Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad syntes i om dette

Redigeret 19 december, 2011, 18:12 i Samliv
Har en kæreste som er ved landbruget, mit problem er han ret ofte sætter sig til bords eller i sofaen uden at gå i bad efter arbejde.
her til aften har jeg mad klar og han vælger at smide sit arbejdstøj og bluse på køkkengulvet og vaske kolort af hænderne af i køkkenhåndvasken. Det syntes jeg simpelthen er så vammelt for at sige det lige ud.

Jeg har gentagne gange snakket med ham om det og sagt jeg ikke finder det særligt lækkert, men som han siger det dør man jo ikke af det lugter lidt. :(
Pga sygdom sidste søndag gik han i seng efter arbejde dette resulterede i at dyner og seng lugtede af gris. LÆKKERT....

havd skal man gøre for at få ham til at fatte dette ikke er så rart eller hygiejnisk.
(det er sagt ret ofte)
Hvad syntes i om dette ??
kom med gode råd. Alternativet er han må læse det her :(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Det er ulækkert! Den slags skal ikke blandes med mad! Det hører til på toilet eller badeværelse.
    Hvis han normalt tager bad om morgenen, kan han måske vente til efter arbejde?
    Bad med sæbe to gange om dagen er ikke bare godt, der er mange i den branche som løser det på en måde så lugten ikke er til gene for andre.
    Skift altid sengetøj og gør rent efter sygdom. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Ja, fy for *****.

    Det er da respektløst så det batter. Han går selv i det hele dagen, så for ham lugter det næppe synderligt.
    Folk der ikke går i det hele dagen kan til gengæld lugte det på flere meters afstand.

    Det snavsede tøj hører til i vaskemaskinen eller i stalden, kolort hører IKKE til i køkkenvasken (på armaturet) og at sætte sig i sofaen eller lægge sig i sengen uden at have vasket den stank af sig er for klamt.

    Jeg syntes absolut at du er i din fulde ret til at sige kraftigt fra her. Jeg ville ikke bo sammen med en der ikke tog et så simpelt hensyn.
  • Indstillinger
    Jeg forstår ikke du kan holde det ud. Jeg husket alt for godt, da jeg i "gamle" dage gik til bal og dansede med bønderkarle. De havde taget pænt tøj på, men havde de vasket sig, skiftet undertøj, jeg tror det ikke. Føj, hvor de lugtede. Jeg er et venligt menneske og nænnede ikke at sige, jeg ikke ville danse med dem. Men man er jo ved at kaste op af stanken.
    Åh, jeg kan lugte dem nu, hvor kan du holde det ud.

    Mine forældres omgangskreds, der var også bønder. Skriiig, når de kom og skulle spise hos os, der stank af kostald. Dengang skiftede de sikkert ikke undertøjet, når de klædte sig om eller vaskede sig særligt meget.
    Min søster og jeg var glade for vi kunne opholde os i en anden stue.
  • Indstillinger
    Hej Skovtrold

    Jeg er ved at læse en bog af den norske forfatter Anne B. Ragde, ”En engel for en tiger”. Størstedelen af bogen foregår langt ude på landet. En af personerne i bogen siger, at folk, der er vant til at arbejde i stalde, ikke selv kan lugte, at det lugter afskyeligt. For dem er det jo en normal lugt.

    Jeg kan også huske, at jeg som barn godt kunne lide lugten af hest eller kaniner. Jeg syntes, at det var en hyggelig lugt.

    Det er måske lidt det samme som med lugten af cigaretter. Folk, der ryger, ved ikke, at de stinker!

    I gamle dage, da man ikke havde badeværelser, var det jo desuden helt normalt at vaske sig ved køkkenvasken. Din kæreste har nok ikke rigtig forstået, at der er kommet helt andre standarder for hygiejne.

