan være til gene for andre end dem selv.

    Hvis og såfremt du finder ud af hvorfor det kan være tilfældet, hører jeg meget gerne fra dig herinde. Kunne jo være nyttigt at vide årsagen ;)

    Held og lykke

    Mvh
    Chris
  • Indstillinger
    Hej jeg husker da også som barn at vi svedte og det lugtede under armene, dengang tror jeg det var meget normalt. er det ikke fordi børn i dag ikke løber så meget rundt og leger løbelege hvor de kommer rigtigt til at svede, det kunne jeg tro. kun ved løb i skolen, sved har vel altid lugtet. også baby sved lugter, hvis babyen får det for varmt. vi skal huske at sved er kroppens affalds stoffer, og vores krop også kan optage dufte og lugte vi færdes i til hverdag, som så kan komme ud som lugt i vores sved. så hvis i har en stald med heste, køer. grise, som barnet er ude ved hver dag kan sveden komme til at lugte som en gris. eller en ko. eller en hest. så undersøg hvor i plejer at være der hjemme og se om lugten er et andet sted, det ville da være mere unaturligt hvis barnet ikke kunne svede, så skulle der være grund til bekymring. der findes u parfumeret deoranter, det er bedst til børn allergi deo. også vaske pulver uden pafume er bedst til børn, så de ikke udvikler allergi en dag. hvad med maden i spiser er det noget i alle får, det kan være derfor i alle har samme svedlugt. som hendes far. når vi får samme mad lugter vores afføring også næsten ens. hej
  • Indstillinger
    Det er altså meget normalt at svede i den alder, har også en veninde som har en pige og dreng, de begynde at lugte af sved som 7 årige og de har brugt deo siden, det har det fra deres mor hun begyndte også at lugte i den alder så det er ikke unormalt, lige som nogle voksne sveder rigtig meget under armen mens andre gør ikke, vi er alle sammen indrettet forskelligt så der er ikke noget der hedder unormalt.
Log in eller Registrér for at kommentere.