Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vinterallergi?

Redigeret 23 december, 2011, 12:08 i Allergi
Jeg glæder mig over jul og gran og gaver, men hvert år, når vi når december, bliver min glæde for en stor del ødelagt af snue. Det slår aldrig fejl, knapt er vi gået ind i måneden, før slimhinderne hæver, bihulerne bliver betændte, pandehulerne ligeså, jeg får sår i næsen og jeg må starte med saltvandsskylninger og zymelin eller lignende. Det står på hele måneden, nogle gange mere, og jeg hælder efterhånden til, at det må være allergi. Jeg bliver sløj, men får ikke feber. Næsen løber ikke meget, det værste er de hævede slimhinder, især i pandehulerne, for det giver en voldsom migræneagtig hovedpine som holder mig vågen om natten, fordi jeg jo ligger ned. Jeg får også ondt i brystet, bliver kortåndet, og det gør rigtig ondt at hoste det betændte slim op.
En biting er, at det også sker når jeg er ude at rejse. Måske endda i særdeleshed når jeg er ude at rejse. I de forløbne 10 år, tror jeg ikke det har slået fejl, at jeg er kommet hjem som rigtig sløj. Jeg når dårligt at opholde mig på hotelværelset i mere end én nat, så er det galt. Det er underordnet om jeg er i Syd eller Nordeuropa, om det er sommer eller vinter. Har oplevet én gang, i et land med høj luftfugtighed at blive så dårlig at man ikke ville flyve mig hjem, fordi alt i øvre luftveje var flippet helt ud.

Er der nogen som oplever det samme? Hvad i alverden er man allergisk overfor i december? Det er underordnet om jeg har gran eller ej, om jeg tænder stearinlys eller ej. Jeg har prøvet at tage antihistamin, flere forskellige slags endda. Synes ikke det har nogen synderlig effekt. Nogen gode råd?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Tja, man kan være allergisk overfor alt. Jeg har ’kun’ haft halskatar og sviende øjne pga. stearinlys.

    Er det måske fordi du stresser ekstra meget, forestiller dig andres forventninger og det er dit ansvar at alt bliver som det nu er tradition i jeres familie?
    Hvis ikke kunne det evt. være hovedrengøringen, julepynten, ekstra bilos på gaden, de lys der er tændt… December er anderledes på mange punkter.

    Læg evt. en ekstra hovedpude i sengen, så du nemmere kan få luft.
    Når det nu er så slemt, kan du sikkert blive testet. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Tak for dit svar Helle. Jeg tror ikke det er pga stress. Vi holder jul 2 personer, og det er jo nok til at overse. Jeg har i mange år tænkt at det er mig som bestemmer hvad jeg vælger til og fra i forbindelse med julen, og alt det kommercielle er ikke noget jeg går op i. Det er mig som bestemmer om klejnerne skal være fra Netto eller Irma, hvis der overhovedet skal være klejner...
    Jeg har en mistanke mht. tør luft, fordi radiatorerne kører, men ved ikke om det er nok til at fremkalde symptomerne. Jeg tænker også støv, men det støver jo også om sommeren. Så er der svampe, men hvor kommer de fra, sådan lige pludselig i december?
    Har lige siddet og kigget lidt på andre indlæg, og kan godt se, at jeg måske har noget som ligner helårsallergi, idet jeg ofte har symptomer fra næse og bihuler, men at det er blevet så meget vane for mig, at jeg først lægger mærke til det, når det rigtig går løs i december.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Det var så lidt. Når du selv mistænker indeklimaet er det sikkert rigtigt.
    Kan du huske om december allergien begyndte eller blev værre, da I flyttede til der hvor I bor nu?
    Har I et hygrometer kan du se om luftfugtigheden er som den gerne skulle være, hvis ikke kan du prøve at stille en skål vand på eller i nærheden af radiatoren.
    Måske kan man stadig få luftfugtere på prøve?
    Mange har problemer med støv og svampe, det sidste kan du i hvert fald blive testet for. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Jeg har nu googlet lidt rundt på nettet. Ved at skrive netop "Vinterallergi" fandt jeg nogle sider som omtaler dette. Det handler netop om centralvarme, støv og støvmider. Støvmider har jeg ikke skænket en tanke. Men det går jo fint i tråd med, at jeg synes at det nærmest eksploderer når vi når vi når nov/dec.
    Har også googlet "Rhinitis", som tilsyneladende både kan være allergisk og ikke-allergisk. Det jeg fik mest ud af, var at mine antihistaminpiller er uden effekt. Det er netop også min oplevelse.
    Summa - summarum: Det er lige straks jul, og noget må gøres, før jeg bliver vanvittig. I denne omgang har jeg været strakt til jorden i mere end 14 dage med bihulebetændelse, hoste, mv. og lige så snart det bliver lidt bedre, ja - så starter den vandige snue forfra, dermed bihulebetændelse, hovedpine, hoste, etc.
    Har nu været på apoteket og hente en håndkøbs - næsespray indeholdende noget antihistamin. Det skulle angiveligt hjælpe inden for 15 - 20 minutter.

