Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

P-Piller (start og slut dag)

Redigeret 16 december, 2011, 04:38 i Prævention
Hejsa..

jeg er lidt forvirret da jeg kun lige er begyndt på p-piller for 2 måneder siden...

Jeg har et spørgsmål ang. start-og slut-dagen

jeg tog min sidste p-pille i sidste uge (uge49) om torsdagen, men er meget i tvivl om hvornår jeg skulle begynde at tage den igen, for jeg startede egentlig med at tage dem en fredag, da jeg fik dem, men nu er den rykket (fordi jeg åbenbart har taget dem forkert)

mit spørgsmål er hvis jeg har tager sidste p-pille torsdag i uge 49 hvornår skal jeg så tage næste (ved self godt at det er i uge 50) men hvilken dag?

Kommentarer

• Ved al medicin ligger en indlægsseddel, og den er det meningen, man skal læse grundigt.

I den, der ligger ved dine p-piller står, at du skal holde 7 dages pause. Dvs. at der altså skal gå 7 dage, hvor du IKKE tager en pille.

Har du taget den sidste en torsdag er næste torsdag således d. 7. dag, hvor du IKKE tager pillen. Du skal således påbegynde den næste pakning om fredagen.

Det er så viseligt indrettet, at du på den måde ved, at det ALTID er om fredagen, du begynder på næste pakke.

Og så bør du i det hele taget være ret opmærksom på, hvordan de piller påvirker dig - og hvor vigtige de er for dig at tage - for det er alt andet lige ikke nogen speciel sund medicin.

Husk alligevel at bruge det kondom. P-piller beskytter 97-98% mod graviditet, - altså ikke 100%, som mange tror - men beskytter overhovedet ikke mod kønssygdomme.

Ja, undskyld - du virker meget ung, så derfor skriver jeg også det her. Læger er desværre generelt meget dårlige til at give en ordentlig information om denne medicin.
Log in eller Registrér for at kommentere.