    Jeg tror, at du er nødt til at erkende, at der er denne forskel på dig og din kæreste. Hvis ikke han kan forstå dit synspunkt og ændre sine vaner, så skal du altså elske ham meget, meget højt, for at du kan se igennem fingre med, at han lugter. I det lange løb tror jeg desværre ikke, at den slags kærlighed holder.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej skovtrold jeg er selv fra en gård. og har arbejdet med dyr, Normalt har de fleste gårde i dag håndvaske og støvle vaske på selve gården hvor de kan rengøre deres hænder og støvler, også for den høje smitte hygiejne der forlanges af landbrugs dyrene. hvis det er en svinebesætning er kvavene større, der skal nogle landmænd i bad på selve gården inden de tager arbejdstøj på og lige efter de tager arbejds tøj af. så hvorfor skifter han ikke tøj på gården til at tage hjem og vaske fingere ide i stalden. og nej han må ikke vaske sine finger inde i køkkenet, ikke på grund af lugten , men pga hygiejnen der er kolibakterie i lort og det burde en landmand vide. men din kærste er ikke uddannet landmand er han og derfor ikke følger reglerne som man lære i sin uddanelse om hygiejen, også lort på yver og patter bliver vasket med klorvand, så mælken ikke får kolibakterier. så han burde kunne tænke . prøv at spørge ham om han vil lave sin mad ude i wc kummen hvor der har været afførring, for det er faktisk det samme han gør nu, at lave sit mad hvor der er afføring i køkkenvasken, evt i kakkluden og hvad med bordet. i kan få nogle til at tage prøver om hygiejne i køkkenet og se om det er sundhedsskadeligt at spisse mad fra jeres hus og køkken, så på den måde han kan lære det. og han kan selv tage hans tøj i vaske maskinen eller hænge det i baggangen. lugten vil blive i tøjet. og det rareste er at komme i bad efter, man har været hos dyrene, de lugter. men kan du ikke vænne dig til at det lugter tøjet, og på landet, er det nok ikke det liv du skal vælge, Du skal ikke flytte hans tøj , eller ting han smider, det skal han selv, se om du kan leve med ham sådan han skal elske dig og ikke have dig af praktiske grunde,kun. og du skal elske ham, du kan gå med ud i stalden og i begge lugter lige dan af dyr, det vil han sikkert blive glad for. og så må i have en ekstra seng hvor det er tilladt at hvile i inden han har været i bad. så han er frisk til at gå i bad, en middags søvns seng, der lugter lidt af gris eller ko. i et andet værelse. Bor i sammem i det samme hus, så må du også sætte dine grænser. og slå i bordet og sige nej. og ja til det du vil. vis ham din respekt. og han vil vise dig respekt. eller han vender dig ryggen ,men så er han ikke det vær. ikke bare sig det er ulækkert. men prøv når han kommer ind næste gang og sig nej til det og spærre for køkkenvasken og sig brug toilettet og stil pumpesæbe derude. og en ren håndklæde jævnligt. og se hvad han gør, skubber han dig bare væk eller gør han det. som nu der snakker han bare til dig. uden at respektere du synes det er ulækkert. sæt grænser for dig selv. hvad du har lyst til. held og lykke
  • Indstillinger
    Hej det som kameliadamen skriver. selvom man faktisk går i bad og vasker sig grundigt, kan det ikke altid hjælpe, når det bliver varmt og mennesker sveder , udskiller sveden en lugt, men hvis man arbejder med dyr der lugter meget kraftigt, optager vores krop duften, eller lugten og vores sved lugter som grise lugten, eller ko lugten, jeg kender også det med Kvæg land mænd, deres hænder lugtede til fester i smooking ja det var ikke rart. men når vi ikke tåler pafumedufte , så er det svært at skjule denne stærke lugt. nu er der lugte i landbruget der kan være meget mere slemme, som feks pelsning af mink, mink har en duft kirtel. og den lugter helt forfærteligt, så det kan ikke vaskes af fingerne, det er ikke så meget grisen der lugter, men fodret og drikke til dyrene der giver en blandet lugt . med gylle der i dag gør at det lugter meget mere slemt end i vores barndom hvor der var hyggeligt på landet. i dag handler det kun om at tjene penge, føde så mange dyr, udslidte dyr. slagt. fortravlethed. Han kunne lyde som den fødte landmand. men mangler lidt kursus i hygiejne. Ja som en skriver har du kærlighed nok til ham, overvinder du lugten, eller havde tænkt nå han er da kommet i seng , mange andre kunne også hoppe et bad over. hvis der stod en indbydende seng. og man var godt træt. men det høre ungkalelivet til. eller en tolerant kone, mand. smil
Log in eller Registrér for at kommentere.