Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvornår er bryster færdigudviklede?

Redigeret 18 december, 2011, 13:32 i Åben debat for kvinder
Hey! :)
Er der nogen som ved hvornår et bryst er færdigudviklet? Man siger omkring 20 - 21 år, det er jeg klar over.
Men nu tænker jeg på udseendet af brystet.
Jeg tænker selvfølgelig på mig selv, fordi jeg har lidt atypiske bryster ift. min alder (18). De er assymetriske (det ene bryst er en a-skål, og det andet en lille b-skål. Desuden er de ikke fyldige, det er bare bredden på brystet som kræver disse skåle.) og meget "trekantede".
Jeg udviklede mig tidligt mht. menstruation osv (mens. 12 år, stoppede med at vokse i højden da jeg var 14-15 år), og derfor kan jeg ikke forstå, at mine bryster stadig ser så "børneagtige" og små ud ift. resten af min krop (er 170 høj og vejer 61 kg, har timeglasfigur, men stadig små bryster ift. min runde hofter).

Så mit spørgsmål er: ved i hvornår bryster ser/er færdigudviklede ud/ ? :)

Kommentarer

• Jeg tror sådan set godt, du kan forvente, at de nu er nogenlunde færdigudviklede og ser ud, som de skal hos dig.

Det er faktisk de færreste, der har helt symetriske bryster - der er ofte forskel i størrelsen og hos nogle mere end andre.

Nogle får store bryster, nogle får små, nogle får midt i mellem - nogle får lidt bredere bryster, nogle smalle osv. - det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde.

Og så kan der også ske en meget stor forandring med brysters udseende efter graviditet.

Hvis du mener, du er helt forkert skabt - så vil jeg foreslå dig lige at kontakte din læge, der kan vurdere, om der er noget, der ikke er som det skal være, og som der måske skal gøres noget ved.

Men -umiddelbart lyder det til, at sådan skal du nu en gang se ud, dog vil det være fornuftigt af dig at få checket om det hele nu er så galt, som du selv tror.
  • Hvad mener du med trekantede? bryster er runde ikke trekantede
    Dine bryster er udviklet og det er helt normalt at den ene er større end den anden, det er normalt at have a-skål som voksen kvinde det kommer også an på hvordan kroppen er opbygget de fleste kvinder med brede hofter har altid små bryster. Dine bryster er ikke så fyldige fordi du har en a-skål og hvis du har en bred overkrop så bliver dine bryster også brede.
  • Det er ikke så grelt at jeg skal til lægen, det er nok mere utilfredshed over assymetrien og formen, da de som sagt ikke ser færdigudviklede ud - så håbede det måske var fordi jeg netop ikke er helt færdigudviklet.

Mine ser altså trekantede ud fra siden, ligesom på piger der lige er begyndt at få bryster.

Jeg er ikke bred for oven :) er kun 72 cm under brystet, men bruger 75a-b fordi det er mere behageligt end 70.

Det ser heller ikke ligefrem unaturligt ud (med BH), men det er noget som mange bemærker.
  • Ok forstår hvad du mener nu....hvornår begyndte dine bryster at vokse?
    Ja det kan godt være at dine bryster stadig vokser men der er altså nogle kvinder som har det børneagtig bryster som du kalder det, at det er kun brystvorterne som stikker ud så det kan sagtens være normalt.
  • Hej med dig!

Nu skal du høre. Jeg er selv 25 år og jeg bruger 75a i BH. Og ja på mange måder lyder det som om at mine bryster ser ud som dine. Jeg tror godt jeg forstår hvad du mener med at de ser trekantede ud, men bare roligt, vores bryster ser ud som de skal, når de har den størrelse.
    Nu er medierne jo proppet med bryster i c og d skål så jeg tror at du har en ide at dine bryster skal have samme form som dem, men det fungere altså ikke sådan.

Jeg vil anbefalde dig at blive glad for dine bryster! Se på dem hver dag, også i spejlet og sig til dig selv at de altså ser sådan ud og værd tilfreds med dig selv!

Jeg ved godt at det ikke altid er helt let.. jeg finder tit tøj der f.eks. passer til en meget større barm og medierne hjælper ikke altid med at indse at det faktisk er helt fint at se ud som man gør.

Et tip kunne være at når du er i svømmehalsen eller omklædning med fitness, prøv at bemærke hvordan andre ser ud, og jeg tror at du vil indse at du bestemt ikke er den eneste.

Anne
Log in eller Registrér for at kommentere.