Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det unormalt? .....

Redigeret 31 januar, 2012, 21:20 i Åben debat om sex
Hej.
Jeg ved ikke om det er placeret rigtigt, men jeg har et spørgsmål..

Jeg er en sytten-årig pige, som bliver atten her om tre måneder. Jeg har haft tre rigtige faste sexpartnere siden jeg var femten. Jeg har aldrig brugt beskyttelse (ja, ved det dumt, ok), og aldrig taget p-piller... Så egentlig, eftersom det ikke er få gange jeg har haft sex, så burde der være sket noget, ik? Men nej. Og jeg har ikke tænkt over det før i fredags.. De sidste måneder har jeg kun været sammen med en, og nej, vi bruger heller ikke beskyttelse. Og jeg ved godt, at jeg "kun" er sytten, men jeg ser overalt at kvinderne/pigerne fandeme bliver gravide overalt. Men aldrig har jeg, og det er ikke, fordi jeg gerne vil..
Mit spørgsmål er, er det unormalt at .. ligemeget hvor meget sex og hvor ubeskyttet den er, så sker der ikke noget?

Kommentarer

  • Indstillinger
    nej det er ikke unormalt, det er forskelligt nogle bliver hurtig gravid bare ved en enkelt samleje for andre kan tage lang tid endda i flere år. Men man bliver heller ikke gravid på hele måneden der hvor der er størst chance for at blive gravid er der hvor du har ægløsning så det kan være du har dyrket sex på forkerte tidspunkter.
    Ja som du skriver så er det rigtig dumt ikke at beskytte sig, ikke kun mod graviditet men også mod kønssygdomme. du har været samme med 3 forskellige partner uden at bruge kondom mon ikke du skal tjekkes for kønssygdomme. vidste du at der er nogle kønssygdomme som kan føre til at du ikke kan blive gravid?
  • Indstillinger
    Så det er helt normalt? Det var rart at vide!
    Og nej, det vidste jeg faktisk ikke, så måske burde jeg tage et smut til lægen hurtigst muligt, og få det tjekket.
  • Indstillinger
    Ja, nu er det her jo et debatforum - altså ikke et ekspertforum, så jeg vil da tillade mig, at komme med en helt anden mening.

    Jeg vil påstå, at du da har været helt usandsynlig heldig, hvis ikke du har brugt prævention overhovedet i løbet af de sidste tre år; du har endda haft flere partnere, og som jeg forstår det, så har du dyrket fuldstændigt ubeskyttet sex på alle tidspunkter af cyklus, og din partner er kommet i dig mange gange?

    Samtidig er du i den meste fertile periode af dit liv - ja, det er man i de helt unge år, så netop derfor vil jeg altså påstå, at det er ret så usædvanligt, at du ikke er blevet gravid af en sådan tankeløshed.

    Når du nu alligevel skal til læge og undersøges for diverse kønsoverført, så vil jeg bestemt råde dig til at tale med din læge om det her. Og - så bør du også sætte dig ind i emnet kønssygdomme. Det undrer mig, at det er lykkedes dig at undgå de informationer om, hvor farlige de kan være. Der bliver da ellers kørt kampagner om netop det alle vegne.

    Ikke for at skræmme dig, men der er bestemt en grund til, at det er så afsindigt vigtigt at bruge prævention.

    Dermed er ikke sagt, at du ikke ER sund og rask, og ikke bare har været helt usandsynlig heldig, men jeg vil under ingen omstændigheder, betragte det som "normalt", at man bare kan dyrke ubeskyttet sex i årevis uden at blive gravid af det.

    Det er i hvert fald helt og aldeles ikke noget, man skal sige til andre unge, at de bare kan gøre - uden risiko.
  • Indstillinger
    Ja, du "ved det er dumt, ok" men gør du nu også det?
    Eller er du bare fuldstændig ligeglad med din krop?

    Herpes og kondylomer er noget frygteligt noget, som man ikke kan slippe af med - nogensinde. Man kan kun håbe på, at man ikke bliver hårdt ramt.
    Klamydia kan man have uden overhovedet at få symptomer. Men det kan give underlivsbetændelse som kan føre til sterilitet.
    Og så er der de øvrige...

    Og hvad ville du gøre hvis du blev gravid?

    Hvis du virkelig bare overhovedet ikke har noget imod at få en kønssygdom som kan påvirke dig resten af livet, så kan du i det mindste tage p-piller eller få en spiral som kan beskytte dig mod graviditet.
  • Indstillinger
    Lotte123:
    Så det er ikke helt normalt, at jeg ikke er blevet gravid af det...

    Jeg har hørt om kønssygdomme, og jeg har endda skrevet opgaver om det. Jeg tror bare, at jeg har gået med tanken om, at det ikke kunne ske for mig, og det er fuldstændig hjernedødt, det ved jeg. Men ja, sket er sket.

    Nu vil jeg få en tid ved lægen, blive tjekket og få snakket om det hele. Og indtil jeg ved noget, vil jeg holde mig fra ham.. Og efter bruge beskyttelse. Bedre sent end aldrig.

    Men mange tak for dit svar!


    anna84:
    Jeg er ikke fuldstændig ligeglad med min krop, selvom det måske lyder sådan.

    Jeg ved det godt, og derfor tager jeg netop til lægen hurtigst muligt og får styr på det hele.

    Og hvad ville du gøre hvis du blev gravid? Hvad jeg ville gøre? Jeg ville få barnet. Aldrig i mit liv om jeg skulle have en abort. Jeg er uansvarlig nok til at "sprede ben" uden at beskytte mig, så må jeg er gammel nok til at tage konsekvensen.

    Jeg er ikke ligeglad med om jeg får en kønssygdom, men som jeg skrev til lotte123, jeg har haft tanken, at det ikke kunne ske for mig. Og det er tankeløst, ja.
    Men klart, at jeg tager mig sammen nu, især efter de her svar jeg har fået herinde.

    Men tak for dit svar!
  • Indstillinger
    Hej bliv lige tjekket for klamydia, og få en tjek hos en gynakolog du kan være blevet smittet med en kønssygdom, og noget andet har gjort det vanskeligt at blive gravid, eller alle dine 3 faste patnere har haft dårligt sædkvalitet, men det er da et tilfælle, også er du blevet vacineret for livmoderhalskræft, ellers kan du blive det, ved ubeskyttet sex har du stor risiko for at blive smittet med den virus der giver livmoderhals kræft. så tale også med din læge om det, der findes andre præventation en hormoner. Pesar, spiral, Femidom , kondom, hvis manden ikke vil have kondom på kan vi kvinder have femidom på. de skulle være til at købe hos produkcenten. eller på internet. Håber du finder en naturligt løsning held og lykke
  • Indstillinger
    Hvis manden ikke vil have kondom på så er han da en røv! Vi skal allerede sørge for prævention som p-piller som vi skal huske at tage 3 uger hver eneste måned, og så kan han ikke tage sig sammen og bruge et kondom? Så er han edermamne for dum. Ja, det er så min mening.
    Hvis man så derimod har været i et fast forhold i lang tid, så kan der jo være forskellige meninger om at bruge prævention.
Log in eller Registrér for at kommentere.