    Vender tilbage med en opdatering, og tak for respons.
  • Indstillinger
    Tak i lige måde. God bedring!
  • Indstillinger
    Der er gået en time.
    Det vandige sekret jeg har haft (men aldrig rigeligt af) er væk.
    Jeg snøfter ikke mere.
    Jeg har et par gange haft tilløb til et nyseanfald, men det blev ikke til noget.
    Den slappe følelse i ben og krop er aftaget.
    Er knapt så tung i hovedet.
    Måske trækker jeg vejret lidt friere - i hvert fald trækker jeg det nu med lukket mund.

    Har stadig lidt hovedpine.
    Næsen er stadig lidt tæt.
    Har stadig en følelse af trykken for brystet.

    Ret gode resultater på én time, må man sige. Er meget spændt på i morgen. Regner pludselig med at kunne komme på job hurtigere en beregnet. Dejligt.
  • Indstillinger
    kender du-- BENADRYL----købes på apoteket uden recept----det bruger jeg en del af ---kan fås som en døgn pille --jeg tager den til natten ---den kan godt sløve lidt ---kan også fås til at tage efter behov---2-3 gange daglig --de sløver ikke --ved ikke hvorfor der er forskel---
    det er godt for ---helårssnue--nældefeber---høfeber ----

    jeg har kløe i ører og på kroppen ---det er periode vis --snue --hæshed kriller hoste ---
    jeg er engang blevet tjekket ---gran ---appelsin -skal kanel ---lanolin --er ikke godt for mig ----

    jeg taget særlig hensyn at der ikke er lanolin i cremer ---jeg kan mærke når jeg er i nærheden af gran ---elsker kanel --så det tager jeg ikke så meget hensyn til ---
  • Indstillinger
    Ja, jeg kender Benadryl. Men har indtil nu kun prøvet dem som piller, hvilket ingen effekt har.
    Hvad sker der når du kommer i nærheden af gran? Og kanel - jamen altså, der er jo tilsyneladende ingen grænser for, hvad man kan blive allergisk overfor. Så må du jo være allergisk over både hvad du spiser, indånder og påfører dig? Det må være svært.
    Hvem har testet dig, og hvordan foregår det? Skal man kontakte egen læge, eller øre, næse, halslæge?
    Jeg må sige, at min antihistaminspray - Allergodin - helt bestemt har fungeret. Den konstant blokerede tilstand i næsen er væk. Jeg har ikke hovedpine, for mine pandehuler kan også "få luft". Den slappe fornemmelse i kroppen, og følelsen af at være syg er delvist væk.
    Når jeg vågner om morgenen, har jeg dog stadig en følelse af at være helt blokeret i næsen, men det første jeg gør, er at skylle med saltvand. Derefter spray, og så går det faktisk ret fint.
    Det som sprayen ikke har haft den store virkning på, er min hoste som stadig er tør og gøende. Jeg er også stadig træt. Funderer over om det skulle være noget astma - agtigt.
    Men alt i alt ser jeg nu frem til juleaften, og føler også at jeg har energi til at gennemføre det.
  • Indstillinger
    Hej igen
    Mange har astma og allergi. Ja, man kan være allergisk overfor alt! Almindelig test får du henvisning til fra lægen, men der findes forskellige tests på markedet, man selv skal betale. Se evt. Immunogastros hjemmeside. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    til Millemor ----det er flere år siden jeg blev testet ved en Hudlæge ---den gang fik man sin krop over klistret med en masse plastre ---hvor forskellige
    udslag kom under disse plastre ---jeg ved ikke om man gør det samme i dag ----

    når jeg om sommeren beskærer vores grantræer ---er jeg totalt udslået på arme og ansigt ----

    men jeg vil til en ørenæse læge ---for at få tjekket mine ører ---som klør ---og min hals hvor jeg har en iriterende tør hoste ---

    min hud er meget tør og klør meget --forsk.steder ---men jeg finder ikke rigtig noget creme som hjælper ----

    huden klør især når jeg bliver varm ---og sveder ---
Log in eller Registrér for at kommentere.